2014-05-03, 13:52
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Detta klipp har minst ett år på nacken, antagligen mer. Men ja, riktigt vidrigt klipp.

Ja, det är äldre. Det spelar dock ingen roll. Detta är vardag i Syrien. Tänk dig allt som inte filmas och läggs upp på Youtube och LiveLeak? Det vi ser utgör säkert mindre än 10 % av våldet, avrättningarna och inhumaniteten. Egentligen är vi blinda.
Citera
2014-05-03, 13:59
Medlem
ZuparNs avatar
Den syriska armén har påstår sig ha avancerat väster om Sheikh Najjar Industrial City. Det är första gången någonsin jag ser denna seriösa pro-rebell twittraren skriva om SAA framgångar. Det är Kindi hospital & Breij ar-Reeh district som ska vara återtagna. Dessa områden ligger cirka 2,5 km från fängelset i Aleppo.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=36.265037&lon=37.193871&z=15&m=b
https://twitter.com/markito0171/status/462560609817874432

En annan kommenterar "Kindi? shame...the assadist offensive ->ALP prison is strong, hope OP room can get some ATGM to cut off supply & encircle them".

Det tycks som att SAA satt in en växel i Sheikh Najjar under de senaste dagarna?
Citera
2014-05-03, 14:58
Medlem
ZuparNs avatar
Rebellerna i Homs ger upp.

Dem kommer att evakueras av SAA till rebellkontrollerade områden. Detta innebär att rebellerna lämnar staden som därmed kommer vara i full SAA kontroll.

http://bigstory.ap.org/article/syria-activists-car-bomb-death-toll-rises-23
Citera
2014-05-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Israel livrädd för Hizbollah? De behöver apor som Hamas och Hizbollah för att utöka sitt inflytande.. Man såg PLO som ett hot, kolla vad de gjorde med bader mein från Tyskland och Mossad jagade "Black September". Att Ryssland ger mer pengar till Assad är skitsnack då Iran står nästan för allt stöd till Assad. Irak hade stark armé? Bägge parter fick stöd av väst.. De blev blåsta som vanligt...Shahen lämnade mycket efter sig som militära använder idag i iran. Regimen i Iran är ett skämt som hotar den egna befolkningen till tystnad. Iran skickar terrorister till Thailand, Syrien, Azerbadjan, Libanon, Argentina m.m . Palestina under islamister är utdömd, men den gamla PLO hade med sig omvärlden.I Libanon är Hizbollah inte omtycka och de mördade Hariri, är de för fred eller terrorism? De sprängde upp i Argentina , Bulgarien m.m

Fan vad du trollar. Vad mycket skitsnack. Intressant att du vet att Hezbollah mördade Hariri. Har du någon källa på det?
Citera
2014-05-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Dem kommer att evakueras av SAA till rebellkontrollerade områden. Detta innebär att rebellerna lämnar staden som därmed kommer vara i full SAA kontroll.

https://www.youtube.com/watch?v=G8j31NSLwhs

Ännu en seger för Assad! Är det Aleppo som gäller nu?
Citera
2014-05-04, 07:26
Medlem
Citat:

Varför går SAA med på det? Varför griper dom inte och fängslar eller avrättar rebellerna?
Citera
2014-05-04, 11:40
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Jo men du förstår dessa saker blir inte till från tomma intet, utan det krävs material, kompetens och tillverkning för att vapen och ammunition ska bli till. Och allt detta kostar pengar, även om hela verksamheten är statligtägd. Den militära budgeten var redan från början enorm och den har blivit ännu större i och med det här kriget. Ha då i åtanke att landet Iran samtidigt är i den svåraste ekonomiska krisen någonsin. Utbildade arbetare får 1/4 av sin lön osv. Det är absolut inte så att Iran kan fortsätta på samma väg hur länge som helst och alla känner till detta. Har du inte lagt märke till hur angelägna dom är för att öppna upp landet mot omvärlden? Inledda handelsavtal etc. Dom är tryckt mot en vägg och det finns ingen utväg.

Vad gäller leveranser till Hezbolla så har det hänt vid flera tillfällen nu att Israel angripit och neutraliserat transporten till denna grupp. Varken Syrien, Iran eller Hezbolla kan göra något åt detta, utan dom bara tar emot.

KSA har mer cash än Iran, men Iran har mer knowhow (kunnande, erfarenhet). Det kommer alltså va lite mer kvalitet på lakejerna och dom kommer klara sig bättre i striderna. Men dom kommer inte kunna strida i evigheter och det är här skon klämmer. Irans akilleshäll är cash.

