Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Jag har inte läst böckerna men har bläddrat i de och diskuterat innehållet med flera irl, mest med min kusins son, han är född och uppvuxen i Sverige, aldrig varit i Syrien och kan inte språket, men 2011/2012 började han få intresset för Syrien, han är extremt anti Assad och tjatar hela tiden om att diktatorn ska gå, han läste Aron Lunds böcker och några andra på engelska och han precis som dig tror att han blivit en expert i ämnet och vet allt om landet bara för att han kan citera lite från böckerna, jag och hans pappa har haft långa diskussioner med han om Syrien.....så lite vet jag om vad som står i böckerna
Några rättningar. Jag tror inte jag är expert och jag har heller inte sagt det. Du tror att jag tror att jag är expert. Men däremot så finns det ingen tvekan om att man kan lära sig mycket om man läser. Experter har oftats fått en stor del av sin expertis genom att läsa mycket om det ämnet som de är expert på, till exempel. Med det sagt så kan din yngre släkting något som inte du eller hans pappa kan eftersom ni inte har haft samma erfarenhet som honom.
Jag blev inte anti-assad av att läsa den boken, det var snarare tvärtom. Jag lärde mig grejer som gjorde att jag ändrade min tidigare uppfattning om saker och ting. Jag är snarare anti-allt efter att ha slutfört boken och det finns ett par recensioner där detta genljuder.
Citat:
Som jag skrev är det mycket av det Lund skrivit är allmän info för alla syrier som bott ett tag i landet, som biten du skrev om Assad och Tlass tex....inga avslöjande och inga hemligheter för syrier men för såna som dig och min kusins son som aldrig satt sin fot i Syrien.
Men vi är inte i Syrien nu och för dem flesta i Sverige så är inte detta basal information, detta gäller även jornalister som skriver eller har skrivit om Syrien. Men observera dock att jag inte ansåg att Tlass var en hemlighet och att jag tog upp dem i ett annat syfte. Minns du utbrott som du fick i samband med att vi snackade om detta.
Citat:
Du skrev att det vara bara några få familjer som hade makten, hur kan du förklara att EU/USA har flera namn på deras sanktions lista ? Varför finns de på listan om de inte har någon makt och inflyttande?
Det finns olika grader av makt, allt är relativt etc. Jag sa att de som befinner sig högst upp i trappan är dem tre familjerna samt nyckelpersoner inom alla de olika underrättelse organen som jag nämnde. Dessa har alltså högsta graden av makt. Dem affärsmännen som du nämnde tillhör inte högsta toppen, de ingår inte i det som kallas den inre maktstrukturen. De har givetvis makt i och med att de har pengar, men den makten som de har är inte samma som tex någon av de tre familjerna. På samma vis så är inte en större arabisk klan med lokal makt samma makt som de affärsmenens makt som du nämnde. Det finns olika grader av makt.
Varför tror du de hamnade på USA's sanktionlistan?