Citat:
Ursprungligen postat av
deppshit
Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte påstå att kurderna presterat dåligt på slagfältet när dom stridit mot ISIS. Vrid och vänd på det hur mycket du vill, du kommer fram till samma sak hela tiden. YPG har inte samma resurser/stridsmedel som alla andra, dom är motverkade av alla sina granar och sammansättningen i deras militär tyder på att dom har brist på manskap. Med allt detta i åtanke så har dom klarat sig bra som sagt. Det är lite onödigt att föra en sån här diskussion, det har hållits tusen såna här i alla syriern trådarna. Kan du inte bara läsa igenom dom klassiska gamla inläggen istället för att återuppliva dom på nytt här.
KRG krigar mot ISIS redan och det går bra för dom. Det finns inget i dagsläget som tyder på att dom skulle ha svårigheter i framtiden. Men detta gäller Irak, för KRG är en region i Irak. Kan du en gång för alla hosta upp vad du menar med att kurderna ska vara sams och att KRG ska angripa ISIS i Syrien?

För du vet inget annat land har gått in i syriskt territorium hittills, men KRG ska bli den första enligt dig?
Sedan så måste vi bli på det klara med när det gäller hur långt olika kurdiska grupper kan gå i bekämpningen av ISIS. När kurder går in i arabiska byar/städer så ses dom som fiender av lokalbefolkningen. Så varken YPG eller KRG är motiverade till att ta striderna ända ner till Raqqa eller Anbar. Det här är ett arabiskt problem och det är endast dom själva som kan lösa det. Om regeringarna i Damaskus och Bagdad kan nå en överenskommelse med arabiska stammar, bathister samt andra grupper så kan man lösa problemet.
Kurdiska grupper kan alltså bara inta en defensiv position gentemot ISIS och skydda sina egna områden från dessa förorts pisslufare som är på semester i MÖ. Du måste vara realistisk broshan.

Skön pseudo diskussion att ha... De åsikter jag har angående bättre samarbete mellan alla parter som har intresse av att inte se IS växa sig ännu starkare och ge sig på oense parter en efter en, spelar ingen roll. Det är inte så att varken du eller jag kommer att kunna påverka något i vilket fall. Men tycker ändå att det är sorgligt att se att du ser det som ett arabiskt problem när det är ett regionalt problem med IS. Tror du att YPG får några defensiva fördelar om SAA skulle bli utplånade i nordöstra Syrien? Samma sak gäller för KRG och resten av Irak. Min poäng är att IS ger sig på sina motståndare en efter en där de är svaga och kan på så sätt snabbt utöka området som de kontrollerar och kommer bara att bli starkare och få flera resurser. Om Irak och Syrien skulle falla helt under IS kontroll, tror du inte att de kurdiska områdena skulle stå näst på tur? Om du inte tror att de i ett sånt läge skulle kunna lägga alla sina resurser och utplåna kurderna så är du otroligt naiv.
Sen så tycker jag du motsäger dig själv då du först hävdar att KRG är en region i Irak, men sen hävdar att jag menar att landet KRG skall invadera Syrien? Med din logik så är Kalifatet ett land som har invaderat Syrien eller? Det går ju bra för PKK att hjälpa sina kurdiska bröder i Syrien, så varför skulle deras bröder i Irak inte kunna hjälpa till? Jag får snarare intrycket att de mer eller mindre motarbetar YPG/PYD pga politiska skillnader. Det var därför jag frågade om någon kunde upplysa mig om detta.
Din argumentation om att YPG har gjort ett bra jobb köper jag inte. Visst att de med hyfsad framgång lyckats hålla merparten av sitt territorium och lyckats ta lite mark nära Iraks gräns. Men de har misslyckats grovt i det långa loppet när de inte lyckades ta Tal Hamis och närliggande småbyar trots upprepade offensiver och det dessutom när IS var mindre starka än vad de är nu. Det är krig och YPG har inte råd att låta IS ens ha någon närvaro i samma provins ens. Skitsnack att de inte skulle ta dessa byar bara för att de är arabisk befolkning som inte gillar kurderna. Skulle de brytt sig så hade de inte ens gett sig på en offensiv till att börja med. Det går inte heller speciellt bra för YPG i Kobane...
Vill bara tillägga att jag verkligen hoppas att kurderna knullar sönder IS. Men det ser ganska dystert ut just nu för åtminstone de syriska kurderna.
Här är en länk angående deras misslyckade offensiv mot Tal Hamis.
http://www.metro.se/nyheter/syriska-kristna-slass-mot-jihadister-men-inte-for-assad/EVHncr!3UeJUHRWnWGXE/