Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Bildbevis som styrker att "Bashar Assad is using chlorine against his people":
https://twitter.com/nntaleb/status/841816556011159553/photo/1
Har alltid sagt att syrier är sandnegrer, men här var det mer negrer än sand
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag tror inte heller att Rysslands intervention var något som väst ville framkalla. På samma gång vill jag hävda att USA förmodligen slutade bry sig om Syrien efter att kemvapnen avlägsnades, och detta är nog ett resultat av Obamas politik i Mellanöstern, som går ut på minimal inblandning. Alltså, vare sig Ryssland blandade in sig eller inte är inget stort bekymmer, typ, för att "målet" för USA är att inte fördjupa sig i konflikten. Jag förstår Obamas politik i Syrien, men det har skett på bekostnad av ett stärkt Iran, Hezbollah och Ryssland.
Jag vill fortfarande påstå att Ryssland inte kan underhålla ett krig under en längre period. Titta på hur hårt ansatta USA var i Irak pga att Iran, Syrien och Saudiarabien samt Qatar stödde sina respektive grupper av olika skäl. Det ska ses mot bakgrund av att USA har betydligt mycket större militärbudget än Ryssland och att Rysslands ekonomi idag krackelerar. Sådana likheter finns i Syrien, och USA kan mycket väl skapa samma börda för Ryssland i Syrien som USA själva fick genomlida i Irak, även om målet inte är att få Ryssland helt att dra sig tillbaka utan för att bli mer medgörliga över situationen i Syrien.
Det finns dock en avsevärd skillnad. I Irak fick amerikanska trupper själv agera måltavlor för självmordsbombare och IED:s, i detta fallet ställer SAA villigt upp som levande måltavlor medan ryssarna kan fokusera på rena stridsuppdrag och därmed välja sina strider.
Sedan var väl kostnaden för Irakkriget psykologisk snarare än materiell? Vapen är ju dessutom till för att användas och detta skapar värdefulla erfarenheter, så det är feltänk att endast se det som en ren kostnad. Att förlora soldater är däremot ingen investering, men detta är något som ryssarna till stor del slipper.
Den mest gynnsamma utgången för båda parter vore ärligt talat ett byte. USA upphör att stödja separatisterna i Syrien mot att Ryssland upphör att stödja desamma i Ukraina.