2015-04-29, 22:04
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Så eftersom Iraks regering inte lyckades stoppa terroristerna i Irak (vilket USA och allierade inte heller lyckades med för den delen) så är Iraks regering ansvariga? Gränsen mellan anbar i Irak och Syrien har dessutom alltid varit under terroristkontroll och smugglare. Likväl på den Syriska sidan många år innan upproret i Syrien. USA har haft flera operationer i gränsen mellan Syrien och Al-Qaim i al-Anbar i Irak för att stävja terrorister (innan kriget i Syrien) och kämpat för att kontrollera området. Området mellan Syrien och Irak har alltid varit ett smuggelområde och varken Syrien, Irak och USA för den delen har lyckats kontrollera smuggel/terroristnästet. Skillnaden mellan Irak och Turkiet/Qatar/Saudiarabien/Jordanien är att Irak försöker förhindra, medan övriga länder stödjer.

Turkiet har fullt kontroll över ALLA sina gränser och tillåter fri passage för terrorister (utöver mycket annat). Detta är som att ha full kontroll över alla ingångar till ett hus och sedan öppna dessa för att släppa in mördare för att döda människor som bor i huset. Irak för den delen kämpar för att exakt förhindra detta. Stor skillnad.

Det är inte bara lätta vapen som släpps in i Syrien. Finns gott om avancerade pansarbrytande vapen, värmesökande missiler och moderna automatvapen etc. Assad får inte heller särskilt mycket vapen utifrån. Du skriver ju själv om hur Assad anfaller med tunnbomber... och inte gör man det eftersom de är effektiva...

Citat:
Så eftersom Iraks regering inte lyckades stoppa terroristerna i Irak (vilket USA och allierade inte heller lyckades med för den delen) så är Iraks regering ansvariga?

Nej, det är inte min poäng. Läste du mitt inlägg?

Min poäng var att bara för att man inte kan stoppa folk från att ta sig över gränsen och strida så innebär det inte att man militärt stödjer dessa personer! Det är därför det är löjligt att tro att Iraks regim stödde rebellerna bara för att rebellerna hade totalt fri resa från Anbar till Deir Ezzor unde hela kriget, även innan IS tog över Al-qaim!

Och detsamma kan sägas om Turkiet, ta en titt på Hatay till exempel. Du har många etniska araber som bor där, Reyhanli är etniskt sunni arabiskt stad bokstavligen några meter ifrån gränsen! Du har hundratusentals flyktingar i Turkiet som går fram och tillbaka mellan Turkiet och Syrien och du har en gräns på flera hundra kilometer. Smuggelområdet som du talar om är detsamma i Turkiet som i Anbar, det är omöjligt att stoppa dessa i Anbar precis som det är i Turkiet. Roligt dessutom att du kallar dem irakiska upprorsmännen som bekämpade amerikanarna för terrorister, jag antar att du anser att bekämpa amerikanarna i Irak under invasionen också var terrorism.

Citat:
Turkiet har fullt kontroll över ALLA sina gränser och tillåter fri passage för terrorister (utöver mycket annat). Detta är som att ha full kontroll över alla ingångar till ett hus och sedan öppna dessa för att släppa in mördare för att döda människor som bor i huset. Irak för den delen kämpar för att exakt förhindra detta. Stor skillnad.

Irak hade full kontroll innan 2014 över sin gräns med. Och med full kontroll menar jag dem officiella gränsövergångarna. Irak kunde inte ha full kontroll över ökenområdet mellan Anbar och Deir Ezzor, precis på samma sätt som Turkiet inte kan ha full kontroll över 200 km av gräns mellan Turkiet och Syrien. Och Irak gjorde absolut ingenting för att stoppa personer från att ta sig från Irak till Syrien.

Citat:
Det är inte bara lätta vapen som släpps in i Syrien. Finns gott om avancerade pansarbrytande vapen, värmesökande missiler och moderna automatvapen etc. Assad får inte heller särskilt mycket vapen utifrån. Du skriver ju själv om hur Assad anfaller med tunnbomber... och inte gör man det eftersom de är effektiva...

