2014-04-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Vad är det som händer? Washingtonpost rapporterar om pro Assad demonstrationer
http://www.washingtonpost.com/posttv/world/middle_east/in-damascus-a-show-of-support-for-assad/2014/04/16/c379f850-c58d-11e3-b708-471bae3cb10c_video.html
Det var otänkbar att publicera såna video för ett år sen .

Jag håller med, något konstigt håller på att hända inom västmedia. Jag tror de börjar få upp ögonen för hur verkligheten faktiskt ser ut, inte hur ledarna i väst vill att det ska se ut. Läs denna strålande artikel av en journalist som besöker Damascus och faktiskt blir förvånad över mycket stöd Assad faktiskt har ifrån vanligt folk. Konstigt att det skall behöva ta tre år innan man får reda på hur verkligheten ser ut i regeringskontrollerade områden ifrån västmedia.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10770311/Syria-As-the-bombs-fall-the-people-of-Damascus-rally-round-Bashar-al-Assad.html
Citat:
President Assad could very well win a popular election, even if carried out on a free and fair basis

Han får upp ögonen för att det inte är ett sekteristiskt krig (ifrån regeringens sida) som pågår, som många inom media vill påskina.
Citat:
This argument is very common. People here see their country as being threatened by foreign powers (above all Saudi Arabia, Qatar and Turkey, all backed by the West) who are sponsoring the jihadist groups that make up the opposition. I was struck by the fact that this argument is not made only by the Alawite coterie around the president. I also heard it from Sunni Muslims, Christians and members of the various other cultural and religious groups that abound in Syria.
How can this square with the Western narrative that President Assad’s government, with the aid of a handful of tribal followers, is hell-bent on the destruction of the rest of the country? Consider the facts. Only a handful of members of Assad’s 30-strong cabinet (I was told two) are Alawite. The prime minister is Sunni, as are the interior minister, the justice minister, the foreign minister, even the defence minister. The delegation that travelled to Geneva for the failed peace talks several months ago was also almost entirely composed of Sunni Muslims (though they would probably reject sectarian terms, and prefer to think of themselves just as Syrians).

Däremot så får han reda på hur sekteristiska och blodtörstiga de "demokratiska frihetsaktivisterna" som slåss mot Assad är.
Citat:
Nor is it merely the political class that thinks in this way. Last night I had dinner with a young doctor. He showed me a Facebook exchange that he had recently had with a former friend from medical school, who has joined the extremist opposition group al-Nusra. The doctor had put out a public status aimed at all jihadists asking them: “Please stop shooting at us with your mortars.” He was astonished to receive a reply from his friend: “I will put a bullet in your heads.” My doctor friend messaged him back: “I am not afraid of you.” This was followed by a horrifying response. “We love death, we drink blood. Our president is dead bodies. Wait for our exploding cars to kill you.”

Rekomenderar alla att läsa artikeln mycket läsvärd
Citera
2014-04-17, 16:59
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10770311/Syria-As-the-bombs-fall-the-people-of-Damascus-rally-round-Bashar-al-Assad.html

Tack! Det var en ny synvinkel på konflikten från en västerländsk journalist.
Citera
2014-04-17, 17:13
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
ISIL är regimens bästa vän.

Den syriska armén kör över al-Qaida. Är den syriska armén USA:s bästa vän? Resonemanget bakom uttrycken "SAA och ISIS samarbetar" respektive "SAA är ISIS bästa vän" är rebellpropaganda och konspirationsteorier. "YPG är SAA:s bästa vänner" brukar även rebellerna i ISIS/Islamic Front och FSA säga när YPG inte väljer att köra ut SAA från centrala Hassake och Qamishli. Men då är du väl snabb med att dementera det och förklara det som "strategiskt"? Du ser, allt går att vrida och vända. Välj dina ord rätt.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-17 kl. 17:16.
Citera
2014-04-17, 17:55
Medlem
Lite om senaste SAA offensiven i Homs. I stark kontrast till förra artikeln jag länkade till så kommer här en traditionell västerländsk artikel med en tillrättalagd världsbild.
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/syrian-army-steps-up-homs-offensive-as-rebels-look-for-exit/2014/04/16/c95f1a40-54b0-417c-b912-105bc7fc99f6_story.html

I korthet så handlar den om att det är synd om de få frihetsälskande demokrati aktivisterna som är kvar i de omringade stadsdelarna i Homs. De vill så gärna komma ut därifrån men självklart så ger den elaka regimen de stackarna inte en chans att komma ut. I förbifarten nämns det att det skulle vara en symbolisk förlust för aktivisterna att förlora Homs, då det är "födelseplatsen" för revolutionen (kan prestige vara en anledning att dem slåss tills döden?).

Artikeln nämner tre orsaker till nuvarande offensiv, en bilbomb som av misstag gick av och dödade massa rebelledare, mördandet av prästen och en bilbomb i regeringskontrollerade områden. Självklart så insuineras det att det skulle vara regeringen som ligger bakom alla dessa händelser för att kunna avbruta pågående vapenvilesamtal och inleda en offensiv.

Det nämns lite snabbt att vissa aktivister har tröttnat på av vara belägrade och faktiskt helt enkelt gett upp och överlämnat sina vapen, själklart med resultatet att deras stackars polare som är kvar tappar moral och stridsvilja. Men de förklarar inte varför inte hela gänget faktiskt har möjligheten att göra samma sak som de som givit upp, tonen är snarare att de som är kvar inte har något val. De har helt enkelt blivigt förledda...

