2018-03-14, 23:26
Medlem
Fan vad trött man blir på alla amerikanska lögner. Vi har varit om det här innan, Libyen, Irak och nu Syrien.
Citera
2018-03-15, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det vore konstigt av mig att avfärda något som jag inte vet något om.
Att Assadregimen publicerar eller påstår något vore som att rebellerna skulle påstå något. Deras påstående måste bekräftas av en tredje part som är objektiv och opartisk. Det är FN.
The Syrian Arab Army claimed that it uncovered a plant used by militants to produce toxic chemicals, in the area between Douma and al-Shefounieh in Eastern Ghouta, on Tuesday.
The footage shows the interior of the alleged plant, with various pipes and storage tanks reportedly used for mixing and heating chemicals and for creating explosives.
Traces of chlorine gas were also reportedly discovered there.
Av fotot framgår att det skett någon kemisk tillverkning där och eftersom spår av klorin gas upptäckts där, är det nog inte fel att misstänka kloringas har tillverkats där.
Citera
2018-03-15, 09:29
Medlem
Expressens Kassem Hamadé har träffat världsbekante Omran och hans far, bilden på den skadade Omran spreds i propagandasyfte över hela värden som något slags bevis på Assads grymhet.

Citat:
Bilden på Omran väckte stor uppmärksamhet och skapade stort engagemang över hela världen.

Enligt de första rapporterna från lokala aktivister och räddningsarbetare låg syriska regeringstrupper eller ryskt flyg bakom attacken som krossade familjens hem – som skedde under regimens belägring av östra Aleppo. Den syriska presidenten Bashar al-Assad viftade bort anklagelserna och menade att det ingick i propagandakriget.
---
Omrans pappa vägrade den gången att uttala sig och ville inte lägga skulden på någon sida.

Nära ett år senare, i juni 2017, ställde Abou Ali upp i intervjuer för syriska statskontrollerade medier och prosyriska medier från Ryssland, Iran och Libanon. Han kritiserade oppositionen och hävdade att aktivister hade erbjudit honom pengar för att han skulle lägga skulden på regimen. Han sade också att aktivister mot hans vilja hade filmat sonen.
---
Internationella medier underströk att han framträdde i regimvänliga kanaler, både i och utanför Syrien. Som "en del av en kalkylerad PR-kampanj från den syriska regeringens sida", skrev New York Times.

Medan till exempel den statliga ryska nyhetstjänsten Sputnik välkomnade att "sanningen" äntligen kom fram.
---

KRITISK TILL HUR BILDEN ANVÄNDES
Abou Ali fortsätter på samma linje i vårt samtal.

– De (den väpnade oppositionen) kom till mig och ville att jag skulle lägga skulden på den syriska regeringen. Jag sa till dem att visa mig bombresterna för att jag skulle kunna veta vad jag skulle säga. Jag kunde inte lägga skulden på någon eftersom jag satt hemma och hade ingen aning om vem som låg bakom attacken, säger Abou Ali nu till Expressen.

Han säger att han inte blev upprörd över att man publicerade bilden på Omran. Däremot är han kritisk till hur bilden användes. Det låg i den väpnade oppositionens intresse att utnyttja bilden mot den syriska regeringen, säger han.

– När de ville att jag skulle lägga skulden på den syriska armén och erbjöd mig pengar för att göra det, blev jag tveksam. De lovade att hjälpa mig ut från Aleppo till Turkiet, men jag ville inte lämna Syrien. Det här är mitt hemland och jag vill inte fly, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/pojken-som-fick-en-hel-varld-att-grata/

Kan tilläggas att pappan tidigare förklarat att White Helmets var inblandade i bildarrangemanget. De ägnade mer tid och energi på att få fram en slagkraftig bild, än att ta hand om pojkens skador.
(FB) Konflikten i Syrien
Citera
2018-03-15, 10:06
Medlem
humanlifes avatar
Det är kanske detta som gjort västledarna så hysteriska den senaste tiden. SAA hittar verkstäder där man tillverkat vapen och kemvapen ! Här är bevisen på att terroristerna har haft och har tillverkat kemvapen!
För att sedan skylla på Assad!
Alla dessa lögner och falska anklagelser! Inte så konstigt att Väst är måttligt intresserade av oberoende undersökningar av gasattackerna. De vet ju vilka som ligger bakom.

Citat:

Syrian Army Seizes Terrorists' Chemical Weapons Workshops in Eastern Ghouta

TEHRAN (FNA)- The Syrian army carried out mop-up operations in newly-liberated areas of Eastern Ghouta and found several workshops used by the terrorists for making chemical weapons and ammunition in the region.
The army units seized a workshop of chemical and poisonous substances, including chlorine during their cleaning operations in al-Sheyfouniyeh town in Eastern Ghouta.
Meanwhile, the Syrian army troops also seized workshops for making chemicals, rockets, mortars and bombs.

