2016-08-03, 19:57
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
SAA och dess allierade har lyckats blockera alla tillfartsvägar för terroristerna till Aleppo och ses som ett stort framsteg i effektivitet.

http://sputniknews.com/middleeast/20160803/1043899529/syria-aleppo-offensive-saa.html

Heja Syriska arméen. En seger i Aleppo borde öppna upp för en återövring av jisr ash shughur och idlib. Sen efter förhoppningsvis rensar man på södra fronten mot Israel.
Citera
2016-08-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Rebellerna tänker sig att SAA kommer att hållas belastad i södra Aleppo (offensiven är aldrig tänkt att avslutas, 2/3 av trupperna stannar) samtidigt som man skär av Khananser-Ithriya motorväg.

Det är viktigt för båda sidorna av vinna i Aleppo. Ifall rebellerna kommer segrade ut så betyder det att 6 månaders planering för SAAs del går förlorad. Ifall SAA besegrar rebellerna kommer de att vara rejält försvagade och man kommer kunna erövra Idlib.

Känns som en rejäl chansning, hur de har tänkt kunna klara av att hålla offensiven gående i södra Aleppo under en längre tid vet jag inte. Om Ryssland gör det de ska så bombas vapendepåer samt trupper som är tänkta för att förstärka offensiven konstant, om de sedan förflyttar 1/3 av sina trupper till ett annat ställe gör dem enbart att det lättar trycket på SAA där de anfaller i dagsläget.

Men helt klart intressant om det visar sig stämma. Skulle det göra det så kanske även ISIS kör igån en offensiv ifrån öst, de brukar vilja passa på när tillfälle ges.

Men just nu ser det inte ut som att rebellerna har lyckats inta något av direkt värde och strategiskt, desto längre detta pågår ju mer gynnas SAA.

Senaste kartan, verkar aningen pro-regim

http://i.imgur.com/rz0y1dk.jpg

Men när det är så intensiva strider iområdet är sällan kartorna 100% korrekta , men de kan iaf ge en fingervisning.
Citera
2016-08-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
---
Sedan tror jag inte det spelar så stor roll längre vad dom gör på slagfältet, vinner Trump i usa är det kört för rebellerna men vinner Hillary så kommer de kunna kriga länge till för hon kommer väl förse dom med vapen, pengar och manskap från andra länder.

Så som jag fattar det, kriget i syrien kommer avgöras i den amerikanska valprocessen.

Ungefär så ligger det nog till.

Trump igår:

Citat:
Fox NewsVerifierat konto
‏@FoxNews
Trump: "Wouldn't it be a wonderful thing...if we got along w/ Russia & worked out some sort of deal where we knock the hell out of ISIS?"

Kan bara instämma med Trump i det här fallet.
Citera
2016-08-04, 03:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ungefär så ligger det nog till.

Trump igår:

Kan bara instämma med Trump i det här fallet.
Trump verkar inte förstå att Ryssland och U.S.A inte delar samma nationella intresse i Syrien. Han förstår det inte för att han kan inget om Syrien eller dess roll i Mellanöstern.
Citera
2016-08-04, 08:46
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Hur mycket tid och energi lägger Ryssland på den här konflikten? Skickar dom ut några stridsplan och bombar lite här och där eller lägger dom ned stor vikt tex att underrättelsetjänsten jobbar med detta febrilt, skickar deras bästa piloter, dyra bomber osv?

Förväntar mig inte att ni vet exakt men vad tror ni?
Citera
2016-08-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Hur mycket tid och energi lägger Ryssland på den här konflikten? Skickar dom ut några stridsplan och bombar lite här och där eller lägger dom ned stor vikt tex att underrättelsetjänsten jobbar med detta febrilt, skickar deras bästa piloter, dyra bomber osv?

Dem är rätt aktiva

Har rätt många plan där, 30-40? Har militäroersonal på ett par tusen för sina baser samt "rådgivare" ute på fältet.

Angående bomber så har de till stora delar använt deras stora reservlager som de annars behövs nyttja under milltärlvningar, men de har även använt nya och dyrare.

De förser även SAA med material som flyg,tanks etc

Här kan du kolla mer, sökte efter något efter jag skrev det ovanstående

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_military_intervention_in_the_Syrian_Civil_ War
Citera
2016-08-04, 11:03
Medlem
Sababas avatar
Finns det siffror på ett ungefär hur styrkeförhållandena har pendlat och ser ut idag?

Senaste offensiven från "rebellerna" hävdas vara i storleksordningen 10000st. Det känns som ett väldigt litet antal soldater. Emellertid kanske inte något anmärkningsvärt för den insatte?

Det existerar såklart inga exakt data och trovärdiga sådana. Men en fingervisning vore intressant.
Citera
2016-08-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Finns det siffror på ett ungefär hur styrkeförhållandena har pendlat och ser ut idag?

Senaste offensiven från "rebellerna" hävdas vara i storleksordningen 10000st. Det känns som ett väldigt litet antal soldater. Emellertid kanske inte något anmärkningsvärt för den insatte?

