Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Kurdiska partier är förbjudna enligt syriska konstitutionen.
Antar att du har säkra källor på att just kurdiska partier var förbjudna i Syrien....eller?
Var islamiska partier tillåtna?
Nationalistiska partier?
Kommunistiska partier?
Assyriska partier?
Druz partier?
.
.
.
Svaret är nej på alla för innan 2011 var Baath det enda godkända partiet men ni kurder försätter med er desperata propaganda, att alla lagar och regler i landet finns bara för att förtrycka kurder
Sanningen är att kurderna behandlats lika bra/ dåligt som vilken medborgare som helst, de som kan landet historia vet att tex Syriska nationalistpartiet var förbjuden och medlemmar förföljdes och fängslades, samma sak med det syriska kommunistpartiet + många andra partier.
En rolig sak jag kom på är att kommunistpartiet förbjuds när Sovit var på sin topp, Soviet blev förbannade och skickade ett arg brev till Damaskus, svaret från Damaskus var vårt land, våra regler .
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Jag har under Belägringen av Kobane noterat vissa detaljer som tyder på att KNC och PYD närmar sig varandra. Hittils har inte de syriska kurderna varit förenade, de har inte kommit överens och varje försök att enas har kollapsat.
No kidding! och vem var först att skriva detta i tråden?
Du var en av kurderna som klagade varje gång jag skrev detta
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Jag känner till invändningen, men det är skillnad på vad man vill göra och vad man har möjlighet att göra. Framförallt när det handlar om liv och död. Kurderna och även alla andra måste ju ta hänsyn till aktörernas kapacitet och dess möjligheter att "faktiskt" skydda en när de väljer något så viktigt som en allierad.
Om inläggskrivaren använder den här invändningen för att styrka att hans inlägg inte är felplaserad, så har han inte tänkt logiskt. Som sagt det är skillnad på att "vilja", "vilja + kunna" och "vilja + kunna + göra". Därför så förblir snacket om att YPG och assad ska gå samman bara konstigt när man har har händelserna i Kobane i bakgrunden.
Igen du visar vilka egoister kurderna är, du fattar väl att det är krig i landet? Och att ca 200,000 har dött och ändå vill du att SAA ska lämna allt och skita i alla andra fronter och springa till kurderna undsättning
Det finns städer som varit under attack mycket längre och det finns städer som var omringade i 2 år eller mer , du vet väl att al-Akrad i samarbete med sina allierade Ahrar al-Sham och al-Nusra belägrat shia städerna Nubul och al-Zahra i snart två år, ändå vill du att SAA ska skita i allt och bara bry sig om kurderna .