2015-07-10, 17:31
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ok, där också. I Zabadani i Qualamonbergen mot Libanon sägs terroristerna ligga risigt till:
http://en.alalam.ir/news/1718554

Ja jag förstår inte liknelsen ifall olja inte är inblandat... du menar att Turkiet vill öka inflytandet genom att terroristerna använder lira?
Japp, de vill stärka sin valuta.

Liknelsen är att båda gör en utomstående part beroende av sin egen valuta, oljan är något som skiljer åt.
Citera
2015-07-10, 17:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Japp, de vill stärka sin valuta.

Liknelsen är att båda gör en utomstående part beroende av sin egen valuta, oljan är något som skiljer åt.
2013 var amerikanska dollar den viktigaste valutan i Syrien. Assad försökte förbjuda dollar:
Citat:
Det blir nu förbjudet att betala i annat än syriska pund i Syrien. Assadregimens beslut riskerar att slå hårt mot befolkningen, eftersom amerikanska dollar i dag är den allra viktigaste valutan i Syrien.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/syrien-forbjuder-andra-valutor/

Kan väl tänkas vara dollar fortfarande eller?
Citera
2015-07-10, 17:54
Medlem
Jag har varit Syrien. Då var det förbjudet handla med dollar, samt förbjudet att ta med sig ut syriska valutan.
Citera
2015-07-10, 18:46
Medlem
beregistains avatar
Video från 2012 där rebellerna i Aleppo får sin lön utbetald i dollar.

https://www.youtube.com/watch?v=xwDWp4u3Ls8&feature=youtu.be
Citera
2015-07-10, 18:51
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
2013 var amerikanska dollar den viktigaste valutan i Syrien. Assad försökte förbjuda dollar:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/syrien-forbjuder-andra-valutor/

Kan väl tänkas vara dollar fortfarande eller?
Strax därefter hotade USA Syrien med invasion tills Rysslands sa nej, enligt petrodollarprincipen, men det nu ska vi inte diskutera allt på en gång

Dollar är ju i princip alltid gångbart så ja det kan tänkas att det används i rebellområdena och säkert även svart i Assads områden. Går ju egentligen inte att hindra dollaranvändning.

Det verkar ju dock som att turkisk lira intar en dominerande ställning iaf officiellt i rebellområden och detta är inte betydelselöst. Förutom ekonomiska fördelar för Turkiet så underminerar det ju även det syriska pundets trovärdighet. Valuta blir ett extra mäktigt vapen i ett krig där parterna inte har sin egen krigsproduktion utan måste köpa in sitt material.
Citera
2015-07-10, 19:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Strax därefter hotade USA Syrien med invasion tills Rysslands sa nej, enligt petrodollarprincipen, men det nu ska vi inte diskutera allt på en gång

Dollar är ju i princip alltid gångbart så ja det kan tänkas att det används i rebellområdena och säkert även svart i Assads områden. Går ju egentligen inte att hindra dollaranvändning.

Det verkar ju dock som att turkisk lira intar en dominerande ställning iaf officiellt i rebellområden och detta är inte betydelselöst. Förutom ekonomiska fördelar för Turkiet så underminerar det ju även det syriska pundets trovärdighet. Valuta blir ett extra mäktigt vapen i ett krig där parterna inte har sin egen krigsproduktion utan måste köpa in sitt material.
jag antar att du menar inofficiellt. Turkisk lira stärks knappast av att terroristerna använder den i Syrien, får kurderna betalt i lira när de smugglar oljan till Turkiet eller är det dollar? Dollarn har nästan fördubblats i värde mot lira så jag hoppas får folk där nere att de har dollar! Gröna sköna dollar.
http://www.bloomberg.com/quote/USDTRY:CUR

Jag tycker det ser ut som om USA bombar för fullt i Syrien eller har jag missat att RYssland skulle ha haft invändningar mot det? USA har dödat ganska många ryssar i Syrien vid det här laget.
Citera
2015-07-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Karta från idag: http://i.imgur.com/2AMmhu6.png

Går mot att SAA drivs ut från Hasakah helt och hållet. Återstår att se hur striderna mellan IS och YPG fortlöper.
Regimen i Hasakah kommer förmodligen dra sig ifrån staden till artilleribasen.

O andra sidan vet jag inte om de är en bra idé att YPG kontrollerar staden, även om de sker med hjälp av arabiska stammar. För stammarna närvarande i staden är väldigt kurdfientliga. Dom skulle nog hellre desertera(från NDF) till IS istället för att vara neutrala.
Citera
2015-07-10, 20:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named

O andra sidan vet jag inte om de är en bra idé att YPG kontrollerar staden, även om de sker med hjälp av arabiska stammar. För stammarna närvarande i staden är väldigt kurdfientliga. Dom skulle nog hellre desertera(från NDF) till IS istället för att vara neutrala.
YPG kommer inte ens försöka ta Hasakah utan samexistera med ISIS troligtvis, eller fly som de brukar göra. YPG såg bara på när SAA kämpade mot ISIS så nu lär de bara stå och se på också. Det är mycket möjligt att en stor del av dessa ISIS just är kurder, det kan vara en av anledningarna till YPGs vänliga inställning till ISIS. Vi får se.
Citera
2015-07-10, 20:47
Medlem
Citat:
YPG kommer inte ens försöka ta Hasakah utan samexistera med ISIS troligtvis, eller fly som de brukar göra. YPG såg bara på när SAA kämpade mot ISIS så nu lär de bara stå och se på också. Det är mycket möjligt att en stor del av dessa ISIS just är kurder, det kan vara en av anledningarna till YPGs vänliga inställning till ISIS. Vi får se.
YPG som har krigat mot isis är vänligt inställd till dem och flyr? Finns det något slut på dina lögner eller någon källa?
Citera
2015-07-10, 22:58
Medlem
Citat:

Jag tycker det ser ut som om USA bombar för fullt i Syrien eller har jag missat att RYssland skulle ha haft invändningar mot det? USA har dödat ganska många ryssar i Syrien vid det här laget.
Vilka ryssar skulle USA ha dödat därnere? Menar du tjetjener eller vad?
Citera
2015-07-10, 23:07
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Vilka ryssar skulle USA ha dödat därnere? Menar du tjetjener eller vad?
Tjetjenien är en delstat i Ryssland, de är ryssar ja. Många av ISIS ledare i Syrien är ryssar.
Citera
2015-07-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named

Frågan är Ifall den arabiska befolkning kommer fly eller stanna om IS tar över regimens del av staden? Blir det som Kobani eller Tall Abyed så vet vi att det är möjligt.

Citat:
En kortfattad sammanfattning. 4% kurderna har gjort allt och ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in