2014-10-19, 12:14
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Hur många kurder tror du ärligt talat fanns i Syrien innan 50-talet?

Många fler än vad det finns idag.
Citera
2014-10-19, 12:28
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Många fler än vad det finns idag.
Sluta med skitsnacket!
Kurderna kom till Kamishli först 1927 , staden som räknas ha största samling av kurder, kurderna kom också på 20talet till Ayn al-Arab , samma sak i många områden, majoriteten av kurderna i Syrien är flyktingar eller barn/barnbarn till flyktingar som kom på 20talet.
Citera
2014-10-19, 12:30
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Sägs att 1/3 av SAAs trupper förnärvarande finns runt Damascus. När East Ghouta faller, lär ta några månader om utveckligen håller i sig, kommer antagligen en del av dessa flyttas till andra fronter. Gissar på att de flesta flyttas till Aleppo-området...
Japp SAA har mest trupper i/runt Damaskus, när al-Ghouta rensas från terroristerna kommer det bli lättare/snabbare att rensa resten av landet.
Citera
2014-10-19, 12:32
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Kurdiska partier är förbjudna enligt syriska konstitutionen.
Antar att du har säkra källor på att just kurdiska partier var förbjudna i Syrien....eller?

Var islamiska partier tillåtna?
Nationalistiska partier?
Kommunistiska partier?
Assyriska partier?
Druz partier?
.
.
.
Svaret är nej på alla för innan 2011 var Baath det enda godkända partiet men ni kurder försätter med er desperata propaganda, att alla lagar och regler i landet finns bara för att förtrycka kurder

Sanningen är att kurderna behandlats lika bra/ dåligt som vilken medborgare som helst, de som kan landet historia vet att tex Syriska nationalistpartiet var förbjuden och medlemmar förföljdes och fängslades, samma sak med det syriska kommunistpartiet + många andra partier.

En rolig sak jag kom på är att kommunistpartiet förbjuds när Sovit var på sin topp, Soviet blev förbannade och skickade ett arg brev till Damaskus, svaret från Damaskus var vårt land, våra regler .

Citat:
Jag har under Belägringen av Kobane noterat vissa detaljer som tyder på att KNC och PYD närmar sig varandra. Hittils har inte de syriska kurderna varit förenade, de har inte kommit överens och varje försök att enas har kollapsat.
No kidding! och vem var först att skriva detta i tråden?

Du var en av kurderna som klagade varje gång jag skrev detta

Citat:
Jag känner till invändningen, men det är skillnad på vad man vill göra och vad man har möjlighet att göra. Framförallt när det handlar om liv och död. Kurderna och även alla andra måste ju ta hänsyn till aktörernas kapacitet och dess möjligheter att "faktiskt" skydda en när de väljer något så viktigt som en allierad.

Om inläggskrivaren använder den här invändningen för att styrka att hans inlägg inte är felplaserad, så har han inte tänkt logiskt. Som sagt det är skillnad på att "vilja", "vilja + kunna" och "vilja + kunna + göra". Därför så förblir snacket om att YPG och assad ska gå samman bara konstigt när man har har händelserna i Kobane i bakgrunden.
Igen du visar vilka egoister kurderna är, du fattar väl att det är krig i landet? Och att ca 200,000 har dött och ändå vill du att SAA ska lämna allt och skita i alla andra fronter och springa till kurderna undsättning
Det finns städer som varit under attack mycket längre och det finns städer som var omringade i 2 år eller mer , du vet väl att al-Akrad i samarbete med sina allierade Ahrar al-Sham och al-Nusra belägrat shia städerna Nubul och al-Zahra i snart två år, ändå vill du att SAA ska skita i allt och bara bry sig om kurderna .
Citera
2014-10-19, 12:36
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Sluta med skitsnacket!
Kurderna kom till Kamishli först 1927 , staden som räknas ha största samling av kurder,

Och då var dem inte ens majoritet ska vi nämna.
Citera
2014-10-19, 12:36
Medlem
tigersaid86s avatar
Assad Regimen måste störtas!
Assad gasar sitt folk och är dålig för Syrien.
Allt hat i Syrien är skapat av den hunden som har hundra tusentals blod i på sina händer.
Citera
2014-10-19, 12:46
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Sluta med skitsnacket!
Kurderna kom till Kamishli först 1927 , staden som räknas ha största samling av kurder, kurderna kom också på 20talet till Ayn al-Arab , samma sak i många områden, majoriteten av kurderna i Syrien är flyktingar eller barn/barnbarn till flyktingar som kom på 20talet.

