Citat:
Ursprungligen postat av
kaktjuven
Behöver få mer info angående Tabqa.
Var evakueringen planerad i förtid eller skedde den i all hast? Dvs överrumplades SAA av neandertalarna?
Sen undrar man hur det såg ut med förstärkning.
Hade inte SAA förstärkt Tabqa Airbase med en ny brigad?
Om det är så att evakueringen var planerad, kan det ha att göra med att SAA backar undan från de östra delarna av Syrien för att låta IS ha full dominans och därefter låta USA inleda flygattacker istället?
Spekulerar nu.
Nja.. på Iranmilitaryforum så har man lagt upp en bild på en martyr som satte fyr på en sån ammunitionsförråd så att hans grabbar kunde komma undan så jag tror den var gjord i all hast men däremot så tror jag att man såg detta komma bara inte så tidigt därför att vissa grejer var planerade så det kunde gå lite smidigare.
Jag bara undrar vad Khamenei tänker just nu, det är nu som man ska skicka in 100,000 trupper (tror t.o.m att det går bra med 100,000 frivilliga) för att rensa så gott det går. Jag är ingen militär expert och jag förstår politiken till en viss del, men med tanke på att ISIS redan kallat ut Iran och hotat och påstått att dom ligger bakom allt så återstår bara att man ger sig in i det. Tröttsamt och deprimerande att se nya videos på när syriska soldater avrättas, om det någonsin fanns en kallelse för militär insats av Iran så är det just nu och inte "i väntan på Israel" för vi alla vet att det aldrig kommer hända. Så länge ISIS finns så är Israel inte bekymrade eftersom dom vet att deras fiender kommer ha fullt upp.