2017-12-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag har inte påstått att det är någon motsättning, det hände ju samtidigt, då kan det ju bevisligen hända samtidigt.

Men något är ju fel när USA:s bomber inte verkar ha effekt på IS expansion. Man behöver inte vara överbegåvad för att ställa sig frågande inför detta faktum. eller hur?
Världens starkaste militärmakt någonsin kan inte stoppa en terrorgrupps expansion.

Det blev dock lite bättre fart på USA sedan Ryssland började bomba. Det var efter det de skaffade fotfolk i form av kurderna.

Du säger att det inte finns en motsättning sedan i andra meningen att det inte hade någon effekt.

Ryssland flyg hade haft exakt samma effekt om de inte hade haft SAA och diverse regimstyrkor på marken som kunde dra nytta av flygningarna.
Citera
2017-12-13, 19:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du säger att det inte finns en motsättning sedan i andra meningen att det inte hade någon effekt.

Ryssland flyg hade haft exakt samma effekt om de inte hade haft SAA och diverse regimstyrkor på marken som kunde dra nytta av flygningarna.
Du kommer ju bara med självklarheter! Förutsättningarna är som de är. Ryssland hade givetvis en fördel av att de samarbetade med SAA, att de var inbjudna av Syriens regering.
USA var där illegalt.

Inser du inte att den rätta frågan att ställa är: Varför fortsatte USA med sina bombningar när de knappt hade någon effekt på IS?
Citera
2017-12-13, 19:33
Medlem
Citat:
Du kommer ju bara med självklarheter! Förutsättningarna är som de är. Ryssland hade givetvis en fördel av att de samarbetade med SAA, att de var inbjudna av Syriens regering.
USA var där illegalt.

Inser du inte att den rätta frågan att ställa är: Varför fortsatte USA med sina bombningar när de knappt hade någon effekt på IS?

Du drar återigen slutsatsen att de knappt hade någon effekt, mitt intryck är tvärtom. De hade effekt men då USA under lång tid marktrupper som kunde dra nytta av detta så såg det ut som de inte hade effekt om man inte satte sig in i konflikten.
Citera
2017-12-13, 19:40
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du verkar okunnig också om USAs agerande. De hade boots on the ground långt innan det blev officiellt. Även där var det amerikaner som räknade i Irak, och sedan började det komma uppgifter från operationer i Syrien. Och det blev en hel del förluster.

Här ett exempel från mars 2016 i Iraq.

https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2016/03/20/death-of-u-s-marine-in-iraq-highlights-use-of-troops-from-navy-ships-in-isis-war/

Och här ett exempel från Syrien nov 2016.

https://www.nytimes.com/2016/11/24/world/middleeast/syria-warplanes-turkey.html

Bara googla US marine serviceman dead valfritt land så kommer det upp en del.

Japp, sen har man legosoldater som Blackwater eller vad de hette i Irak vid ockupationen. När dessa dör så blir det inga rubriker tillskillnad från reguljära trupper. Dessa hyrs också ganska mycket och ocupationsmakten kan då rentvå sina händer och säga att det inte är deras trupper.
Citera
2017-12-13, 19:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du drar återigen slutsatsen att de knappt hade någon effekt, mitt intryck är tvärtom. De hade effekt men då USA under lång tid marktrupper som kunde dra nytta av detta så såg det ut som de inte hade effekt om man inte satte sig in i konflikten.
Du förstår inte frågan. Varför fortsätta med något som inte har optimal effekt? Bomber är inte gratis precis. Varför inte söka en annan lösning att bekämpa IS?

De hade t ex kunnat bomba IS oljekonvojer. USA fick frågan varför de inte hade gjort det (efter att Ryssland börjat med det) och då var svaret att de inte ville döda civila.

Men det har ju visat sig vara en uppenbar lögn, för USA har dödat många civila.
Citera
2017-12-13, 19:49
Medlem
Citat:
Du förstår inte frågan. Varför fortsätta med något som inte har optimal effekt? Bomber är inte gratis precis. Varför inte söka en annan lösning att bekämpa IS?

De hade t ex kunnat bomba IS oljekonvojer. USA fick frågan varför de inte hade gjort det (efter att Ryssland börjat med det) och då var svaret att de inte ville döda civila.

Men det har ju visat sig vara en uppenbar lögn, för USA har dödat många civila.

Om det var optimalt eller ej är varken du eller jag i position att säga.

De sökte en annan lösning, den hette SDF och den har varit rätt framgångsrik.
Citera
2017-12-13, 20:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ja, de skadade Syriens infrastruktur en massa gånger, slog ut elnät bland annat. Syrien har skickat massor av anmälningar om detta till FN. IS fanns inte ens i närheten där USA bombade. Deras mål var helt enkelt att skada och skapa kaos i Syrien, men de påstod att de bekämpade IS.

Vilka områden gällde det?