Man har sökt anti-flygvapen men inte fått dem. Man krigar med AK-47or och 99 % av alla vapen man har är vapen tagna från syriska regimen. Pansarbrytande vapen började man få först EFTER att Hezbollah gick in i Syrien. Utländsk intervention svarades med utländsk hjälp i form av pansarbrytande vapen. Detta var ett direkt svar på att Hezbollah gick in i landet. Så länge det var ett inbördeskrig så fick man inte ens pansarbrytande vapen.
Citera
2015-04-29, 22:08
Medlem
http://aranews.net/2015/04/syrian-girl-surrendering-to-the-camera/
Citera
2015-04-29, 22:09
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny

Hade Turkiet FULL kontroll över sina gränser så hade terrororganisationen PKK inte kunnat infiltrera den så ofta som den gör för att utföra terrorattacker i Turkiet.

INGET land har full koll över sina gränser. Hur framgånsrik är USA då det gäller Mexico? Inga mexare eller knark kommer över till USA eller hur?
Citera
2015-04-29, 22:17
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Hade Turkiet FULL kontroll över sina gränser så hade terrororganisationen PKK inte kunnat infiltrera den så ofta som den gör för att utföra terrorattacker i Turkiet.

INGET land har full koll över sina gränser. Hur framgånsrik är USA då det gäller Mexico? Inga mexare eller knark kommer över till USA eller hur?

Jag menar fullkontroll över gränsövergången. Här är ett exempel på hur terrorister promenerar mellan gränsövergången - http://www.liveleak.com/view?i=ec9_1395791968

Problematiken med Turkiets gränser har tagits upp flertalet gånger av diverse politiker och nyhetssajter världen över.
Senast redigerad av The-Johnny 2015-04-29 kl. 22:20.
Citera
2015-04-29, 22:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Ja, dem tillhör Al-qaida, men dem är självständiga i sitt militära agerande. Dem utför inga attacker i Väst utan håller sig till att strida i Syrien så det finns inget problem där. Dem är inte terrorstämplade av hela världen utan av USAs onda regering. Vi muslimer bryr oss inte det minsta vad USAs regering säger och tycker.

Deras terrorstämplingar är ett stort skämt. Dem terrorstämplade Abu muslim al Shishani fastän han inte har något med Al-qaida att göra eller har gjort något som ens kan liknas vid "terror". Dem terrorstämplade en sheikh från Bosnien helt random bara för att folk pratade om honom och att han befann sig i Syrien. Hela deras så kallade terrorstämplingar är ett stort skämt som vi muslimer inte ska lägga någon vikt vid.

Nu är al-Nusra på FN:s terrorlista. Utöver detta har även nationella stater terrorlistat al-Nusra, däribland rebellernas starkaste allierade - Saudiarabien och Turkiet. Det förvånar mig därför att du tar upp USA, när i princip hela världen ser al-Nusra som en terroristorganisation. Varför tog du inte upp Turkiet och Saudiarabien, det är väl inte "kufar" stater? Mig veterligen finns det ingen stat som har en annan uppfattning, endast enskilda individer och icke-statliga aktörer med fundamentalistiska ideologier anser att al-Qaida inte är en terroristorganisation.

al-Nusra utgör en del av al-Qaida. De har vid flertalet tillfällen kidnappat civila och journalister samt utfört terroristattentat riktade mot civilbefolkningen. Rent ideologiskt finns det knappast någon skillnad mellan al-Nusra och ISIS. Det som skiljer dem är ambitionerna och sättet att få uppmärksamhet. al-Nusra har varit försiktiga med att lägga ut videoklipp med krigsförbrytelser (avrättningar o.s.v.), till skillnad från ISIS. Tidigare upplevdes al-Nusra som extrema, men i ljuset av ISIS har de försökt framstå som en del av "folket".

I övrigt tillämpar al-Nusra en likartad tolkning av sharia.
Senast redigerad av ZuparN 2015-04-29 kl. 22:23.
Citera
2015-04-29, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jag hoppas att terroristerna blir maktgalna och börjar jiddra med Turkiet samtidigt som kurderna gör en revolution. Jag hoppas innerligt att den självutnämnde sultanen Erdogan får se sitt land falla ihop sakta men säkert.
Kriget i Syrien hade varit över för länge sen om det inte vore för Turkiet.

Tyvärr så ser det väldigt mörkt ut just nu för Assad. Men vi ska komma ihåg att det har varit värre. Innan Hizbollah gick in i Syrien var Assad några veckor ifrån att falla. Nu när terroristerna har höjt insatserna hoppas jag att Hizbollah också gör det.
Annars är det bara för Assad att hålla ut i väntan på hjälp ifrån Ryssland och Iran. Personligen hoppas jag att de enorma shiitiska miliserna i Irak besegrar Daesh så fort som möjligt, för att sen gå in i Syrien och hjälpa Assad.

