2019-03-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Risken är väl att om Israel attackerar Iran med hänvisning till att Syrien vill återfå Golan att det stärker regimen i Iran. Ett yttre hot brukar stärka regimer.

Är det i Israels intresse?

Om Iran hjälper Syrien att försöka återfå Golan så är Israel fullt legitimt med att attackera Iran.

Irans styre är inte så starkt som man tror, vi har sett oroligheter senaste åren och de har enbart kunnat avhjälpas med våld. Slår då Israel ut en stor del av våldsmonopolet i landet så kan saker hända.

Sedan kan det bli som du säger att yttre hot kan stärka regimen, alltid en balansakt. Min tolkning är dock att så länge inte Israel överdriver sitt angrepp vid eventuell konfrontation , håller det till militära objekt och ej civila så kan en revolution mycket väl hända.
Citera
2019-03-10, 19:18
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om Iran hjälper Syrien att försöka återfå Golan så är Israel fullt legitimt med att attackera Iran.

Irans styre är inte så starkt som man tror, vi har sett oroligheter senaste åren och de har enbart kunnat avhjälpas med våld. Slår då Israel ut en stor del av våldsmonopolet i landet så kan saker hända.

Sedan kan det bli som du säger att yttre hot kan stärka regimen, alltid en balansakt. Min tolkning är dock att så länge inte Israel överdriver sitt angrepp vid eventuell konfrontation , håller det till militära objekt och ej civila så kan en revolution mycket väl hända.

Men vad är det strategiska målet för Israel avseende Syrien?
Att Israel vill se en regimförändring i Iran är en sak men vad är det politiska målet för Israel avseende Syrien?
Det är precis detta Syrien nu utmanar. Det proxykrig mot Iran i Syrien som Israel säger sig föra synas nu genom att Syrien agerar.

Och risken är att Iran och Syrien vinner stort på detta då Israel inte är tydliga med vad det vill uppnå i sina politiska relationer med Syrien.
Citera
2019-03-10, 19:22
Medlem
Citat:
Men vad är det strategiska målet för Israel avseende Syrien?
Att Israel vill se en regimförändring i Iran är en sak men vad är det politiska målet för Israel avseende Syrien?
Det är precis detta Syrien nu utmanar. Det proxykrig mot Iran i Syrien som Israel säger sig föra synas nu genom att Syrien agerar.

Och risken är att Iran och Syrien vinner stort på detta då Israel inte är tydliga med vad det vill uppnå i sina politiska relationer med Syrien.

Tror inte Israel vill att så mycket ska hända med Syrien, att landet stabiliseras så att Iran drar sig tillbaka en del hade nog lugnat Israels intressen.

Min gissning: Syrien stabiliseras och återgår till hur det var innan 2011.

Mina amatörspekulationer givetvis, men det känns mest logiskt för mig iaf
Citera
2019-03-10, 19:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Tror inte Israel vill att så mycket ska hända med Syrien, att landet stabiliseras så att Iran drar sig tillbaka en del hade nog lugnat Israels intressen.

Håller mer absolut. För Israel är lugn och reda det primära. De föredrar förmodligen en benhård diktatur bara diktatorn är välvillig gentemot Israel. Men att ha judehatande terrorister runt hörnet funkar givetvis inte, tror faktiskt ändå inte att Iran har så mycket pengar just nu att sponsra sina terrorister utomlands med. Landet är ju snudd på bankrutt
Citera
2019-03-10, 19:31
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Och OM de skulle vilja få till ett fredsavtal med Syrien? Kanske inte i närtid men någon gång. Hur borde då Israel och Syrien agera?

Det jag menar är att Syrien nu testar eller synar Israels politiska vilja avseende Syrien nu när destabilisering med hjälp av IS fallerade.

Jag tror och kanske framförallt hoppas att detta är första steget till en konstruktiv lösning av problematiken mellan Israel och Syrien där Golan i sinom tid återgår till Syrien och att ett fredsfördrag förhandlas fram.

"Politik är det omöjligas konst"

Ständigt krigstillstånd kan inte vara målet för någon part.
Senast redigerad av longbow4y 2019-03-10 kl. 19:43.
Citera
2019-03-10, 19:34
Medlem
Citat:
Och OM de skulle vilja få till ett fredsavtal med Syrien? Kanske inte i närtid men någon gång. Hur borde då Israel och Syrien agera?

