När Irak kriget pågick så skedde klorgasattacker i Irak och då fick al-Qaida och IS (ISIS, ISIL) skulden och de sades att dom "rånade" leveranserna till vattenreningsverken även leveranser i Syrien och Jordanien påstods att dom "rånades" och levererades till Irak och användas där (det är lättare att skylla på ett annat land där man inte kan påverka än det land man invaderat och tagit "kontroll" över).
Det vara alltså en allmänt accepterad kännedom innan kriget i Syrien att terroristerna använde klorgas.
I Syrien påstods det sedan helt plötsligt att det endast var Assads styrkor som var kapabla att utföra kemvapenattacker.
Vad var skillnaden och hur ändrade man den allmänna uppfattningen?
I Syrien så la dom till ordet helikopter eller flygattacker och det antyder då helt plötsligt att Assad regimen är ansvariga då IS och al-Qaida inte har helikoptrar även om dom ibland fått luftunderstöd under Syrien konflikten när vissa råkat attackera Assad styrkor av misstag.
Terroristerna/oppositionen har skjutit gas behållare med så kallade LPG propan kanoner i bl.a Irak och Syrien och dom kan innehålla olika gaser eller gasblandningar, även en behållare avfyrad från en kanon kommer från luften.
Det är lustigt och skrämmande vad snabbt människor glömmer och hur media rapporteringar kan ändra människors åsikter och almänna uppfattningar relativt snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
tauceti
Det har jag missat helt. Vilken attack ifrån Usa kom efter att SAA soldater hade förgiftats? Om ovan stämmer så spelar det ingen roll, såklart.
Jag måste söka fram den informationen om vilken av alla påstådda kemattacker det var men det var tidigare i konflikten och det var ingen svarsattack vad jag kan minnas, vore glad om jag slipper googla som en tok en längre tid bara för att bevisa att det skett.