2017-08-09, 23:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Vad tyder på detta? Vem kommer avsätta honom, han har över 65% stöd i landet.
Han har inte 65 % stöd i landet. Även om det skulle visa sig vara så vore det inte osannolikt med tanke på att han har våldtagit alla städer som gjort uppror mot honom. Vem vågar trotsa honom? Kan man prata om "stöd" när han slagit ner varenda inhemska uppror med i princip alla tillgängliga medel?

Han kommer att tvingas avgå i en politisk överenskommelse. Det är osannolikt att en lösning på konflikten innebär att han är kvar vid makten. Saudiarabien och USA har gjort tydligt att de inte kan acceptera Assad i en framtida lösning. Det är de två största drivande parterna i konflikten på oppositionens sida. Jag har svårt att se hur regimen kan återta kurdiska områdena (som anser att regimen bör bytas ut) och Idlib.
Citera
2017-08-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Han har inte 65 % stöd i landet. Även om det skulle visa sig vara så vore det inte osannolikt med tanke på att han har våldtagit alla städer som gjort uppror mot honom. Vem vågar trotsa honom? Kan man prata om "stöd" när han slagit ner varenda inhemska uppror med i princip alla tillgängliga medel?

Han kommer att tvingas avgå i en politisk överenskommelse. Det är osannolikt att en lösning på konflikten innebär att han är kvar vid makten. Saudiarabien och USA har gjort tydligt att de inte kan acceptera Assad i en framtida lösning. Det är de två största drivande parterna i konflikten på oppositionens sida. Jag har svårt att se hur regimen kan återta kurdiska områdena (som anser att regimen bör bytas ut) och Idlib.
Mm.. Precis som med Kim Jong-un menar du? Eller nej förresten, det hände ju aldrig! Eller som med Castro? Eller nej, vänta, det hände inte heller! Ayatollan då? Ehhh nej....
Citera
2017-08-09, 23:42
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Jag har svårt att se hur regimen kan återta kurdiska områdena (som anser att regimen bör bytas ut) och Idlib.

Varför nämner du inte Turkiet? Du vet mycket väl vad Erdogan har sagt om YPG mot Turkiets gränser, det är där Turkiet och Syriens gemensamma intressen kommer in. Min fiendes fiende är min vän. Du verkar inte tänka längre än vad näsan räcker, föga förvånande dock.

Idlib är för övrigt ett terrorfäste som kommer att jämnas med marken om dessa inte lämnar över sina vapen. Ganska enkelt, det är krig inte balett vi håller på med.
Senast redigerad av Cents4 2017-08-09 kl. 23:44.
Citera
2017-08-10, 00:06
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Varför nämner du inte Turkiet? Du vet mycket väl vad Erdogan har sagt om YPG mot Turkiets gränser, det är där Turkiet och Syriens gemensamma intressen kommer in. Min fiendes fiende är min vän. Du verkar inte tänka längre än vad näsan räcker, föga förvånande dock.

Idlib är för övrigt ett terrorfäste som kommer att jämnas med marken om dessa inte lämnar över sina vapen. Ganska enkelt, det är krig inte balett vi håller på med.
Turkiet behöver inte Assad för att göra sig kvitt med kurderna, om det ens skulle komma till den punkten. Beviset på det är Turkiets ökade samarbete med rebellerna i norra Syrien och hur de använder dom för att genomföra offensiver mot YPG-dominerande områden.

Du använder dig av ett geopolitiskt uttryck för att klanka ner mig på? Gulligt

Gemensamma intressen skapar inte nödvändigtvis allianser. Jag inte om du sovit under en sten, men Assad har varit noggrann med att han inte accepterar att kurderna bryter sig ut eller en federation. Varför ska Turkiet börja hunda efter Assad när han redan gör vad Turkiet vill att han ska göra?
Citera
2017-08-10, 00:12
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Turkiet behöver inte Assad för att göra sig kvitt med kurderna, om det ens skulle komma till den punkten. Beviset på det är Turkiets ökade samarbete med rebellerna i norra Syrien och hur de använder dom för att genomföra offensiver mot YPG-dominerande områden.

