2019-10-16, 20:58
Medlem
Har dem röstat angående Trumps beslut att dra tillbaka styrkorna

"JUST IN: House votes overwhelmingly (354-60) to oppose the decision to end certain U.S. efforts to prevent Turkish military operations against Syrian forces in Northeast Syria."

https://twitter.com/laurenemeier/status/1184541539357417476?s=20
Citera
2019-10-16, 21:10
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Har dem röstat angående Trumps beslut att dra tillbaka styrkorna

"JUST IN: House votes overwhelmingly (354-60) to oppose the decision to end certain U.S. efforts to prevent Turkish military operations against Syrian forces in Northeast Syria."

https://twitter.com/laurenemeier/status/1184541539357417476?s=20

Meningslös politisk show...

Seriösare nyheter är att Erdogan åker till Sochi 22:a Oktober för möte med Putin. Jag förväntar mig inte mycket hända i N. Syrien fram till dess...
Citera
2019-10-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Meningslös politisk show...

Seriösare nyheter är att Erdogan åker till Sochi 21:a Oktober för möte med Putin. Jag förväntar mig inte mycket hända i N. Syrien fram till dess...

Mycket show men alltid intressant att se ställningstaganden.

Kommer nog ske en hel del kommande dagarna, båda sidor vill komma till mötet med bästa möjliga läge
Citera
2019-10-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ehm...nej, för jag minns att rebeller sökte sig till al-qaida och andra jihadister och svart vapenhandel för att få tag i vapen innan andra länder ens hade hunnit reagera.
Jag minns att syriska armen släppte sina vapen och sprang iväg så fort IS var på väg. IS-krigarna kunde samla deras vapen helt utan strid. Så läskiga ansågs IS vara.
Citera
2019-10-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Jag minns att syriska armen släppte sina vapen och sprang iväg så fort IS var på väg. IS-krigarna kunde samla deras vapen helt utan strid. Så läskiga ansågs IS vara.

Stämmer på en del håll, var inte en generell sanning men visst, några sådana händelser skedde under årens lopp
Citera
2019-10-16, 21:28
Medlem
Neolitikums avatar
Vad är sant egentligen? Två olika versioner i samma artikel.

Citat:
• Turkiets armé backas upp av syriska väpnade oppositionen, och de möter motstånd av de kurdiska styrkorna (SDF), som försöker förhindra Turkiet att ta sig in över gränsen. Den 13 oktober kom beskedet att den syriska armén ansluter till SDF.
https://www.expressen.se/nyheter/erdogan-gackar-trump-nya-hanet-ingen-makt/

Citat:
Turkiet stöder syriska rebellgrupper som motsätter sig regionens kurdiska grupper.

Efter att USA lämnat regionen har kurderna allierat sig med den syriska regeringen med president Bashar al-Assad i spetsen. De syriska regeringsstyrkorna stöds av Ryssland och har nu tagit kontroll över en rad städer nära gränsen mot Turkiet.
Citera
2019-10-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Gjorde syrierna det också? Jag minns att irakier gjorde det och lämnade både vapen och pansarfordon till IS, och det var så de kunde göra sitt intåg i bl a Mosul.
Citera
2019-10-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Vad är sant egentligen? Två olika versioner i samma artikel.

Ser inte att de två meningarna säger emot sig själva? Eller är jag trög nu på kvällen :/
Citera
2019-10-16, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Öh.. Har du ingen koll alls? Flera länder i EU har kärnvapen. Skulle EU få för sig att platta till Turkiet så skulle de vara över på ett dygn. Ett flertal stormakter skulle kunna göra det relativt enkelt. Det är soppan efteråt som är det jobbiga problemet att lösa.

Smarta? Bevara det Turkiskt? Du menar bevara det som ett råtthål?

EU är svagare än Turkiet för ingen vill strida för EU då vanliga folket har tröttnat på ledarna och stänger in sig hemma i sina lägenheter än att lyfta vapen. Inget land får använda kärnvapen efter Hiroshima och nagasaki för den som använder ett kommer efteråt få nöta konsekvensera och bombas tbx till stenåldern så därför kan vi skippa kemiska vapen. De finns bara där men får ALDRIG användas inte ens om NordKorea skickar i väg 2000 missiler över sydkorea så får inget av de 8länderna använda några. Endast vanliga vapen är tillåtet efter 1945.