Det jag menar är att Syrien nu testa eller synar Israels politiska vilja avseende Syrien nu när destabilisering med hjälp av IS fallerade.

Jag tror och kanske framförallt hoppas att detta är första steget till en konstruktiv lösning av problematiken mellan Israel och Syrien där Golan i sinom tid återgår till Syrien och att ett fredsfördrag förhandlas fram.

"Politik är det omöjligas konst"

Ständigt krigstillstånd kan inte vara målet för någon part.

Fredsavtal ser jag inte möjligt inom den närmsta framtiden, känns som denna generation behöver försvinna innan det ens är möjligt.

Vet inte hur Golan ska kunna lösas, Israel kommer aldrig ge upp detta utan något enormt i gengäld.
Citera
2019-03-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Håller mer absolut. För Israel är lugn och reda det primära. De föredrar förmodligen en benhård diktatur bara diktatorn är välvillig gentemot Israel. Men att ha judehatande terrorister runt hörnet funkar givetvis inte, tror faktiskt ändå inte att Iran har så mycket pengar just nu att sponsra sina terrorister utomlands med. Landet är ju snudd på bankrutt

Japp, vi är rätt lika i tankarna gällande detta här
Citera
2019-03-10, 20:34
Medlem
Tillssons avatar
Nu skjuter de vit fosfor mot Baghouz igen - sista striden är här.

Filmklipp: https://twitter.com/towersight/status/1104824202589339656
Citera
2019-03-10, 22:37
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:

I viss mån, samtidigt kan inte Israel låta bli sina försök att destabilisera Syrien. Iran och Syrien hade långt gångna planer på en gasledning från Iran till Syrien. Investeringar kunde dock inte genomföras då det fattades pengar. Iran råkade lägligt för nya sanktioner, och Syrien för ett inbördeskrig och ivriga krav från väst på regime change.
En gasledning hade inneburit stärkta syriska statsfinanser, något som inte ses med blida ögon i världspolitiken, då inkomster leder till en potentiell upprustning. Ligger det i Israels intresse? Vill Ryssland få ökad konkurrens på gasområdet? Iran är nr 2 på gastronen. Qatar är nr 3. Ryssland är nr 1.

Värt att beakta när MSM vilseleder sina tittare/läsare bakom dimridåer om demokrati eller de goda och de onda. Follow the money.

Dessutom:
Citat:
The pipeline would be a competitor to the Nabucco pipeline from Azerbaijan to Europe. It is also an alternative to the Qatar–Turkey pipeline which had been proposed by Qatar to run from Qatar to Europe via Saudi Arabia, Jordan, Syria and Turkey. Syria's rationale for rejecting the Qatar proposal was said to be "to protect the interests of [its] Russian ally, which is Europe's top supplier of natural gas."
https://en.wikipedia.org/wiki/Iran–Iraq–Syria_pipeline
Citera
2019-03-13, 02:41
Medlem
Citat:
3 000 IS-anhängare har kapitulerat

Antalet personer som stridit för IS
men som gett upp och överlämnat sig
till den kurdiskarabiska SDF-milisen
ökar.

På tisdagskvällen hade omkring 3 000
personer överlämnat sig under 24
timmar, uppger SDF.

IS-anhängarna, som hållit till i
al-Baghuz i sydöstra Syrien, ska nu
föras till en annan del av det område
som hålls av de kurdiskarabiska
styrkorna. Offensiven mot det lilla
område som IS fortfarande håller i
regionen återupptogs i söndags.

Nu är det inte mycket kvar!
Citera
2019-03-13, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nu är det inte mycket kvar!
Att dom vågar ge upp. Den första personen som kommer med förslaget lär ju ha låga odds på att överleva. Att dö av vit fosfor är säkerligen ingen höjdare så det är nog en stor anledning till kapitulation.
Citera
2019-03-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Att dom vågar ge upp. Den första personen som kommer med förslaget lär ju ha låga odds på att överleva. Att dö av vit fosfor är säkerligen ingen höjdare så det är nog en stor anledning till kapitulation.

Det är rätt logiskt. Alternativen är:

1. Fångatas av kurderna och få humana straff.

2. Kriga och dö.

3. Bli tagna av armen i Irak där man blir torterade och dödade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in