2018-06-03, 11:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Sammarbetet med Mossad var osunt? Judar och kurder var varit allierade i årtusenden och de kurdiska områdena har varit allierade med Israel ända sedan de blev självstyrande. Det är väl det enda samarbetet i regionen som faktiskt håller i sig...
https://mobile.nytimes.com/2017/09/22/world/middleeast/kurds-independence-israel.html
Spm jag sa ovan, för deras egen del. De blev ju gasade av Saddam. Kanske inte den bästa utdelning av samarbetet där Mossad fick alla fördelarna och kurderna, ja vad fick de....
Citera
2018-06-03, 11:41
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spm jag sa ovan, för deras egen del. De blev ju gasade av Saddam. Kanske inte den bästa utdelning av samarbetet där Mossad fick alla fördelarna och kurderna, ja vad fick de....
Politisk och strategisk hjälp av Israel, de facto självständighet från Irak fr.om. 1991.
Citera
2018-06-03, 11:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Politisk och strategisk hjälp av Israel, de facto självständighet från Irak fr.om. 1991.
Och så kommer Israel springande vid problem...not! Och ses med skepticism av övriga araber för alltid, minst sagt. Dålig deal skulle jag vilja säga.

Till slut står man ensam.

Och de geopolitiska skiftena accelererar as we speak. Netanyahu åker till Moskva när han har problem i Syrien, inte till Washington. Tur för kurderna att Putin är snäll.
Citera
2018-06-03, 11:59
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Och så kommer Israel springande vid problem...not! Och ses med skepticism av övriga araber för alltid, minst sagt. Dålig deal skulle jag vilja säga.

Till slut står man ensam.

Och de geopolitiska skiftena accelererar as we speak. Netanyahu åker till Moskva när han har problem i Syrien, inte till Washington. Tur för kurderna att Putin är snäll.
Vem tror du det var som fick USA att backa SDF då?
Och ja, Israel lobbar för kurderna hos Putin också (som du själv implicerade).

Ju mer självständigt Kurdistan blir, desto starkare blir deras ekonomiska samarbete med Israel, samt förbättrar den geopolitiska situationen för bägge parterna.
Citera
2018-06-03, 13:02
Medlem
Citat:
Nej de är "dumma" mot kurderna för deras förmåga att bilda osunda allianser och samarbeten som med Mossad under Saddam. Kortsiktighet och dumdristighet.

Och hur gick det senast för Barzani i hans frihetssträvan?
Alliansen med USA är det enda rätta för kurder, oavsett utgångspunkt så måste man försöka, försöka och åter försöka. Det är det enda rätta! Det kan inte bli någon vänskap mellan kurder och deras fiender, det är bevisat, det är fakta.

I slut ändan så var det Saddam som förlorade och alliansen med Mossad och USA var ett bra val. Du är blind du kan inte se den stora bilden.
Citera
2018-06-03, 13:06
Medlem
Citat:
De blev gasade men det resulterade i att kurdisk nationalism blev starkare och i slut ändan bildades KRG. Nej, du har svårt att tänka. Dina "kristna vänner" skulle göra samma val som kurderna om de fick chansen. Att aldrig ge upp, aldrig sluta försöka, det ger resultat.
Citera
2018-06-03, 13:28
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
De blev gasade men det resulterade i att kurdisk nationalism blev starkare och i slut ändan bildades KRG. Nej, du har svårt att tänka. Dina "kristna vänner" skulle göra samma val som kurderna om de fick chansen. Att aldrig ge upp, aldrig sluta försöka, det ger resultat.

Källa på detta tack. De kristna i MÖ är tacksamma om de får leva ifred utan att behöva utstå islamistisk och kurdisk extremism. De har inga planer på att hugga regeringen i ryggen för utomstående länders intressen.
Citera
2018-06-03, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Källa på detta tack. De kristna i MÖ är tacksamma om de får leva ifred utan att behöva utstå islamistisk och kurdisk extremism. De har inga planer på att hugga regeringen i ryggen för utomstående länders intressen.
Vadå källa på det? De kristna vill också ha eget stat men de backas aldrig upp av väst. Det heter inte att hugga regeringen i ryggen om regeringen är din fiende. Men visst, eftersom du är kristen och om du säger kristna har inga såna ambitioner så får jag väl tro på dig.
Citera
2018-06-03, 13:43
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Vadå källa på det? De kristna vill också ha eget stat men de backas aldrig upp av väst. Det heter inte att hugga regeringen i ryggen om regeringen är din fiende. Men visst, eftersom du är kristen och om du säger kristna har inga såna ambitioner så får jag väl tro på dig.

Assyriska organisationer är ständigt i framkanten när det gäller bildandet av en autonom region på ninevehslätten. Med rätta gör de detta.

Cents4 tycker att PKK och YPG är jämförbara med ISIS trots att de förra verkat som primära styrka för att förhindra islamistiskt övertagande.
Citera
2018-06-03, 13:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
De kristna i södra Libanon var ju väldigt snabba att förklara självständighet efter att Israel drev ut terrorgruppen PLO.
Citera
2018-06-03, 13:54
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Problemet med dig är att du inte kan se saker i ett metaperspektiv. Kanske är det som är problemet med kurder. Saddam var en grym diktator men att då samarbeta med Mossad måste väl ses som dumdristigt, eller hur?

Några kurdiska ledargestalter samarbetade och det är likvärdigt med att "kurder" som en kollektiv enhet var "dumdristiga". ...................

Saddam husseins regim bar ansvaret för alla övergrepp som ägde rum. Ingen jävla ursäkt att begå ett folkmord finns över huvud taget om du inte är nazist eller dylikt som jag tror personligen att du verkar vara med tanke på vilka inlägg du generellt framför på flashback.

Kan inte du överge din kritik om västerländskt involverande i mellanöstern då ett samhälles förmåga till funktionell administration inte har med externa faktorer att göra som du tidigare hävdat? Gaddafi, Saddam Husseins regimer föll på sina egna meriter och utländskt involverande hade ingen bäring på dessa strukturers förmåga att bestå.
Citera
2018-06-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Assyriska organisationer är ständigt i framkanten när det gäller bildandet av en autonom region på ninevehslätten. Med rätta gör de detta.

Cents4 tycker att PKK och YPG är jämförbara med ISIS trots att de förra verkat som primära styrka för att förhindra islamistiskt övertagande.

Citat:
De kristna i södra Libanon var ju väldigt snabba att förklara självständighet efter att Israel drev ut terrorgruppen PLO.

Cents4 är inte ärlig eller är inte insatt, de kristna hade gjort samma val som kurderna. Men de får aldrig den chansen. När jag gräver lite i ämnet hittar jag någonting som kallas för "Assyrian independence movement" https://en.wikipedia.org/wiki/Assyrian_independence_movement
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in