Citat:
Ursprungligen postat av
tingbrave55
Jag är en Kurd från Rojhelat (Iran), detta var precis vad britterna, USA, Israel och Frankrike gjorde. Man mördade Mohammad Mosaddeq och tillsatte Shahen, men när Shahen inte var lika hjälpsam så tillsatte man Khomeni. Nato will att dagens Iran ser ut så, man har förstört Iran totalt. Precis samma sak sker i den sunni-muslimska världen. Vem tjänar på religösa muslimer? Shiiter som sunniter? Svaret är Nato. Iran är inte ensam mot ondskan, de är ondskan tillsammans med KSA och Turkiet. Islam har ruinerat hela mellanöstern. Ordet Emir sägs vara från arabiskan men det stämmer inte, man stal ordet från persiskan "Pir", för att araber inte kunde säga "P" så bytte man till Amir. En vis man. Man bytte Pars till Fars p.g.a "P".
Araber har inte uppfunnit något alls, man stal allt och även religionen Islam är en kopia av Judendomen. Shiiterna/alawiter/alaviter blev influerade utav Zoroaster som var en iransk/kurdisk religion.
Under Iran-Irak kriget så var Soviet på Saddams sida mot Iran. Ryssland litar inte på Iran, man vill bara skydda sin bakgård mot Nato. Men ryssarna skyddar Assad för att ha kvar sina baser, precis som man gör med Armenien.
Syrien och Irak kommer att delas, det finns inget annat. Frågan är vad sunni-araberna får, om de ens får något.
Jag är inte insatt i allt som du beskriver här, men jag vet förstås att Väst har haft inflytande i Mellan Östern under lång tid, både UK och Frankrike har haft kolonier där och de motsättningar som då skapades lever delvis fortfarande kvar, inte minst hos Västs ledare själva som fortfarande ser sig själva som världens härskare.
Kriget i Syrien handlar ju om detta, att man tar sig rätten att omvandla ett land i arabvärlden och avsätta dess ledare. Att plantera en judisk stat mitt i arabvärlden är ju ett uttryck för samma herrementalitet.
För Västs del, eller Nato, som du säger, så har religionen ingen betydelse, det är makten och marknaden man vill åt. Men man utnyttjar trosuppfattningarna för att splittra och försvaga folken i dessa länder, det är en väl beprövad metod av härskarna i historien.
Det är viktigt att veta att islam faktiskt härstammar från judendomen, som du säger. Det gör även kristendomen, judendomen är den ursprungliga monoteistiska religionen. Innan dess hade folk överallt i världen trott på en andevärld där det fanns många gudar.
Så dessa religioner som har befunnit sig i strid med varandra i nästan två tusen år, har betydligt mer gemensamt än med andra religioner. Det borde gagna freden, men det är väl som man säger i ordspråket: släkten är värst.

Det som skapar striderna är i själva verket inte kärnan i tron, utan dess uttryck och kulturella skillnader.
Men jag tror att folken i Mellanöstern måste enas mot sin gemensamma fiende som redan krossat Irak och nu försöker krossa Syrien. Nato är oerhört mäktigt och det krävs mycket stora uppoffringar för att behålla sina länders självständighet.
Tyvärr exporterar Sverige vapen till Saudi som säkerligen hamnar i händerna på deras terrorister och Sverige har också gett bistånd till den s k oppositionen, dvs Nusra & co. Svenska folket har inte haft en chans att påverka dessa beslut och tyvärr låter vi detta ske. Men det är åt helvete galet, det skall inte vara möjligt i ett demokratiskt land.