2016-11-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har du? Ok
Du ifrågasätter samarbetet med att befria Aleppo.

Ja? Givetvis ifrågasätter jag. Jag har inte sett några konkreta bevis för ett samarbete samt jag har sett genom åren hur svårt det är att samarbeta I denna region.

Är väl vettigare att vara kritisk till något och inte svälja allt direkt, vi har i praktiken bara några twitterkällor som grund
Citera
2016-11-02, 09:10
Medlem
Intressant hur IS kör en stor offensiv mot FSA vid Akhtarin samtidigt som man tappar mark till Ypg/SAA. IS satsar nog allt på att låta SDF ta al-bab och hoppas på en konflikt där. Hur kommer USA reagera? Tydligen drog man igår tillbaka en förfrågan (till senaten?) om att få beväpna SDF direkt.
Citera
2016-11-02, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Intressant hur IS kör en stor offensiv mot FSA vid Akhtarin samtidigt som man tappar mark till Ypg/SAA. IS satsar nog allt på att låta SDF ta al-bab och hoppas på en konflikt där. Hur kommer USA reagera? Tydligen drog man igår tillbaka en förfrågan (till senaten?) om att få beväpna SDF direkt.

Har nog mer att göra med att fsa är dåliga på att strida samt det är lättare för isis att attackera en rörlig front än att attackera SAA som har en befäst position längd fronten.
Citera
2016-11-02, 10:03
Medlem
Jihadisterna ska ha tömt sina militära förråd på vapen och tung materiell och erfarna enheter. Allt satsas på att bryta belägringen. Detta kan verkligen bli jihadisternas "Stalingrad" ifall de inte klarar av att bryta igenom.

Nu gäller allt eller inget. Förlorar IS2 (Al-nusra) slaget om Aleppo kommer maktbalansen att på ett avgörande sätt gå över till SAA.
Citera
2016-11-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ja? Givetvis ifrågasätter jag. Jag har inte sett några konkreta bevis för ett samarbete samt jag har sett genom åren hur svårt det är att samarbeta I denna region.

Är väl vettigare att vara kritisk till något och inte svälja allt direkt, vi har i praktiken bara några twitterkällor som grund

Tror det är tvärtom att samabetet fungerar väl. IRGC och ryssarna koordinerar bombningarna väl då det finns få rapporter om att man bombat egna trupper. Detta är en gigantisk operation som kräver just gediget samarbete.

Det man var oense om var huruvida ryssarna får använda iransk baser och kurdfrågan.

Med kurdfrågan avser jag offensiven mot al-bab
Citera
2016-11-02, 14:15
Medlem
Assad bör ge YPG en egen mark/land så får kurderna bli Turkiets problem istället.
Han borde fatta att han aldrig kommer att lyckas få kurderna att vilja ha samma situation som innan kriget, dvs inget eget terretorium.

Assad kommer troligtvis säkra Syrien i det stora hela inom något år så länge ingen annan lägger sig i...
Om resten av rebellerna är smarta så går dom till förhandlingsbordet.
Citera
2016-11-02, 14:51
Medlem
humanlifes avatar
Terroristerna får en ny chans att lämna Aleppo på fredag, samma upplägg som förra gången, 2 korridorer för krigare, 6 för civila. Efter helgens misslyckade försök att bryta belägringen tror Moskva att terroristerna insett att detta är deras enda chans att överleva. Även den här gången får de ta med sina vapen. Det är ju generöst, och troligen är det bästa sättet att undvika onödigt dödande.
Citat:

Putin orders humanitarian pause in Syria’s Aleppo

(AhlulBayt News Agency) - President Vladimir Putin has ordered a humanitarian pause in Aleppo from 9am to 7pm on November 4, the Russian General Staff has reported, while urging the armed groups to stop fighting in Aleppo and leave the city with their arms via two corridors.

General Valery Gerasimov, the chief of the Russian General Staff, said the militants failed to break through the blockade around the city last week and accept Russia’s proposal to leave eastern Aleppo through two specially designated corridors, while reiterating that they would be allowed to keep arms.

http://en.abna24.com/service/europe/archive/2016/11/02/789365/story.html
Citera
2016-11-02, 16:53
Medlem
humanlifes avatar
Plötsligt vill en av terroristernas uppbackare förklara varför de inte kan separera dem från ”oppositionen”. Turkiet säger att problemet är att det pågår ett krig.
Har ni hört något dummare?

Jag skulle tro att ”förklaringen” beror på att de utsätts för press från en del håll. Det är säkert fler än Syrien och Ryssland som tycker att det är på tok att Väst stöttar Nusra-folket.

Russia, Turkey disagree on separating terrorists from opposition in Syria — Cavusoglu

More:
http://tass.com/world/910259
Citera
2016-11-02, 19:35
Medlem
Senaste kartan rörande Aleppo

https://pbs.twimg.com/media/CwRuC5KXgAAkZh8.jpg:large

Ser ut som rätt stiltje senaste två dagarna
Citera
2016-11-02, 20:09
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Terroristerna skor sig på de civila och tar 300 dollar för att de ska få lämna Aleppo.
https://www.almasdarnews.com/article/leaked-video-east-aleppo-shows-militants-charging-trapped-civilians-money-leave/
Citera
2016-11-02, 20:20
Medlem
Från samma som först snackade om "operation dawn"

https://twitter.com/syrianmilitary/status/793891992136736768

Liwa Al-Quds alone got now 9500 fighters ready to engage in #Op_DawnOfVictory to liberate all of #Aleppo

En väldans massa soldater för enbart en grupp
Citera
2016-11-03, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Assad bör ge YPG en egen mark/land så får kurderna bli Turkiets problem istället.
Han borde fatta att han aldrig kommer att lyckas få kurderna att vilja ha samma situation som innan kriget, dvs inget eget terretorium.

Assad kommer troligtvis säkra Syrien i det stora hela inom något år så länge ingen annan lägger sig i...
Om resten av rebellerna är smarta så går dom till förhandlingsbordet.

Håller med om att Assad borde ge bort en del av Syrien till kurderna så kan tjafset mellan Assad och kurderna lugna ner sig. Men vad säger Iran om det då? Hade Iran gillat iden vilket dom nog tänkt långt före dig så hade dom gjort det för länge sen men det verkar inte vara så lockande i verkligheten för främst Iran, vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in