Utöver detta så kan man inte komma ifrån realiteten att alaviterna endast utgör en tiondel av Syriens befolkning. Det spelar ingen roll vad någon skrivare i tråden påpekat någon gång för länge sedan, det är ett faktum att alla ledande personer inom militären och underrättelsetjänsten är alaviter. I dom fall där även sunni araber återfinns i armen, så är det det förhållandet att en alavit ger order till en sunnit. Det är med andra ord ett krig mellan alaviter och sunni rebeller. Det finns minst lika många skrivare som påpekat detta i trådarna om syrien konflikten, men detta säger du inget om?
Riktig pinsamt att läsa skiten du skriver, du är en duktig papegoja som upprepar sånt som väst media säger, riktig hjärntvättad .
Syrien har råd att kriga länge , Syrien hade inga skulder innan kriget (trots tiotals år av sanktioner ) och nu trots kriget försätter Syrien skicka vapen till Gaza och beställa nya vapen från Ryssland.

Majoriteten av regeringen är sunni, majoriteten av SAA är sunni, och majoriteten av arme generaler är sunni, dock är den mest populära general inte sunni ...inte alawi heller utan är en durzi, general Issam Zahradine , omtyckt av både civila och soldater, det är han i mitten
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/10309656_520363984740582_6232117364334756827_n.jpg ?oh=2589adbcb15b89528364a3628d772f97&oe=53BFED7C

Assad klarar sig inte en vecka utan stöd från sunni och bara idioter (alltså islamister&deras rövslickare) tror att kriget är mellan sunni och shia
Citera
2014-05-04, 11:46
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Varför går SAA med på det? Varför griper dom inte och fängslar eller avrättar rebellerna?
Det är ett bevis på att regeringen är inte så blodtörstig som västmedia hävdar, många utnyttjar amnestin, lägger ner sina vapen och slipper fängelse de som vill första kriga har fått lämna Homs och åkt till Talbisah, en liten by norr om staden, vill de försätta kriga så blir det lättare och billigare att utrota de i en liten by än i en stor stad .
Citera
2014-05-04, 11:54
Medlem
sorias avatar
Citat:
Den syriska armén har påstår sig ha avancerat väster om Sheikh Najjar Industrial City. Det är första gången någonsin jag ser denna seriösa pro-rebell twittraren skriva om SAA framgångar. Det är Kindi hospital & Breij ar-Reeh district som ska vara återtagna. Dessa områden ligger cirka 2,5 km från fängelset i Aleppo.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=36.265037&lon=37.193871&z=15&m=b
https://twitter.com/markito0171/status/462560609817874432

En annan kommenterar "Kindi? shame...the assadist offensive ->ALP prison is strong, hope OP room can get some ATGM to cut off supply & encircle them".

Det tycks som att SAA satt in en växel i Sheikh Najjar under de senaste dagarna?
SAA avancerar i Aleppo, flera områden är rensade från terroristerna och SAA är framme vid al-Kindi sjukhuset som terroristerna tog kontrollen över för några månader sen med hjälp att självmordsbombare i en lastbil lastad med sprängämne , sjukhuset ligger ca en km från centralfängelset .
Det regnar granater på området runt fängelset, SAA artilleri bombar skiten ur terroristerna runt fängelset och ett TV-team står redo för att sända från fängelset så man tror att belägringen av fängelset ska vara över snart .
Citera
2014-05-04, 12:20
Medlem
sorias avatar
SAA avancerar på flera fronter, i Kasab togs en bergtopp från terroristerna, i al-Raqqa rensades byar från ISIS och i al-Meliha/al-Ghouta rensades flera kvarter, det sägs att det finns 16000 terrorister kvar i al-Meliha och det är kört med terroristerna i hela Damaskus provinsen om al-Meliha faller.

Enligt ett rykte håller USA&co på att planera en offensiv på Damaskus från söder kort innan valet, rykten att man vill samla 30,000 terrorister i Jordanien på gränsen till Syrien som får bättre vapen (en del från Ukraina genom Tyskland ) de satsar allt på en offensiv på huvudstaden, allt för att stoppa valet.

Tror att de flesta som följt konflikten minns den äckliga videon där flera döda slängdes i floden, myndigheterna har lyckats ta en av de som slängde liken i floden och statliga tv sände en intervju med han där han erkände allt och gav namn på andra som var med, videon är inte textad
https://www.youtube.com/watch?v=KAb2_6CuUto

En textad video där en egyptisk ISIS säger att de måste rensa Egypten, Syrien från alla icke muslimer
https://www.youtube.com/watch?v=d1n9ePeldEA&feature=em-uploademail

En karta från al-nusra sida, tydligt och behöver inte kommentera den
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10300230_645456725523496_8948909701549528948_n.jpg

En tecknad video som tar medias roll i kriget, kemvapen och väst inblandning
https://www.facebook.com/photo.php?v=238838049640653

Städning med bulddozer
https://www.facebook.com/photo.php?v=326235770856808
Citera
2014-05-04, 12:38
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco

Det gäller att väga alternativen mot varandra. SAA skulle utan tvekan ha rensat Homs på dem återstående 1000 rebellerna i staden, detta skulle dock ta lång tid och vara en onödig resurs. Nu har man istället evakuerat dem norr om Homs, utanför staden, till landsbygden. Har man ryggen helt fri i Homs kan man mobilisera åt andra håll. Rebellerna i Homs skulle egentligen aldrig gå med på en sådan evakuering, att evakueras från Homs kärna, Old City, är en förlust utan dess like. Rebellernas förluster har däremot varit stora och dem är nu tvungna att gå med på en evakuering.