Det existerar såklart inga exakt data och trovärdiga sådana. Men en fingervisning vore intressant.

Om siffrorna runt 10k soldater skulle stämma gör det denna offensiv till en av de större på väldigt länge.

Du kan se lite hur storleken ser ut på de diverse fraktionerna

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Syrian_civil_war

Är givetvis inte 100% men du får som sagt en fingervisning
Citera
2016-08-04, 11:32
Medlem
ryssarna har anv de bästa de har inom flyg, spionage/elektroniske krigföring, flotta, SAM, arme m.m

huvudsakligen för avskräcka attack från nato/israel/arabiska allierade mot deras 2 baser.. mest flygbasen..

samt visa upp för nato att ryssland idag har potent slagkraft o kräver respekt..testning av deras senaste militära utrusning i aktiv krigs situation

det som chockat usa o dess allierade mest effektivitet på deras flyganfall...kaliber missilen...elektroniska krigsförningen

det största hottat mot ryssarna var det sköts 2st kryssnings missiler från mitten/västra Medelhavet i riktning från usa fartyg o ge dom skulden...någon sköt ner kryssnings missilerna i östra Medelhavet innan de nåde syrien..om det va ryssarna själv eller usa som förstod att de höll på få skulden kom aldrig fram...israelisk ubåt va den troliga boven...motivet va att få igång kriget...detta va i samband med den röda linjen att usa skulle anfall pgr kemiska vapen i syrien och det blev en politiska lösning på det..

nästa hot som varit mindre farligt var när israel skickade 2 attackplan mot ryska flygbasen som blir bort motade av ryska plan...

usa har placeras MLRS i turkiet som kan va ett hot mot ryska basen..vet ej om detta är aktuellt längre..

saudiska flygplan placerade på nato flygbas i Turkiet med taktiska kärnvapen att anv mot ryska baserna som ett utpressnings hot mot ryssarna...hur den situationen är nu vet jag inte
Senast redigerad av OlleHungrig 2016-08-04 kl. 11:39.
Citera
2016-08-04, 12:56
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme

Jag misstänker att Ryssland har lagt ner mycket resurser på Syrien av flera skäl. För det första, Ryssland är tvungen att eliminera det hotet som ställs mot Assad innan de drar sig ur från Syrien. Om Ryssland inte gör det riskerar man förlora i internationellt anseende och förtroende från de länder som Ryssland har försäkrat om. Dessutom förlorar man projektet att framstå som ett alternativ till U.S.A och bli sedd som en potentiell stormakt.För det andra, Syrien kan väldigt enkelt bli Afghanistan 2.0 för Ryssland, och därför vill man ge allt för att undvika ett sådant scenario genom att få ett snabbt avslut, vilket de har misslyckats med.
Citera
2016-08-04, 13:13
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag misstänker att Ryssland har lagt ner mycket resurser på Syrien av flera skäl. För det första, Ryssland är tvungen att eliminera det hotet som ställs mot Assad innan de drar sig ur från Syrien. Om Ryssland inte gör det riskerar man förlora i internationellt anseende och förtroende från de länder som Ryssland har försäkrat om. Dessutom förlorar man projektet att framstå som ett alternativ till U.S.A och bli sedd som en potentiell stormakt.För det andra, Syrien kan väldigt enkelt bli Afghanistan 2.0 för Ryssland, och därför vill man ge allt för att undvika ett sådant scenario genom att få ett snabbt avslut, vilket de har misslyckats med.

Hur kan Ryssland misslyckas om de lägger ned sådana resurser? Borde vara relativt enkelt att avlyssna radiokommunikationen, använda drönare, tipsare på marken om tex vapenförråd, stridsfordon, militära samlingsplatser m.m.? Sätt in lite flyg och Kryssningsmissiler så borde Aleppo vara befriat? Visserligen använder Jihadisterna mänskliga sköldar men inte vid varje truppförflyttning.

Jag är bara en lekman som knappat vet bättre än Ryska befäl men jag är bara nyfiken på vad det är som är så svårt, om ni resurser inte är ett problem.
Citera
2016-08-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

ryssarna vet att ifall Syrien faller så kommer alla dessa paramilitärer/islamister att skickas till Kaukasus i kriga mot ryssland för eller senare som tidigare...betydligt bättre att skriden utfärds i ett annat land..därav det huvudsakliga stödet...när ryssarna började bomba så va deras bla huvud mål ryska islamisterna/terroristerna i syrien..

Syrien blir aldrig 2.0 för ryssland...ryssland har all tid de kan/vill...deras mål är att mala ner islamisterna/paramilitärerna ...de har syriska armen o deras allierade att göra jobbet med ryskt understöd..bättre där än hemma som sagt..

de har samtidigt har jobbat för en politiskt lösning i syrien...men det är väst bara intresserade av när det går dåligt...det lär bli en ny runda snart kan jag tänka mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in