Citat:
Du verkar okunnig också om USAs agerande. De hade boots on the ground långt innan det blev officiellt. Även där var det amerikaner som räknade i Irak, och sedan började det komma uppgifter från operationer i Syrien. Och det blev en hel del förluster.

Här ett exempel från mars 2016 i Iraq.

https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2016/03/20/death-of-u-s-marine-in-iraq-highlights-use-of-troops-from-navy-ships-in-isis-war/

Och här ett exempel från Syrien nov 2016.

https://www.nytimes.com/2016/11/24/world/middleeast/syria-warplanes-turkey.html

Bara googla US marine serviceman dead valfritt land så kommer det upp en del.

Nu menar jag tillräckligt med folk på marken för att ta mark, styrkor på kompani-nivå räcker inte. Jag är medveten om att USA haft förluster då dom i motsats till Ryssarna är transparenta när det kommer till förluster, i Afghanistan och Irak har dom nästan 7000 döda. Nu är det ont om öppna källor kring Ryssarnas förluster i Syrien men dom kan nog räknas i hundratal med tanke på att dom hade förlorat
ca: 2000 reguljära soldater i Ukraina fram till 2015,

https://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2015/08/25/kremlin-censors-rush-to-erase-inadvertent-release-of-russian-casualties-in-east-ukraine/#41e07a309c58

Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Japp, sen har man legosoldater som Blackwater eller vad de hette i Irak vid ockupationen. När dessa dör så blir det inga rubriker tillskillnad från reguljära trupper. Dessa hyrs också ganska mycket och ocupationsmakten kan då rentvå sina händer och säga att det inte är deras trupper.

Blackwater? Det var ett bra tag sedan blackwater var operativa, men du har rätt i att dom verkade i Irak, ofta på ett dåligt vis.
Citera
2017-12-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vilka områden gällde det?

Nu menar jag tillräckligt med folk på marken för att ta mark, styrkor på kompani-nivå räcker inte. Jag är medveten om att USA haft förluster då dom i motsats till Ryssarna är transparenta när det kommer till förluster, i Afghanistan och Irak har dom nästan 7000 döda. Nu är det ont om öppna källor kring Ryssarnas förluster i Syrien men dom kan nog räknas i hundratal med tanke på att dom hade förlorat
ca: 2000 reguljära soldater i Ukraina fram till 2015,

https://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2015/08/25/kremlin-censors-rush-to-erase-inadvertent-release-of-russian-casualties-in-east-ukraine/#41e07a309c58

Blackwater? Det var ett bra tag sedan blackwater var operativa, men du har rätt i att dom verkade i Irak, ofta på ett dåligt vis.

Blackwater har bytt namn och jag orkar inte googla. Klart att USA har CIA, Blackwater eller vad de nu heter idag, Mossad, turkarna, ryssarnas olika grupper är aktiva där. Fransmän och britterna också. Det stimmade ju duktigt då Trump sa något och folk härjade om att han avslöjat USAs hemliga operationer i området. Går säkert att googla fram. Visade sig att det hade redan skrivits spaltmeter om det innan.

Enligt wiki så är arméns officiella siffror 41 döda. Wiki har vidare uppgifter om att 73-101 privata ryska legoknektar skulle omkommit. Vad jag kommer ihåg skulle Ryssland ta en lag som tillåter rysk "Blackwater".

Intressant i wiki-artikeln är att de även tar upp flygplanet med röda arméns kör (eller vad de nu heter idag) som störtade i Svarta Havet på väg till Syrien. Följde en israelisk journalistgrupps rapportering om det. Ryssarnas undersökning ledde till att det inte var en bomb i planet. Undersökningsledaren sa att undersökningen fortsätter. Inga teorier presenterades. Kanske kapades planet elektroniskt.
Citera
2017-12-13, 20:41
Medlem
Citat:
Blackwater har bytt namn och jag orkar inte googla. Klart att USA har CIA, Blackwater eller vad de nu heter idag, Mossad, turkarna, ryssarnas olika grupper är aktiva där. Fransmän och britterna också. Det stimmade ju duktigt då Trump sa något och folk härjade om att han avslöjat USAs hemliga operationer i området. Går säkert att googla fram. Visade sig att det hade redan skrivits spaltmeter om det innan.

Enligt wiki så är arméns officiella siffror 41 döda. Wiki har vidare uppgifter om att 73-101 privata ryska legoknektar skulle omkommit. Vad jag kommer ihåg skulle Ryssland ta en lag som tillåter rysk "Blackwater".