Det handlar sedan om diplomati och förhandlingar. När man förhandlar och kommer överens om något måste man följa det. Hade SAA brutit sitt evakueringslöfte och istället tillfångatagit rebellerna när dem satt sig på bussen ut från Homs hade detta kunnat hindra framtida möjligheter. Bägge sidor tjänar på att prata.
Citera
2014-05-04, 14:37
Avslutad
Jag snackade med en polare igår i ett antal timmar om Syrien, då han är en supporter av ISIS och Jabhat al nusra och jag en supporter av Syrien/Hezbollah/Iran. Mkt av det han sa fick mig till att bara inse hur sjuka tankar vissa har. Vi har pratat om konflikten många ggr sen 1 år tillbaka och för varje gång så har han avslöjat sina lite mer radikala synpunkter, han är inte galen själv utan han är en riktigt schysst snubbe men hans tankar är lite åt helvete.

Han gick alltid tillbaka till Shia Islam och hur dom är problemet så jag ville verkligen fatta vad för problem dom var. Han börja snacka då om hur Shia Islam ger en dålig bild av Islam och det är därför man bör kriga/döda dom. Han snacka om hur Shia säger att dom 12 imamerna som dom följer var valda av Gud och hur detta är helt oacceptabelt, om hur folk t.ex skär sig själva under Ashura och hur dåligt det ser ut o så.

Angående hur Shia skär sig själva så påstod jag att det är ju en liten minoritet och om hur det inte är farligt för någon annan utom sig själva och då påpeka jag även att "Sunni" muslimerna spränger upp sig själva och mer än ofta riktar det sig mot civila. Han sa självklart att det är fel men det han vägrar inse är att ledaren inom organisationen som utför dessa bombdåd mot civila anser inte att det är fel att spränga vem som helst som är emot dom oavsett om dom är shia eller inte så hur kan man stödja dom om dom är så pass sinnessjuka?

Mycket av det vi snackade hoppades fram o tillbaka i tiden, kortfattat så ansåg han att Shia ger helt enkelt en dålig bild av Islam och dom bör inte existera för då blir Islam som Kristendomen där man t.ex kallar Jesus för Gud (Han menar att Shia kallar t.ex Ali gud eller att han har gudomliga krafter vilket jag inte tror är sant men sen kan någon gärna rätta mig här, dessutom finns det olika sekter inom Shia Islam?) och då blir religionen förstörd på de sättet.

Hans anledningar var väldigt sjukt simpla till varför dom bör dö, han säger t.ex titta på videos där Hezbollah krigar, vad skriker dom mest? Då svara jag "Ya Abi/a Abdillah" eller "Ya Hussain" och sen "Allahu Akbar" och då sa han JA MEN DOM SÄGER YA HUSSAIN MEST, jag blev ett frågetecken då och undra liksom, vad är ditt problem med det? Måste man skrika Allahu Akbar varje 5e sekund för att man ska bevisa att gud är störst? Från vad jag har läst så relaterar man mycket med Imam Hussain i tuffa tider eftersom han fick genomgå just det han gjorde, man sätter sig i hans position vilket jag som en ateist anser är helt normalt.

Det var ungefär så här vår konversation gick till i flera timmar, han ville hela tiden påpeka om hur han kollar på youtube hur Shia muslimer säger hata Sunnis och så, jag sa att det finns lika många Sunnis på youtube som säger detsamma och om han fortsätter leta efter hat inom Shia mot Sunnis så kommer han hitta det, varför letar du inte istället efter dom Shia som mer än gärna vill att Sunnis och dom ska samsas och gå ihop tsm mot dom riktiga fienderna, då svara han att dom knappt finns vilket är bara absurt. Jag fråga även om Sunni muslimerna i SAA osv och självklart så sa han att dom knappt finns och om dom finns så är dom inte religiösa.

Detta skrev jag bara för att ge er lite insikt om hur dessa som stödjer "rebellerna" tänker, vi avsluta konversationen med att säga att oavsett vad vi säger så kommer vi inte komma överens och hur kriget där borta är just det, deras krig. Vi lär säkert prata mycket mer om detta eftersom vi jobbar tsm och vi pratar alltid om just detta så har ni några frågor ni vill jag ska ställa honom eller så, eller har ni några synpunkter om vad jag bör ta upp när vi snackar igen så berätta gärna för jag tycker bokstavligen talat att det är fascinerande att prata med dessa typer som har såna åsikter som honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in