Citat:
Ursprungligen postat av
shido
Mycket snack om kurderna i Syrien. Jag skriver detta objektivt nu, fakta är fakta.
När städerna kamishli Hassake Malekiyah byggdes upp av Assyrierna runt 30-talet så fanns det inte en endaste kurd kotte i området. Detta är allmänt känt bland Assyrierna araberna och kurderna där nere.
Det var efter Egyptens president Andel nasser besökte området och såg en slags Assyriskt stat inom Syrien(hassake provinsen) som då hade en sunni muslimsk regering. Man ägde allt där. Hur som helst så ledde detta till att Syrien öppnade gränserna medvetet från Turkiet runt Mardin sirnak trakten och det vällde in kurd kurmanjs och på så sätt har dom fått ett fotfäste i syrien. Kurderna är duktiga på att flytta in i ett område föröka sig som kaniner och bli majoritet. Man jobbar så gata efter gata. Kurderna har absolut ingen rätt till 1cm mark i syrien. Man borde deportera dom, dom är invandrare som ockuperar mark. Jag hatar Turkiet skarpt men dom går just nu i Assyriernas intressen. Jag hade blivit mkt nöjd med ifall kurderna försvann (osannolikt) och att ypg avväpnas(sannolikt).
Syrien måste vinna kriget till vilket pris som helst. Det finns inget annat.
Jag är besviken på Syrien Ryssland Iran och allierade att man inte tar i riktigt. Det känns som att man slowplayar pga av rädsla från väst.
Grova fakta fel
Hasakhe fanns tidigare än 1930

Den existerade under osmanska riket.
Det fanns inte gränser Syrier - Turkiet under osmanska riket. Assyrier var så gott som borta när dagens Turkiet bildades till och med dvs långt innan din påstådda 1930.
Kurderna var det folket som byggde upp Hasake med Araber och Turkar, assyrier var fiender till det islamiska khalifatet som rådde under osmanska riket.
Du måste se bortom dagens gränser, det såg helt annorlunda ut.
Assyrier har haft minimal roll i regionen sedan tusentals år efter att dom hade roffat åt sig med tyranny från babylonier, sumer, meder (kurder), perser.
Tiden assyrier styrde beskrevs som MÖ värsta period, framtiden tog tag i deras krage tillslut och fick slut på Assyriernas tyranny som spred sig en bit in i dagens Syrien.
Det var inte bara kurder inom osmanska armén som begick illdåd mot assyrierna, det var alla inom osmanska riket, ingen ville veta av denna tyranniska folkslag så osmanerna gav order om att göra sitt med dom.
Kurderna fanns i dagens Syrien ett par tusen år sedan, bara under år tusen styrde kurder Damaskus, Jerusalem och In i dagens Egypten.
Hur kan du påstå att det inte ens existerade en enda kotte på 1930 talet?

snacka om fakta fel.
Googla på Ayubid dynastin.
Citat:
Ayyubid dynasty was a*Sunni*Muslim dynasty of*Kurdish*origin, founded by*Saladin*and centered in*Egypt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ayyubid_dynasty
1930 my ass lögnare. Okej, kurder existerade inte förens 2001, hoppas du blir nöjd.
Hur lyckades kurder under osmanska armén begå illdåd tillsammans med turkar och araber om inte Kurder existerade där "runt" 30 talet som du skrev?
Så då begick inte kurder illdåd enligt din "fakta är fakta" under osmansk ledning menar du?