Intressant i wiki-artikeln är att de även tar upp flygplanet med röda arméns kör (eller vad de nu heter idag) som störtade i Svarta Havet på väg till Syrien. Följde en israelisk journalistgrupps rapportering om det. Ryssarnas undersökning ledde till att det inte var en bomb i planet. Undersökningsledaren sa att undersökningen fortsätter. Inga teorier presenterades. Kanske kapades planet elektroniskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Dessa strider i rätt stor omfattning i Syrien
Citera
2017-12-13, 20:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Hela Kataloniens regering?
En ledare blev åtalad. De flesta blev frisläppta. Och jag kan inte se likheten i en region som bryter sig loss från den suveräna staten och enskilda politiska aktiva som blir fängslade enbart för kritik mot regering. Du kanske inte är särskilt bra på att dra jämförelser?
Citat:
Nu sitter han inne utan rättegång för att han avslöjade amerikanska brott mot mänskligheten. För det första så kan inte vem som helst bli en journalist i de stora mediebolagen, de är handplockade. För det andra så finns det en massivt tryck på dessa journalister, du kan bli utfrusen ganska snabbt. Titta bara på åsiktskorridoren i Sverige. För det tredje är han en bra varning för alla andra som kan ha en gnutta av hederlighet i kroppen.
Vilka brott mot mänskligheten talar du om? Han må ha avslöjat eventuella krigsbrott (om ens det), men inga brott mot mänskligheten.
Citat:
Det är sista gången jag länkar något till dig. Finns roligare saker i världen än att leta efter länkar. Leta själv nästa gång så lär du dig kanske något.

https://www.huffingtonpost.com/2014/...n_5041853.html
Om du väljer att påstå saker med en annan med motsatt ståndpunkt är det rimligt att lägga fram källor. Jag tar dig inte på orden och jag förväntar mig inte heller att du gör detsamma. Förstått?
Citat:
en förnekas det naturligtvis av samma chefredaktör som i ett pressuttalande säger att regeringen hotade att stänga ner tidningen. Du kan ju gissa hur mycket han fick pissa i sina kalsonger innan han var tvungen att gå ut och dra tillbaka detta. MI5 agenter åkte till Guardian och raderade en massa hårddiskar. Så kan det gå i det "fria väst"
Det må stämma, men artikeln lägger enbart fram anklagelser eller påståenden om ett sådant möte eller hot från statliga företrädare. Det lämnar utrymme för misstankar, men det är allt. Inte går du runt och utgår ifrån att alla anklagelser/misstankar är sanna? Det kanske du gör, vilket förklarar varför du har en så sne världsbild.
Citat:
Tror du verkligen det? Allt jag vet om dessa länder kommer ifrån tack vare att jag följer flera medier från olika länder, inklusive väst. Det är endast imbecilla får som tror att de kan något av världen bara genom att läsa nån västtidning(har ni märkt att alla dessa verkar vara karbonkopior av varandra förresten ). Länken du fick av mig var från väst med flit, annars hade du bara avfärdat det som "icke-demokratisk", får som du är...
Jag tror inte det. Jag vet. Den ovannämnda artikeln om anklagelse om att stänga ner the Guardian kom ju från en västtidning. Lär dig någon gång.
Citera
2017-12-13, 20:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Ånej, han har sök asyl hos Equador på deras ambassad i London o vägrar lämna ambassaden eftersom han varit efterlyst av Sverige för våldtäktsmisstankar. London skulle genast skickat över honom till Stockholm om han lämnat ambassaden. Nu är vår utredningen nedlagd men jag tror London har ett mindre allvarligt case mot honom så han vågar sig fortfarande inte ut - nu av Rädsla att May skickar över honom till Trump.
Med "fängslad" syftar jag på den de facto husarresten.
Citera
2017-12-13, 20:55
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
En ledare blev åtalad. De flesta blev frisläppta. Och jag kan inte se likheten i en region som bryter sig loss från den suveräna staten och enskilda politiska aktiva som blir fängslade enbart för kritik mot regering. Du kanske inte är särskilt bra på att dra jämförelser?

Inga av Katalanska ledarna använde våld tex. ändå fänglades de, politiska fångar alltså.

Citat:
Vilka brott mot mänskligheten talar du om? Han må ha avslöjat eventuella krigsbrott (om ens det), men inga brott mot mänskligheten.

För det är hans liv förstört.

Citat:
Om du väljer att påstå saker med en annan med motsatt ståndpunkt är det rimligt att lägga fram källor. Jag tar dig inte på orden och jag förväntar mig inte heller att du gör detsamma. Förstått?
Det må stämma, men artikeln lägger enbart fram anklagelser eller påståenden om ett sådant möte eller hot från statliga företrädare. Det lämnar utrymme för misstankar, men det är allt. Inte går du runt och utgår ifrån att alla anklagelser/misstankar är sanna? Det kanske du gör, vilket förklarar varför du har en så sne världsbild.

Han gick ut och sa att tidningen skulle läggas ner och du har fått ditt länk. Att han blir rädd(eller skräms) efteråt gör inte saken bättre precis.

Citat:
Jag tror inte det. Jag vet. Den ovannämnda artikeln om anklagelse om att stänga ner the Guardian kom ju från en västtidning. Lär dig någon gång.

Det finns många fler exempel ångande "fria medierna" i väst, men jag valde en västartikel med flit, det är ju inte lätt att ge länk från någon kättersk, förlåt "icke-demokratisk" tidning till såna som du...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in