I ärlighetens namn vet du liks bra som jag att terroristerna inte skulle bråka med Turkiet. Kurderna gör revolution varje dag i Turkiet men kommer ingen vart. Det finns över 100K fullblodade galna kurder inom HudaPar som väntar på att äta upp smutsiga kurderna.

Det är inte Turkiets anledning till att det är så i Syrien men apråpå om det du nämner ska jag säga en sak om det här. Långt innan Erdogan blev statsminister sade då den dåvarande President minns inte namnet men han sade till Bashars far det kommer komma en dag då du själv kommer ha problem med terrorister i ditt eget land. Sluta ge fristad åt terroristerna PKK sa han. Vart tror du PKKs ledare horungen Öcalan hade sin fristad? Jo i Syrien, fick den dåvarande presidenten rätt? Japp det ser vi idag. Kan det vara rn vedergällning från Turkiet för det Syrien- Assad gjorde? Elller ska det bara rättfärdiga att Dyrien gjorde rätt?

Fan vad jag blev besviken på dig Chris, såhär har du aldrig uttryckt dig tidigare men nu vet jag vart du står.

Vill bara återigen spegla det här med kurdrevolutionen i Turkiet. Det skulle bli deras undergång, inte med flyg och tank utan det skulle bli inbördeskrig helt enkelt och vilka skulle delta på kurders sida kontra Turkiets? Tänk hur många de skulle komma från många andra länder föt att få döda sin egna kurd. Vill inte du döda din egna kurd?
Citera
2015-04-29, 22:27
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:

Min poäng var att bara för att man inte kan stoppa folk från att ta sig över gränsen och strida så innebär det inte att man militärt stödjer dessa personer! Det är därför det är löjligt att tro att Iraks regim stödde rebellerna bara för att rebellerna hade totalt fri resa från Anbar till Deir Ezzor unde hela kriget, även innan IS tog över Al-qaim!

Och detsamma kan sägas om Turkiet, ta en titt på Hatay till exempel. Du har många etniska araber som bor där, Reyhanli är etniskt sunni arabiskt stad bokstavligen några meter ifrån gränsen! Du har hundratusentals flyktingar i Turkiet som går fram och tillbaka mellan Turkiet och Syrien och du har en gräns på flera hundra kilometer. Smuggelområdet som du talar om är detsamma i Turkiet som i Anbar, det är omöjligt att stoppa dessa i Anbar precis som det är i Turkiet. Roligt dessutom att du kallar dem irakiska upprorsmännen som bekämpade amerikanarna för terrorister, jag antar att du anser att bekämpa amerikanarna i Irak under invasionen också var terrorism.

Irak hade full kontroll innan 2014 över sin gräns med. Och med full kontroll menar jag dem officiella gränsövergångarna. Irak kunde inte ha full kontroll över ökenområdet mellan Anbar och Deir Ezzor, precis på samma sätt som Turkiet inte kan ha full kontroll över 200 km av gräns mellan Turkiet och Syrien. Och Irak gjorde absolut ingenting för att stoppa personer från att ta sig från Irak till Syrien.

Man har sökt anti-flygvapen men inte fått dem. Man krigar med AK-47or och 99 % av alla vapen man har är vapen tagna från syriska regimen. Pansarbrytande vapen började man få först EFTER att Hezbollah gick in i Syrien. Utländsk intervention svarades med utländsk hjälp i form av pansarbrytande vapen. Detta var ett direkt svar på att Hezbollah gick in i landet. Så länge det var ett inbördeskrig så fick man inte ens pansarbrytande vapen.

Vad tycker du om den här modiga "Jihadisten"? http://www.liveleak.com/view?i=877_1430321591

Det är svårt att säga hur många terrorister som dött i Idlib. Terroristerna filmar varenda soldat de lyckats ta död på. De filmar alla pansarvagnar de lyckats förstöra och så vidare.
SAA dokumenterar däremot knappt något. Vilket kan ge sken av att terroristerna lugnt promenerat in i Idlib.
Detta är inkorrekt och terroristerna har förmodligen lidit riktigt stora förluster.