Sen har turkarna en 3miljoner stark styrka vilket är mer än EUs soldater med god marginal. Turkarna hade besegrat EU enkelt då turkarna kämpar till sista droppe vilket vi inte hade gjort för våra eu länder. Hur många friviliga tror du Sverige skulle samlas ihop om Ryssland hade invaderat oss inte mer än 20 tusen pers.
Citera
2019-10-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
England, Tyskland och Frankrike har alla mer militär kapacitet och mer än 4 ggr militär budget än Turkiet. Turkiet är ingen stormakt.

Lånar man en grekisk ö så blir Grekland delaktiga och ett mål. Tror inte Grekland och Sverige tillsammans skulle kunna stå emot Turkiet utan ytterligare hjälp. Inte enkelt i alla fall och det blir Grekland som får lida.

Givetvis är det rent hypotetiskt eftersom inget EU land vill bli inblandad i denna soppa. De vill ju att USA ska äga röran. Även om jag personligen inte gillar den turkiska invasionen så tycker jag inte heller Sverige ska blanda sig i militärt.

Eu är ingen stormakt inom det militära men ekonomiska muskler har EU som nr 3 efter Usa och Kina. Men sanktioner biter inte mot ett land som Turkiet då de är rika tillräckligt och gör då hellre buisness med kineserna som gärna gör affär. Kina skiter i Usa och EU även Ryssland och Turkiet.

Sen ska vi inte glömma att Turkiet har 3,5miljoner flyktingar "den värsta sorten" som kommer göra allt för storma EU gränser och Grekland, Italien, Bulguarien kan sätta soldater längs deras gränser men flyktingarna kommer forsa gränsen ganska enkelt. Hur ska du meja ner 3,5miljoner babianer, det går inte och det vet EU om och bajsar på sig. Men hade jag varit Erdogan hade jag öppnat gränserna ändå och släppt alla mot EU. Vilken vacker syn att se eu ledarna hamna i då de hade bajsat på sig rejält. Och vi vanliga människor hade knutit handen i fickan som vanligt och låtit alla 3,5miljoner komma till Tyskland och Sverige för övriga vill ju inte ta några med tång. Det är bara det här två ländernas ledare som är IDIOTER. Tyskland och Sveriges politiker borde radas upp skjutas
Citera
2019-10-16, 21:57
Medlem
Amerikanska uttåget fortsätter. Officiellt twittermeddelande.

OIR Spokesman Col. Myles B. Caggins III
@OIRSpox
·
2h
#Coalition forces continue a deliberate withdrawal from northeast #Syria. On Oct. 16, we vacated the Lafarge Cement Factory, Raqqa, and Tabqah. //
تواصل قوات التحالف الإنسحاب المُخطّط له من شمال شرق سوريا. في 16 تشرين الأول ، قُمنا بإخلاء مصنع لافارج للأسمنت والرقة والطبقة

https://twitter.com/OIRSpox/status/1184519502798688257
Citera
2019-10-16, 21:57
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
EU är svagare än Turkiet för ingen vill strida för EU då vanliga folket har tröttnat på ledarna och stänger in sig hemma i sina lägenheter än att lyfta vapen. Inget land får använda kärnvapen efter Hiroshima och nagasaki för den som använder ett kommer efteråt få nöta konsekvensera och bombas tbx till stenåldern så därför kan vi skippa kemiska vapen. De finns bara där men får ALDRIG användas inte ens om NordKorea skickar i väg 2000 missiler över sydkorea så får inget av de 8länderna använda några. Endast vanliga vapen är tillåtet efter 1945.

Sen har turkarna en 3miljoner stark styrka vilket är mer än EUs soldater med god marginal. Turkarna hade besegrat EU enkelt då turkarna kämpar till sista droppe vilket vi inte hade gjort för våra eu länder. Hur många friviliga tror du Sverige skulle samlas ihop om Ryssland hade invaderat oss inte mer än 20 tusen pers.

Din beskrivning är ett ottomansk rike på 1400 talet vs Europa då. Menar du turkarna hade besegrat EU lätt när EU har upplevt ett världskrig för inte så länge sen? Europa enat mot turkarna i krig då hade turkarna knappast vunnit lätt. Är du så dum att du tror att Italien, Spanien, Tyskland, Frankrike, England, Grekland med flera hade producerat en liten kraft mot Turkiets 3 miljoner styrka? Är det stater med ingen erfarenhet för krig eller? Notera ett sånt krig hade varit religionsbaserat där USA och Ryssland hade hjälpt EU och muslimska stater hjälpt Turkiet. Hur hade det slutat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in