Citat:
Och då var dem inte ens majoritet ska vi nämna.
Då var det dax att försöka komma åt kurderna genom att hävda att de egentligen inte har rätt till marken som de bebor. Båda två har givetvis fel och man behöver inte ens peka på källor för att konstatera detta. Hur kan det vara möjligt att ingen fått reda på att en befolkning som idag består av 2,5 miljoner kurder koloniserade ett område som de tidigare inte fanns i? Ingen har sett någon ting eller vadå? Men i vilket fall så har båda fel och här är min källa, tog typ en sekund att hitta.
Citat:
It is estimated that at the beginning of the 20th century around 12,000 Kurds lived in Damascus; an unknown number of Kurds lived in the Kurd-Dagh region; 16,000 Kurds lived in the Jarabulus region; and an unknown number lived in the Jazira province where they were likely the majority.[11] In the 1920s after the failed Kurdish rebellions in Kemalist Turkey, there was a large influx of Kurds to Syria’s Jazira province. It is estimated that 25,000 Kurds fled at this time to Syria.[12] These Kurdish newcomers, constituted no more than 10% of the Kurdish population of Jazira at the time and all were granted citizenship by the French mandate authorities who recognized their agricultural skills.[13]

Even though Kurds have a long history in Syria, the government has used the fact that many Kurds fled to Syria during the 1920s to claim that Kurds are not indigenous to the country and to justify the government’s discriminatory policies against them.[14][15]
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurds_in_Syria

Säg som det är isället ni är sura för att det vända för kurderna i Kobane.
Citera
2014-10-19, 12:52
Medlem
sorias avatar
ISAF!! Rykten att IS har flera MIG och att några irakiska piloter tränar fler jihadister att flyga
https://www.facebook.com/video.php?v=10152723519815490
En artikel i ämnet
http://www.theguardian.com/world/2014/oct/17/islamic-state-training-pilots-mig-planes-syria

Samtidigt kommer rykten att USA utbildar "moderata" FSA piloter i Arizona, om det stämmer är det det dummaste USA har gjort, hur vet de att dessa "moderata" inte blir plötsligt islamister och ansluter sig till IS eller annan terrorgrupp.

Flera länder har bet Syrien att få öppna sina ambassader igen, bla Kuwait, Italien och Tinis.

SAA försätter rensa i Jobar, de har lyckats klippa banden mellan Jobar och Zamalka när man hitat och sprängt tunnel som binder båda städerna och även tagit kontroll över en bro
https://www.youtube.com/watch?v=ColkWONkvkw&feature=youtu.be&app=desktop
En rundtur i de rensade områden i Jobar
https://www.youtube.com/watch?v=52AwAQszjt8&feature=youtu.be

I Dir Ezzor har SAA lyckats ta en av IS baser utanför staden
https://www.youtube.com/watch?v=G3k7WF1NIHo

Även i Aleppo vinner SAA mark
http://www.almasdarnews.com/article/battle-map-saa-captures-many-areas-aleppo/
http://www.sana.sy/en/?p=15560

NDF har rensat några byar runt Kamishli från IS
http://www.almasdarnews.com/article/ndf-captures-3-villages-near-qamishli-ypg-withdraws-tal-harmouz/

En kille har korsfästas av IS för han fotograferat utan lov
http://en.alalam.ir/news/1641417
Bild på han
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1012245_737802566290932_3404341795481833919_n.jpg? oh=e6d9c2756d5e19b78b1f371ae3761e93&oe=54F7E703

Ge din stöd och stoppa islamisterna i Sverige
https://www.facebook.com/pages/Vi-som-vill-att-Mehmet-Kaplan-skall-avg%C3%A5/739868582727795
Citera
2014-10-19, 13:05
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Antar att du har säkra källor på att just kurdiska partier var förbjudna i Syrien....eller?

Var islamiska partier tillåtna?
Nationalistiska partier?
Kommunistiska partier?
Assyriska partier?
Druz partier?
.
.
.
Svaret är nej på alla för innan 2011 var Baath det enda godkända partiet men ni kurder försätter med er desperata propaganda, att alla lagar och regler i landet finns bara för att förtrycka kurder

Sanningen är att kurderna behandlats lika bra/ dåligt som vilken medborgare som helst, de som kan landet historia vet att tex Syriska nationalistpartiet var förbjuden och medlemmar förföljdes och fängslades, samma sak med det syriska kommunistpartiet + många andra partier.

En rolig sak jag kom på är att kommunistpartiet förbjuds när Sovit var på sin topp, Soviet blev förbannade och skickade ett arg brev till Damaskus, svaret från Damaskus var vårt land, våra regler .
Jag snackar givetvis om tiden efter 2011. Då kom PYD in i bilden och regimen skrev in det i konstitutionen att partiet är förbjudet.

Citat:
No kidding! och vem var först att skriva detta i tråden?

Du var en av kurderna som klagade varje gång jag skrev detta
Jag gratulerar dig för att du var den första som skrev det i tråden, det måste nog vara en av de få gångerna som du hållt dig till verkligheten. Alltså pro KDP partierna är inte stora i Syrien, men eftersom de tillhör Nato-blocket så blir det mycket snack om att kurderna måste förena sig och därefter så blir deras sak mer ligitimt.

