2018-01-21, 19:42
Medlem
SU-35s avatar
"Syria's Assad slams Turkey offensive on Afrin as 'support for terrorism'"

https://syria.liveuamap.com/en/2018/21-january-syrias-assad-slams-turkey-offensive-on-afrin-as

Spel för galleriet eller uppriktighet från Assad?

Imponerande avancemang från Turkarnas sida, det måste jag säga. Bra bitar mark som man kommit över idag!
Citera
2018-01-21, 19:43
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe1
4 Turkiska soldater samt 10 turk backade rebeller har blivit dödade av YPG
3 stridsvagnar som tillhör turkiska armen har blivit förstörda.
YPG soldater har fångat turkiska soldater i byn Edame.

(3-5 timmar sen enligt ANHA)
https://twitter.com/dersi4m

Har det nån betydelse?

Kurderna behöver (1) en social bas för att lyckas, samt (2) tillräckliga militära resurser, samt (3) nödvändigt stöd av nån av de geopolitiska makter som avgör utvecklingen. Den sociala basen i området verkar vara högst splittrad, de militära resurserna helt undermåliga i relation till fiendens och kurderna saknar stöd av varje avgörande partner (USA är längre ingen avgörande kraft här, dessutom kan USA inte gå i strid mot Turkiet).

Kurderna har således inget dera. Det måste nu bestämma sig för att bli krossade eller låta den legitima regeringen i Damaskus utöva den nationella självständighet som tillkommer varje av FN erkänd stat. Fortsätter YPG striden finns stor risk att Turkiet ”permanentar” sitt fäste i denna del av Syrien, vilket skulle vara än mer besvärande för kurderna – (och förstås oacceptabelt för Damaskus).
Citera
2018-01-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35

https://syria.liveuamap.com/en/2018/21-january-syrias-assad-slams-turkey-offensive-on-afrin-as

Imponerande avancemang från Turkarnas sida, det måste jag säga. Bra bitar mark som man kommit över idag!

Spel för gallerierna.

Han kan inte öppet gå med på att ett annat land kränker Syriens suveränitet.
Citera
2018-01-21, 19:47
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35

Spel för gallerierna, Assad är nog rätt glad just nu när han ser hur han blir kvitt kurderna utan att offra egna soldater. Win-win situation. Samtidigt är detta en chans för Turkiet att spänna musklerna för omvärlden och visa att man kan kriga, hittills får man väl säga att man lyckats. Kurderna har inte haft mycket att komma med.
Citera
2018-01-21, 19:48
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Har det nån betydelse?

Kurderna behöver (1) en social bas för att lyckas, samt (2) tillräckliga militära resurser, samt (3) nödvändigt stöd av nån av de geopolitiska makter som avgör utvecklingen. Den sociala basen i området verkar vara högst splittrad, de militära resurserna helt undermåliga i relation till fiendens och kurderna saknar stöd av varje avgörande partner (USA är längre ingen avgörande kraft här, dessutom kan USA inte gå i strid mot Turkiet).

Kurderna har således inget dera. Det måste nu bestämma sig för att bli krossade eller låta den legitima regeringen i Damaskus utöva den nationella självständighet som tillkommer varje av FN erkänd stat. Fortsätter YPG striden finns stor risk att Turkiet ”permanentar” sitt fäste i denna del av Syrien, vilket skulle vara än mer besvärande för kurderna – (och förstås oacceptabelt för Damaskus).

De har ju valet att dra Damaskus med sig in i skiten, om de bestämmer sig för att vara så envisa som de faktiskt har visat sig vara nu under dessa dagar. Kurderna är de enda som inte spelat sina kort rätt här alltså, jävligt med torsk!

Jag är lite orolig för det här med hur resten av NATO väljer att reagera mot Turkiet, lär bli väldigt turbulent nu en bra tid framöver.
Citera
2018-01-21, 19:52
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Har det nån betydelse?

Risken finns ju självklart, men hur stor är sannolikheten att Erdogan skulle jävlas med Ryssland (igen) och Iran? Inte särskilt stor i och med att Turkiet är beroende av ryssarna, deras ekonomi tog en del stryk efter nedskjutningen av det ryska flygvapnet. Afrin lär vara rött och under SAA kontroll inom några veckor, det är jag övertygad om.
Citera
2018-01-21, 19:52
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Spel för gallerierna.

Han kan inte öppet gå med på att ett annat land kränker Syriens suveränitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Spel för gallerierna, Assad är nog rätt glad just nu när han ser hur han blir kvitt kurderna utan att offra egna soldater. Win-win situation. Samtidigt är detta en chans för Turkiet att spänna musklerna för omvärlden och visa att man kan kriga, hittills får man väl säga att man lyckats. Kurderna har inte haft mycket att komma med.

Misstänkte nästan det alltså!

Hade ju varit konstigt om han hyllat turkarnas avancemang samtidigt som Väst står och tittar på hahah

Precis, utan USA är kurderna chanslösa, så är det bara!
De lär dock inte ge sig, i alla fall inte än, men snart så kommer de vara tvungna.

Som sagt, kurderna har spelat sitt pokerspel väldigt dåligt!
Citera
2018-01-21, 19:54
Bannlyst
Ryssland och Syrien använder en NATO medlem för att eliminera USA i Syrien. Har ni popcornen redo? Här kan vi snacka 4d chess som utspelar sig.
Citera
2018-01-21, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Risken finns ju självklart, men hur stor är sannolikheten att Erdogan skulle jävlas med Ryssland (igen) och Iran? Inte särskilt stor i och med att Turkiet är beroende av ryssarna, deras ekonomi tog en del stryk efter nedskjutningen av det ryska flygvapnet. Afrin lär vara rött och under SAA kontroll inom några veckor, det är jag övertygad om.
Det enda hotet jag ser är om Erdogan skulle hugga Putin och Assad i ryggen nu. De är ju fortfarande NATO medlemmar men jag förutspår att de inte kommer vara det inom en snar framtid. ^^
Citera
2018-01-21, 20:01
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Det enda hotet jag ser är om Erdogan skulle hugga Putin och Assad i ryggen nu. De är ju fortfarande NATO medlemmar men jag förutspår att de inte kommer vara det inom en snar framtid. ^^

Hur skulle det gå till tror du? Vad är det värsta han kunde göra?
Citera
2018-01-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Hur skulle det gå till tror du? Vad är det värsta han kunde göra?

Inte lämna området efteråt, öka stödet för rebellerna t.ex

Men känns väldigt osannolikt
Citera
2018-01-21, 20:07
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks

NATO är ju en bubbla som håller på att spricka mer eller mindre, jag tror inte den gemene turken är särskilt sugen på NATO. Samtidigt så växer sig Ryssland och Kina starkare för varje dag, framtiden är i Asien skulle jag säga. Turkiet ser utvecklingen och lämnar NATO så småningom. Om nu USA inte hittar på något extremt vilket vänder deras geopolitiska underläge just nu, men jag har väldigt svårt att se det. De har försvagats enormt och spelat sina kort så otroligt tokigt.

Jag säger det återigen, jänkarnas största misstag i MÖ någonsin var att ge sig på Syrien. De kommer att ångra sig en lång tid framöver när de försökte avsätta Assad. Man kunde egentligen delat på kakan med Ryssland men står nu utan något med fickorna tomma. Så otroligt korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in