Om du uppskattningsvis får ge en siffra, hur många terrorister har stupat i den här offensiven?
Citera
2015-04-29, 22:33
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
I ärlighetens namn vet du liks bra som jag att terroristerna inte skulle bråka med Turkiet. Kurderna gör revolution varje dag i Turkiet men kommer ingen vart. Det finns över 100K fullblodade galna kurder inom HudaPar som väntar på att äta upp smutsiga kurderna.

Det är inte Turkiets anledning till att det är så i Syrien men apråpå om det du nämner ska jag säga en sak om det här. Långt innan Erdogan blev statsminister sade då den dåvarande President minns inte namnet men han sade till Bashars far det kommer komma en dag då du själv kommer ha problem med terrorister i ditt eget land. Sluta ge fristad åt terroristerna PKK sa han. Vart tror du PKKs ledare horungen Öcalan hade sin fristad? Jo i Syrien, fick den dåvarande presidenten rätt? Japp det ser vi idag. Kan det vara rn vedergällning från Turkiet för det Syrien- Assad gjorde? Elller ska det bara rättfärdiga att Dyrien gjorde rätt?

Fan vad jag blev besviken på dig Chris, såhär har du aldrig uttryckt dig tidigare men nu vet jag vart du står.

Vill bara återigen spegla det här med kurdrevolutionen i Turkiet. Det skulle bli deras undergång, inte med flyg och tank utan det skulle bli inbördeskrig helt enkelt och vilka skulle delta på kurders sida kontra Turkiets? Tänk hur många de skulle komma från många andra länder föt att få döda sin egna kurd. Vill inte du döda din egna kurd?

Vad jag menar är exakt som den presidenten du nämner. "Att det kommer en dag då du själv kommer få problem med terrorister"
Turkiet som en gång var en bra nation håller på och förvandlas till Saudiarabien light. Och förr eller senare kommer terroristerna att vända sig emot handen som föder dom. Assad hjälpte väl Al-qaida i Irak och kolla hur det gick.
Citera
2015-04-29, 22:35
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Wq-C...ature=youtu.be

Jaish al Islam höll en militär parad för 1700 nya soldater som tagits in i gruppen. I paraden ser man ledaren, Sheikh Zahran Alloush och man ser flera stridsvagnar och pansarfordon. Paraden hölls i Damaskus och Zahran Alloush är inte bara ledaren för Jaish al Islam men överbefälhavaren i den Islamiska Fronten.

Rätt så imponerande faktiskt, med tanke på att man gått från noll och ingenting i början av detta kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Dina rapporteringar stämmer. Läget är värre för regimen än vad assadisterna i tråden gav sken av. Jag trodde verkligen att regimen hade ändå någon sorts kontroll över kriget mest på grund av rapporteringarna som assadisterna i tråden kom med. Oppositionen har många krigare och antalet tycks växa med tiden. Man sa i tråden att Aleppo skulle omringas av regimen men så blev det aldrig.

Den videon är definitivt inte filmad i Damaskus, bara en fullständig idiot eller kurd skulle kunna gå på något sådant. Zahran Alloush har befunnit sig i Turkiet länge, det är därifrån man organiserar och kordinerar deras operationer mot Syrien. Det är också där USA tränar de nya 5000 vältränade "rebellerna" som ska vara klara snart, kan vara i och med det att man haft paraden, ser isåfall ut som amerikanarna lärt dem att marschera rätt bra, en mycket välgjord video i bästa Hollywood stil har de också fått ut.
Tänk efter själv en parad med 2000 man i östra Damaskus, Assad han skulle få reda på det direkt och bomba skiten ur dem. Syriska underrätelsen har många informatörer infiltrerade bland dem, för bara några månader bombade man ihjäl hela topskiftet i Al-nusra i norra Syrien med information man hade från en sådan källa.

Inte mycket i det Iman2014 skriver är sant, han är en bosnieturk som inte har något med Syrien elller Mellanöstern att göra. Hela hans förnekelse att Turkiet och Israel är inblande med FSA/MB/Al-Nusra är fullständigt löjlig, finns hur mycket information som helst som läckt ut och avslöjat hur de samarbetar.
Senast redigerad av panonia 2015-04-29 kl. 22:53.
Citera
2015-04-29, 22:36
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY

Kurderna är Assads minsta problem just nu. De förhåller sig på en egen front och utgör inget hot. Även om de skulle utgöra ett hot hade förhandling med kurderna varit det första alternativet. Autonomi hade sannolikt inte uteslutits.

