Citat:
Ursprungligen postat av
Cents4
USA kommer inte att vara där för evigt, förr eller senare kommer de ju att lämna och då står kurderna ensamma omringade av fiender. Det mest intressanta här är dock att Turkiet har fegat ur totalt, Erdogan inte har vågat eskalera konflikten mot kurderna i norr då han är rädd för en eskalering bland kurderna inom rikets egna gränser.
I slutändan tror jag inte att en kurdisk stat kommer att bildas (man är inte i majoritet och de islamistiska stammarna i norr kommer aldrig att gå med på något Kurdistan). Det blir Ryssland och USA som kokar ihop en deal, marken i norr blir återigen syriskt territorium.
Börjar med att säga att jag har tappar intresset helt och hållet främst för det här forumet men också även för kriget. Ska jag min uppfattning om själva framtiden om norra Syrien.
USA kommer inte lämna området tyvärr. De är där för alltid, inte för att de har sympatier för kurderna. Ingen gillar kurderna, man har aldrig gillat dem. Var var västvärlden när Saddam gasade ihjäl tiotusentals kurder på slutet av 80- talet? Väst vände ryggen och hånflinade till kurderna och sa titta på kurden som har blvit som en sten.
Det gick väl nästan 30 år och helt plöstligt så började väst sympatisera med kurderna före kristna i MÖ? USA har lagt ner så mycket pengar att det är svårt att förstå i kriget i Irak och Syrien,
tror du de gör det för att de tycker synd om kurderna? Vem knullar kurder?
USA har om jag inte har fel nu över 10 militärbaser i Syrien, baserna är inte provisoriska utan kommer vara där så länge man har eliminerat hotet mot Israel från Iran. För Syrien är så gott som eliminerad. USA kommer inte som jag förstått släppa heller DZ till Syriska folket utan kommer fortsätta bussa kurderna för att ta över oljefälten. Från DZ till ISrael är vägen inte så långt och gratis olja.
Fittdogan har agerat fel från början och jag önskar han hängs sinom tid. Orkar inte stå ut med hans fel politik gång på gång. Där tror jag vi kan utesluta Erdogans Turkiet helt och hållet, inget att räkna med längre.
Ryssland ska du inte heller räkna med, de enda Ryssland kan bidra är att ge stöd till Assad militärt- inget mer.