Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
FUI. Det hela är inte över så USA har inte förlorat. Syrien och Iran är minst sagt destabiliserat. Om målsättningen är som du hävdar så verkar projektet gå bra.
Saker går sällan enligt plan och man får hantera oförutsedda problem som Daesh när de kommer. Krig är stökigt och man behöver vara flexibel för att hålla sig på toppen.
Frågan är väl snarare vad kan USA vinna än om de förlorar något.
Jag tror det är mer riktigt att tala om misslyckande att uppnå mål än förlust.
Vad är målet de vill uppnå?
Vad räknas som vinst?
Är detta kaos och osäkerhet med miserabla levnadsförhållanden på sina håll att anse som att målet är uppnått?
Jag tycker vi har sett väldigt mycket ändamålsglidningar där tidigare mål byts ut och jag är inte ens säker på att ansvariga i USA ens själva vet varför de gör vissa saker eller vad målet de vill uppnå är.
Hålla sig kvar på toppen förstår jag inte ens vad det avser i detta sammanhang, innebär det att använda sin militärmakt till att störta andra länder bara för att...?
Finner du nöje i att USA bedriver dessa krig i regionen eller vad anser du att de uppnått?
Utan invasionen av Irak så hade Daesh aldrig existerat, om världen varit tryggare utan USA:s krigande i regionen går inte att svara på men tror knappast att den varit otryggare, människor hade det ganska bra i vissa delar innan.
Jag har svårt att se några vinnare överhuvudtaget och folket är de stora förlorarna av allt krigande.
För mig vore en vinst att människorna får uppleva trygghet igen och kanske även så enkla saker som fungerande infrastruktur som rent vatten, elektricitet, skola, sjukvård och mediciner osv.
Människor lever under väldigt dåliga förhållanden i vissa områden medan det är bättre levnadsförhållanden i andra.