Gemensamma intressen skapar inte nödvändigtvis allianser. Jag inte om du sovit under en sten, men Assad har varit noggrann med att han inte accepterar att kurderna bryter sig ut eller en federation. Varför ska Turkiet börja hunda efter Assad när han redan gör vad Turkiet vill att han ska göra?

Eh, va? Inte behöver Assad? Hunda efter Assad?

Du påstod att
Citat:
Jag har svårt att se hur regimen kan återta kurdiska områdena (som anser att regimen bör bytas ut) och Idlib.

Så i den hypotetiska situationen där Assad har kontroll över alla områden förutom Idlib och de kurdiska områdena är svaret att det blir förhållandevis lätt att ta dem med hjälp av Turkiet.

Håller du inte med det?
Citera
2017-08-10, 00:14
Medlem
Citat:

Du har rätt, han har inte 65%, han har mer än så. Han hade runt 55-60% stöd strax efter demonstrationerna började så han har alltid haft stort stöd. Inte bara för att du tror att han har våldtagit alla städer. Det är faktiskt USA som har bombat sönder det mesta i landet by the way.

USA och Saudiarabien har ingen talan i vem som styr Syrien. Det är Syrien, syriska folket, Ryssland, och kanske Iran som bestämmer det. Du har rätt att USA och Saudi är största drivande parterna på oppositionens sida, utan dom hade det inte varit en konflikt. Så USA och Saudi är ansvariga för alla dödsoffer, civila på flykt, och förstörelsen av ett land. Där är vi helt överrens för första gången. För som alla vet finns det en väldigt liten opposition som har blivit utnyttjad av USA i ett spel att försöka få dit en ny regim. Tragiskt. USA lovar dom guld o gröna skogar och stackarna går på det.
Citera
2017-08-10, 00:33
Medlem
Cents4s avatar
Citat:

Jag beskrev det klart och tydligt att de har ett gemensamt intresse i Norra Syrien, det kan vara en indirekt allians genom Ryssland som drar i strängarna. Vad är det som är oklart i detta?

YPG har oerhört starka marktrupper, ska du rubba dessa kommer du att behöva flera offensiva fronter. Om du på allvar tror att rebellerna i norr som har stöd av Erdogan kan sänka dessa på egen hand så är det nog dags att vakna upp ur din dvala. Har man någorlunda koll på konflikten militärt vet man att det kommer att krävas syriska soldater från andra sidan för att störta SDF.

Du får utveckla det där med att hunda och så vidare. Det var längesedan jag gick på dagis.
Citera
2017-08-10, 00:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eh, va? Inte behöver Assad? Hunda efter Assad?

Du påstod att

Så i den hypotetiska situationen där Assad har kontroll över alla områden förutom Idlib och de kurdiska områdena är svaret att det blir förhållandevis lätt att ta dem med hjälp av Turkiet.

Håller du inte med det?
Jag håller inte med.

Assad behöver Turkiet men Turkiet behöver inte Assad. Det blir lätt för Assad att ta dem med hjälp av Turkiet, förutsatt att Turkiet är med på det, vilket de inte är.
Citera
2017-08-10, 00:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Jag beskrev det klart och tydligt att de har ett gemensamt intresse i Norra Syrien, det kan vara en indirekt allians genom Ryssland som drar i strängarna. Vad är det som är oklart i detta?

YPG har oerhört starka marktrupper, ska du rubba dessa kommer du att behöva flera offensiva fronter. Om du på allvar tror att rebellerna i norr som har stöd av Erdogan kan sänka dessa på egen hand så är det nog dags att vakna upp ur din dvala. Har man någorlunda koll på konflikten militärt vet man att det kommer att krävas syriska soldater från andra sidan för att störta SDF.