Turkiet har under fyra år låtit utländska jihadister välla in innanför Syriens gränser. Det har skapat enorma problem i regionen, inte endast i Syrien. Irak och Libanon har också påverkats. Om några år kanske även Libanon står i spillror - Hizbollah har valt sida.

Turkiet är ett mäktigt land, ett muslimskt NATO land. Det gör deras ställning väldigt stark i alliansen. Trots detta har medlemsländer i NATO kritiserat Turkiets agerande i Syrien de senaste åren. Öppen kritik mot NATO länderna emellan är sällsynt.
Senast redigerad av ZuparN 2015-04-29 kl. 22:39.
Citera
2015-04-29, 22:44
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:

Men du fattar inte. Turkiet och Jordanien försöker inte ens stoppa. De gör exakt tvärtom och öppnar sina gränser.

Citat:

Försöker du på fullt allvar påstå att Turkiet/Jordanien/Saudiarabien/Qatar inte har en hand i det som händer i Syrien. Kom igen nu, orkar inte ens diskutera saken längre. Turkiet har både bidragit med baser och vapen. Finns massor av källor på det. Här är ett - http://www.reuters.com/article/2012/07/27/us-syria-crisis-centre-idUSBRE86Q0JM20120727

Och jag anser att de som bekämpade amerikanerna i Irak var till stor del terrorister, inte alla, men väldigt många var det. De brydde sig inte om civila dödsoffer och kunde lätt offra 10 civila för att döda en amerikansk soldat. Om inte det är terrorism, vad är det då?

Citat:

Nej, Irak har aldrig haft full kontroll över al-Qaim gränsövergången och staden. Detsamma gäller hela anbar provinsen, och även om man haft fullkontroll över gränsövergången så kan man inte kontrollera flera hundra kilometer lång gräns över Syrien. Turkiet å andra sidan släpper fritt fram över sin gränsövergång.

Citat:
Man har sökt anti-flygvapen men inte fått dem.

Jo det finns. Det är inga jätteavancerade som kan skjuta ner flygplan på tusentalsmeters höjd, men tillräckliga för helikoptrar och lågt flygande flygplan. Hade man fått avancerade så skulle man börjat skjuta ner passagerarflygplan.

Citat:
Man krigar med AK-47or och 99 % av alla vapen man har är vapen tagna från syriska regimen. Pansarbrytande vapen började man få först EFTER att Hezbollah gick in i Syrien. Utländsk intervention svarades med utländsk hjälp i form av pansarbrytande vapen. Detta var ett direkt svar på att Hezbollah gick in i landet. Så länge det var ett inbördeskrig så fick man inte ens pansarbrytande vapen.

Så Saudiarabien och Qatar har inte stött med vapen? T om USA har stött med vapen till "moderata" rebeller - http://www.washingtonpost.com/world/national-security/cia-begins-weapons-delivery-to-syrian-rebels/2013/09/11/9fcf2ed8-1b0c-11e3-a628-7e6dde8f889d_story.html

Gud vet vad som sker under bordet också... och här är en artikel om avancerade vapen som USA bidragit med - http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304626304579509401865454762

Och angående stödet till "moderata" rebeller... Ja, ofta så är dessa inte alls moderata, och ofta så hamnar vapnen i händerna på en islamistisk allians såsom vi så ofta ser i alla propaganda videos.
Citera
2015-04-29, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Vad jag menar är exakt som den presidenten du nämner. "Att det kommer en dag då du själv kommer få problem med terrorister"
Turkiet som en gång var en bra nation håller på och förvandlas till Saudiarabien light. Och förr eller senare kommer terroristerna att vända sig emot handen som föder dom. Assad hjälpte väl Al-qaida i Irak och kolla hur det gick.

Jag tror inte Turkiet kommer bli en mildare variant av SA. Ha alltid i åtanke att militären absolut inte står bakom Erdogan. Vi får se efter val och kval om hans inställningar börja gå åt något håll som varken gör militären eller sekulära turkar nöjd.

När du säger, Assad hjälpte "väl" AQ är det sant eller något du tror? Aldrig hört det men det skulle inte förvåna mig faktiskt. Titta hur de förådde Ottomanerna. Blev inte alls förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in