In a relevant development on Monday, the Syrian Army troops found a workshop used by the terrorists for making chemical weapons.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13961223000498
Citera
2018-03-15, 11:09
Medlem
humanlifes avatar
Ryssland uppmanar igen Washington att överge planer på att eskalera i Syrien. Ryska ambassaden i Washington publicerade ett statement på face-book idag.
Citat:
Russia urges Washington again to abandon plans on escalating situation in Syria

15 March، 2018
Moscow, SANA- Russia again urged the United States to abandon its plans on escalating the situation in Syria.
In a statement published by the Russian Embassy in Washington on Facebook on Thursday, Russia said that “we urge Washington again to abandon its irresponsible statements and schemes charged with escalating the situation in Syria which could become irretraceable later.”

Russia has warned few days ago Washington against encouraging terrorists in Syria to commit any another provocation through using chemical weapons against the civilians to use it as a pretext to launch an aggression against Syria, the Ministry added.

The Embassy expressed concern over whom Washington was backing in Eastern Ghouta, asserting that all terrorist organizations positioned in Ghouta are working under the authority of Jabhat al-Nusra as they are attacking the residential neighborhoods in Damascus for years, including shelling the Russian diplomatic missions there.

The Russian Embassy added that “distracting us of Syria with the scenario of the British conspiracy will fail;” reiterating that “Syria will remain the center of the Russian diplomacy keenness.”

https://sana.sy/en/?p=130563
Citera
2018-03-15, 11:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är kanske detta som gjort västledarna så hysteriska den senaste tiden. SAA hittar verkstäder där man tillverkat vapen och kemvapen ! Här är bevisen på att terroristerna har haft och har tillverkat kemvapen!
För att sedan skylla på Assad!
Alla dessa lögner och falska anklagelser! Inte så konstigt att Väst är måttligt intresserade av oberoende undersökningar av gasattackerna. De vet ju vilka som ligger bakom.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13961223000498

Bevis?? Från SAA och farsnews?? 😅 herregud ni assadister är patetiska
Citera
2018-03-15, 12:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bevis?? Från SAA och farsnews?? 😅 herregud ni assadister är patetiska
Tror du att SAA skulle vara så framgångsrika om de inte hade koll på verkligheten?
Knappast.
Farsnews har förmedlat en massa info om Syrien, som visat sig stämma. Den stämmer mycket bättre än SVT t ex.
Det var längesedan du gjorde en reality check.
Citera
2018-03-15, 13:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tror du att SAA skulle vara så framgångsrika om de inte hade koll på verkligheten?
Knappast.
Farsnews har förmedlat en massa info om Syrien, som visat sig stämma. Den stämmer mycket bättre än SVT t ex.
Det var längesedan du gjorde en reality check.
Hur verifierar du uppgifterna från dessa nyheter? Har du en tillsatt en person i dessa områden som rapporterar till dig personligen om uppgifterna stämmer?

Är bara nyfiken i hur du kan veta att uppgifterna stämmer. Jag forskar nämligen på människor som lider av mytomani.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-03-15 kl. 13:22.
Citera
2018-03-15, 13:37
Medlem
Rebellernas kontroll utav Ghouta minskar dag för dag

https://mobile.twitter.com/CivilWarMap/status/974254644288421888

The Syrian Arab Army captured Hammuriyah in Eastern Ghouta
Citera
2018-03-15, 13:38
Medlem
Kurderna har snart förlorat hela Afrin

https://mobile.twitter.com/CivilWarMap/status/974249164690350080

The Turkish Army and Turkish-backed rebels captured Miske Tahtani, Miske Fawkani, Juwayq, Humuraju, Ali Jaru and Barakah from YPG/YPJ, NDF and FSA in #Afrin
Citera
2018-03-15, 13:40
Medlem
Rebels have now completely withdrawn from #Hammouriyeh and #Saqba.

https://mobile.twitter.com/Dalatrm/status/974261792464662533

Stämmer det angående saqba så kommer Kafr Batna stå på tur
Citera
2018-03-15, 13:41
Medlem
Varför har USA 20 militärbaser i Syrien? Vem har de fått tillåtelse av att bygga dessa baser? Varför reagerar alla så våldsamt på SAA krigsföring men inte på kaoset som USA har skapat i Raqqa och där minor och döda fortfarande ligger på gatorna? Vad gör Turkiet och USA i Syrien? Ryssarna har blivit inbjudna av Syriens president. Folkrätt och internationella lagar har ingen betydelse längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in