Du får utveckla det där med att hunda och så vidare. Det var längesedan jag gick på dagis.
Du skrev tydligt att de har ett gemensamt intresse i norra Syrien och jag svarade tydligt att det inte betyder en de facto allians, vare sig direkt eller indirekt.

YPG har starka marktrupper, varför Turkiet sätter in egna marktrupper och dessutom med stöd utav andra rebelfaktioner från AAS.
Citera
2017-08-10, 00:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Du har rätt, han har inte 65%, han har mer än så. Han hade runt 55-60% stöd strax efter demonstrationerna började så han har alltid haft stort stöd. Inte bara för att du tror att han har våldtagit alla städer. Det är faktiskt USA som har bombat sönder det mesta i landet by the way.

USA och Saudiarabien har ingen talan i vem som styr Syrien. Det är Syrien, syriska folket, Ryssland, och kanske Iran som bestämmer det. Du har rätt att USA och Saudi är största drivande parterna på oppositionens sida, utan dom hade det inte varit en konflikt. Så USA och Saudi är ansvariga för alla dödsoffer, civila på flykt, och förstörelsen av ett land. Där är vi helt överrens för första gången. För som alla vet finns det en väldigt liten opposition som har blivit utnyttjad av USA i ett spel att försöka få dit en ny regim. Tragiskt. USA lovar dom guld o gröna skogar och stackarna går på det.
Finns inget som tyder på att han haft "55-60 % stöd". Min poäng var inte att tävla om vem som bombat mest i Syrien, utan att den syriska regimen, som ska representera syriska folket, har bombat städer till lydnad tills. Det är svårt att rösta mot en regimen som våldtagit stad efter stad enbart för att ha kvar en rutten regimen som Assad.

" Så USA och Saudi är ansvariga för alla dödsoffer, civila på flykt, och förstörelsen av ett land. Där är vi helt överrens för första gången." Tro det du.

USA och Saudiarabien, vare sig man vill det eller inte, är inflytelserika aktörer i konflikten. Annars skulle det inte vara talan om en politisk lösning från Ryssland. De är medvetna om att en lösning på konflikten i Syrien kräver alla aktörers deltagande. Fast sånt förstår du ju inte.
Citera
2017-08-10, 08:35
Medlem
Leith är lite "hit and miss" ibland men blivit bättre efterhand

Stämmer detta är det fina nyheter

Source: Ma'adan in southeast Al-Raqqa is being evacuated by Da'esh. Syrian Army could have full control by tomorrow.

https://mobile.twitter.com/leithfadel/status/895443140810752000
Citera
2017-08-10, 14:20
Medlem
FlashyBears avatar
Reuters konfirmerar Syriens framgångar längs gränsen mot Jordanien.

http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-south-idUSKBN1AQ1E2?il=0
Syrian army gains ground on Jordan border in southwest
Citat:
The Syrian army and its allies seized control of a 30 km (19 mile) stretch of Syria's border with Jordan from rebels in an attack on Thursday, two rebel groups said.

A military media unit run by Hezbollah, a close ally of the Syrian government, said the army and its allies had gained control over all checkpoints and border posts on the border in Sweida, one of four Syrian provinces that border Jordan.

Rebel groups, some of them backed by Western and Arab states, still control much of Syria's southwestern frontier with Jordan and Israel.

Sweida province was not included in a U.S.-Russian brokered ceasefire that took effect in nearby areas of the southwest in July.

Said Saef, spokesman for the Western-backed rebel group Martyr Ahmed Abdo brigade, said Thursday's attack came from two sides in Sweida's east countryside. "Most of the eastern Sweida countryside is now in the hands of the regime," he added
Citat:
Another rebel spokesman said the army gains were helped by a sudden pull-back by Jaish al-Ashair rebel group, which is backed by Jordan and had been responsible for patrolling that stretch of the border.

Heja, Trump!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in