Citat:
Igen du visar vilka egoister kurderna är, du fattar väl att det är krig i landet? Och att ca 200,000 har dött och ändå vill du att SAA ska lämna allt och skita i alla andra fronter och springa till kurderna undsättning
Det finns städer som varit under attack mycket längre och det finns städer som var omringade i 2 år eller mer , du vet väl att al-Akrad i samarbete med sina allierade Ahrar al-Sham och al-Nusra belägrat shia städerna Nubul och al-Zahra i snart två år, ändå vill du att SAA ska skita i allt och bara bry sig om kurderna .
Nej. Jag fattar inte att det är krig i hela landet och tror att Kobane är världens medelpunkt.

Skämt åsido. Så du menar att kurderna ska ta det som du skriver här i beaktning när de väljer en allierade? Även om de själva blir utrottade för att Syrien inte kunde göra något. Är det viktigare att överleva eller det du skriver här? Vad hade du själv valt om regimen befan sig i samma sitts som kurderna? Ska alla dö eller ska alla överleva? Det är inte raketforskning.
Citera
2014-10-19, 13:08
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Då var det dax att försöka komma åt kurderna genom att hävda att de egentligen inte har rätt till marken som de bebor. Båda två har givetvis fel och man behöver inte ens peka på källor för att konstatera detta. Hur kan det vara möjligt att ingen fått reda på att en befolkning som idag består av 2,5 miljoner kurder koloniserade ett område som de tidigare inte fanns i? Ingen har sett någon ting eller vadå? Men i vilket fall så har båda fel och här är min källa, tog typ en sekund att hitta.https://en.wikipedia.org/wiki/Kurds_in_Syria

Massinvandring och höga födelsetal kombinerat med utvandring av övriga grupper är en väldigt bra förklaring. Du vet själv att kurderna har främst ökat sin befolkningen vid det området främst de senaste 50-60 åren.

Din källa visar förövrigt inte att kurder skulle ha varit majoritetsbefolkningen i området, endast att kurder har bott och invandrat till området, vilket jag inte motsätter. "Likely" tar jag inte som fakta tills jag får se på nummer som styrker det, då jag vet att kurder har blivit majoritet vid de senaste decennierna.

Citat:
Säg som det är isället ni är sura för att det vända för kurderna i Kobane.

Det är mina medmänniskor. Vad jag dock har svårt för är kurdiska nationalister som visar noll solidaritet för övriga folkgrupper.
Senast redigerad av SoulAmazin 2014-10-19 kl. 13:10.
Citera
2014-10-19, 13:12
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ok då var det dax att fråga kurdiska propagandister igen, nämn en stad i Syrien som byggts av kurder , har frågat detta hundra gånger i tråden och ännu inte fått svar, om ett folk har bott i ett område länge så bör detta folk lämna några spår efter sig, antar att kurder är lika smarta som alla andra folkslag i världen..... ta den tid du behöver och lycka till!
Jag ser inte det relevanta i denna fråga. Vad har detta med något att göra idag? Tar IS hänsyn till detta eller någon annan aktör?
Citat:
Svaret är krig och massaker då går det snabbt, efter 1925 startade turkarna sin massaker på kurder och de som kunde flydde till Syrien , se hur snabbt det går nu i Syrien och hur många hatr flytt landet på kort tid.
Japp, men de som flydde utgörde mindre än 10% av den kurdiska befolkning. Alltså inte majoriteten som du och själspersonen hävdar.

Citat:
Lägg ner skitsnack och bete dig som vuxen för helvete
Ayn al-Arab är en syrisk stad och alla syrier bryr sig om staden och befolkningen, det JAG inte gillar är såna som dig som sprider lögner om mitt land....inte vanliga kurden i Syrien.

Det jag skrivit i tråden om kurder har jag gjort år före attacken på Ayn al-Arab.
Det är möjligt att alla bryr sig om Kobane, men det är inte alla som aktivt bidrar med sitt stöd till Kobane. Det är bara några FSA, KRG och USA.
Citera
2014-10-19, 13:18
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Massinvandring och höga födelsetal kombinerat med utvandring av övriga grupper är en väldigt bra förklaring. Du vet själv att kurderna har främst ökat sin befolkningen vid det området främst de senaste 50-60 åren.

Din källa visar förövrigt inte att kurder skulle ha varit majoritetsbefolkningen i området, endast att kurder har bott och invandrat till området, vilket jag inte motsätter. "Likely" tar jag inte som fakta tills jag får se på nummer som styrker det, då jag vet att kurder har blivit majoritet vid de senaste decennierna.

Det är mina medmänniskor. Vad jag dock har svårt för är kurdiska nationalister som visar noll solidaritet för övriga folkgrupper.
Japp, men det samma gäller åt andra hållet om du är ute efter sanningen (misstänker att du inte är det och bara ute efter att sätta dig emot kurder). Vissa en bättre källa än min som styrker dina påståenden, om inte så är det påståenden utan grund.

Återigen säg som det är ni är sura för att det vänder i Kobane.

Jag tycker heller inte om de som bara har kärlek som endast sträcker sig till sitt eget folk/sekt etc.
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-19 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in