Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Intressant initiativ från din sida. Kul att du fått svar. Det verkar juridiskt svårt och inte givet eftersträvansvärt att lagstifta mot att kriga med reguljära arméer och rebeller generellt. Däremot anser jag definitivt att man borde hindra folk från att ansluta sig till terrorister. Här kanske det är lättare juridiskt också.
Man kan kanske tänka sig nya brottsrubriceringar som förberedelse till folkmord, förberedelse till brott mot mänskliga rättigheter eller förberedelse till brott mot krigslagar. Jag tänker högt här...
Tack! Jo, det finns några juridiska hinder. Genom att hindra människor från att resa ut från Sverige kränker man denna persons rörelsefrihet enligt RF 2:8. Trots att detta är en grundlag kan denna rättighet begränsas, då den är relativ, genom RF 2:20 p. 3. Detta förutsätter att det är genom lag samt att det är demokratiskt godtagbart och nödvändigt, enligt RF 2:21. Jag drog upp dessa faktum och argumenterade varför jag ansåg att en inskränkning kunde motiveras.
I andra hand menade jag även att man inte behöver begränsa någons rörelsefrihet eller ens hindra någon från utresa. Det finns även en möjlighet att kriminalisera aktiv krigföring i rebellaktioner, reguljära arméer och terroristorganisationer,
som sådan handling. Efter att personen återvänt har denna då gjort sig skyldig till ett nationellt brott och riskerar därför åtal. Brottet denna person gjort sig skyldig till kan då exempelvis bevisas genom bilder, uttalanden på sociala medier, videoklipp, skador mm. Det behöver därför inte vara förbjudet att enbart resa ned till ett annat land för att enbart se hur parterna strider, men deltar du aktivt i striderna bör du kunna lagföras.
På detta sätt kan man:
1. förhindra att svenska medborgare dör eller skadas i strid.
2. förhindra att utländska medborgare dör eller skadas i strid, till följd av den svenska medborgarens krigföring.
3. förhindra rekrytering eller uppmaning till krigföring. Detta hade räknats som medhjälp respektive uppvigling p.g.a. faktumet att en sådan handling blivit kriminaliserad.
4. få de som överväger utresa att tänka till en extra gång de beslutar sig för att resa.
Detta hade även givit SÄPO ett större utrymme i deras verksamhet att förhindra utresa.
"Du får resa, men när du kommer tillbaka riskerar du att åtalas för 'olaga krigföring'."
Enligt chefsanalytikern på SÄPO är deras handlingsutrymme väldigt litet. En sådan lag givit ett större utrymme att agera.
En sådan kriminalisering hade med andra ord haft en preventiv funktion och indirekt hindrat människor från utresa, utan att rörelsefriheten i RF 2:8 begränsats överhuvudtaget.