2020-02-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
2 anledningar

1) SAA och Ryssarna drar sig tillbaka från nayrab och saraqib för att lura upp rebellerna från syd.

2) SAA klarar helt enkelt inte två offensiver åt gången som maarat al-numan och Aleppo för några vecor sedan utan man får ta 1 åt gången.

Första anledningen förstår jag inte riktigt, andra anledningen kan jag köpa den är mer logisk.
Citera
2020-02-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Första anledningen förstår jag inte riktigt, andra anledningen kan jag köpa den är mer logisk.

På första tänkte jag mer att det inte precis var svårt för SAA att ta städerna första gången så man har nog råd att dra dit lite rebeller från syd.

Av det jag sett så har ju inte rebellerna gått in med några nya vapen utan det är Pickups och äldre BMPs man tagit från SAA förut.

Ser inte rebellerna använda något av det Turkiet tagit in så här långt.
Citera
2020-02-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
På första tänkte jag mer att det inte precis var svårt för SAA att ta städerna första gången så man har nog råd att dra dit lite rebeller från syd.

Av det jag sett så har ju inte rebellerna gått in med några nya vapen utan det är Pickups och äldre BMPs man tagit från SAA förut.

Ser inte rebellerna använda något av det Turkiet tagit in så här långt.

En stor del till att rebellerna lyckas avancera i norr är att SAA förflyttat sina trupper(en större del) söderut för att göra den offensiven. Tror inte mycket på att de vill locka dem att attackera utan det är nog mer att de tagit läget i akt helt enkelt.
Citera
2020-02-25, 20:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Turkiet ligger väl på hårt med artilleriet och målangivning med drönare och framskjutna grupper. Tror rebellerna spelar andrafiolen i detta.
Citera
2020-02-25, 20:46
Medlem
Tillssons avatar
Fel tråd men vad säger ni om detta - USA lägger sig i att Serbien köper vapen från Ryssland och hotar med "sanktioner".

Citat:
A Russian transport aircraft delivered another round of the Pantsir S1 air defense system to Serbia on Tuesday.

Serbia received the first of six shipments of the anti-aircraft defense system Saturday under an agreement signed with Russia in late 2019.

The second was delivered to the country by An-124 Ruslan aircraft, registered with the RA-82038, which already delivered the first part to the Batajna military airport.

The U.S. repeatedly warned Serbia that the purchase of Russian weapons "poses a risk" of U.S. sanctions.

Turkisk stats källa: https://www.aa.com.tr/en/europe/serbia-receiving-russian-missiles-over-us-objection/1744882
Citera
2020-02-25, 21:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Fel tråd men vad säger ni om detta - USA lägger sig i att Serbien köper vapen från Ryssland och hotar med "sanktioner".

Turkisk stats källa: https://www.aa.com.tr/en/europe/serbia-receiving-russian-missiles-over-us-objection/1744882
De vill att så få som möjligt ska ha goda kontakter med Ryssland och möjligen få bonusen i att själva sälja vapen och inlemma dem i sitt läger. De gör så för att de kan göra så och de är upp till varje land att bestämma själva och ta konsekvenserna.
Citera
2020-02-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Turkiet ligger väl på hårt med artilleriet och målangivning med drönare och framskjutna grupper. Tror rebellerna spelar andrafiolen i detta.

Syns inte drönare av rysk radar för s300 som är aktivt i området?
Citera
2020-02-25, 21:14
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson

Samtidigt investerar USA (CIA) i vapenexport från Serbien (och NATO-landet Bulgarien, som också tillverkar mycket mellanösternvänlig ammunition och övrig materiel) och ser till att prylarna hamnar hos Al-Qaida, och det är okej.

https://www.occrp.org/en/makingakilling/the-coyotes-trail-a-machine-guns-path-from-serbia-to-syria/

(t.o.m. hela vägen till IS: http://armswatch.com/islamic-state-weapons-in-yemen-traced-back-to-us-government-serbia-files-part-1/)

Citat:
Ursprungligen postat av Sokrates77

En TAI "Anka" (inte att förväxla med kvackande fjäderfän eller amerikanska låtskrivare, utan namnet är turkiskt och betyder den återuppstående eldfågeln, Fenix, simorq) sköts ned eller tvingades ned med elektronisk krigföring tidigare idag. Jag tror på det senare, då den stora drönaren på bilderna verkade ha magplaskat intakt och gått sönder först vid kontakt med marken, så kraftiga ryska störsändningar känns mer troliga.
Senast redigerad av ceph 2020-02-25 kl. 21:19.
Citera
2020-02-25, 21:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Citat:
Visst syns de på radar men finns det något annat än manpads där uppe?
Citera
2020-02-25, 21:26
Medlem
Tillssons avatar
Citat:

Det där är det ingen initierad som vill avslöja - vore inte så klokt. Fråga KSA ... gick inget vidare...
Citera
2020-02-25, 21:31
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
En TAI "Anka" (inte att förväxla med kvackande fjäderfän eller amerikanska låtskrivare, utan namnet är turkiskt och betyder den återuppstående eldfågeln, Fenix, simorq) sköts ned eller tvingades ned med elektronisk krigföring tidigare idag. Jag tror på det senare, då den stora drönaren på bilderna verkade ha magplaskat intakt och gått sönder först vid kontakt med marken, så kraftiga ryska störsändningar känns mer troliga.

Bra observation!
Citera
2020-02-25, 22:11
Medlem
Kommer turkarna snart att slå tillbaka
hårdare?
Diverse källor säger följande:
- NATO är på ingång med större leveranser av Javelins och liknande till turkar
- Diverse turkiska militärexperter tycker att Bosporen bör stängas snarast för ryska militärtransporter (finns ngn punkt i avtalet som tillåter detta)
- Turkisk TV visar flitigt begravningar av turkiska militära vilket bör stärka "krigsopinionen" och hämndkänslor.
Frågan är bara om Erdogan har bollar till ngt större?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in