Citat:
“As a result of the scarcity of cigarettes and food, and the long duration of the siege, the regime has seduced them,” said Abu Bilal, an opposition activist in the Old City.

Men stackarna som är kvar vill ju faktiskt bara ha ett slut på våldet. Tips ifrån mig är att lägga ner vapnen om man är trött på våld.
Citat:
“They are trying to look for a truce. They want an end to the blood,” said Razan Shalab al-Sham, a director of the Syrian Emergency Task Force, a pro-rebel lobbying group, who was in touch with fighters overnight. “They don’t have enough weapons to hold on.”

Självklart måste USA hjälpa till för att rädda stackarna.
Citat:
Sham said her organization has contacted the U.S. State Department to request that it apply pressure for a cease-fire that would allow rebel fighters to leave and the wounded to be evacuated.

Jag gillar också att aktivisterna verkar tro att de på något sätt skulle kunna återta Homs. Ett väldigt desperat rop på hjälp som säkert jättemånga aktivister kommer att hörsamma.
Citat:
“Our beloved Homs is in danger. . . . Our enemy is at their door,” Rawad Ahmad Al Kassah, a rebel commander in the countryside to the north said in a statement. He called for rebels to put aside their differences and to organize joint operations.

“It is not too late brothers. Let us unify our efforts and regain Homs as the capital of the Syrian revolution.”

Mitt favoritavsnitt i hela artikeln. Hur kan man kalla någon som är villig att spränga sig själv med ett bombbälte för rebel?
Citat:
But even the most determined rebels were getting ready for the end. Inside the city, some of the fighters who didn’t wish to leave were “preparing themselves with suicide belts,” Sham said. “If the regime manages to cross the lines, they will use them as a last resort.”

Personligen så tycker jag inte att någon vapenvila skall ingås med detta gäng, då jag har svårt att se dem återintegreras i samhället om de skulle ge upp (om de är Syrier vill säga). Jag tror att det skulle vara en stor tjänst för mänsklighetens säkerhet om dessa psykopater eliminerades.

Rent millitärt så tror jag på att stänga så många fronter det bara går för att kunna frigöra trupper till mer akuta fronter. Det känns också som att det är det som är trenden de senaste månaderna.
Citera
2014-04-17, 18:41
Medlem
Kra89s avatar
SAA har väl gått ut med att man inte kommer tillåta någon vapenvila då dem inte vill tappa sitt momentum. Eller har jag fel?
Citera
2014-04-17, 19:10
Medlem
Citat:
Jag håller med, något konstigt håller på att hända inom västmedia. Jag tror de börjar få upp ögonen för hur verkligheten faktiskt ser ut, inte hur ledarna i väst vill att det ska se ut. Läs denna strålande artikel av en journalist som besöker Damascus och faktiskt blir förvånad över mycket stöd Assad faktiskt har ifrån vanligt folk. Konstigt att det skall behöva ta tre år innan man får reda på hur verkligheten ser ut i regeringskontrollerade områden ifrån västmedia.
---
Slutet på artikeln är mycket starkt.
Citat:
There are no “good guys” in Syria’s civil war. But we should not be blind to the fact that there is a project out there to destroy its rich, pluralist and unbelievably intricate culture and replace it with a monochrome version of Wahhabi Islam, of the kind favoured by Saudi mullahs. And for reasons that history may come to judge very severely, Britain, the United States, and the West have been aiding and abetting this project.

Detta är ju vad normalt tänkande människor som öppnar ögonen och ser verkligheten som den är måste anse. De som Oborne också borde nämna som i hög grad medskyldiga till barbariet i Syrien är de journalister som under hela kriget ljugit om vad som hänt där och tigit om det som människor borde fått veta. De förtjänar vårt förakt.
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2014-04-17 kl. 19:13.
Citera
2014-04-17, 21:38
Medlem
postkrans avatar
Oj, det var inte igår man skrev i denna tråden.
Fruktansvärt att skiten fortfarande håller på...

Hursom soria eller någon annan som följer utvecklingen noga, har ni ett hum om hur länge rebeller har suttit på TOW system?
Spanade in syrien tråden på militaryphotos.net häromdagen där detta diskuterades då en hel del TOW används mot tanks i massa klipp. Med hjälp av en stillbild på ett av systemen så lyckades man få serienumret och en snubbe i Usa lyckades spåra det bak till ett marinkårs förband 2003.

Rebellerna verkar ju hamnat i en ond spiral med mycket nederlag om jag förstått det rätt. Börjar storspelarna bli desperata så att dom börjat skicka uppenbara amerikanska prylar eller är detta något rebellerna fått levererat länge?
Citera
2014-04-17, 21:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Han får upp ögonen för att det inte är ett sekteristiskt krig (ifrån regeringens sida) som pågår, som många inom media vill påskina.

Däremot så får han reda på hur sekteristiska och blodtörstiga de "demokratiska frihetsaktivisterna" som slåss mot Assad är.

Ja, mycket intressant, inte minst slutsatsen:

Citat:
There are no “good guys” in Syria’s civil war. But we should not be blind to the fact that there is a project out there to destroy its rich, pluralist and unbelievably intricate culture and replace it with a monochrome version of Wahhabi Islam, of the kind favoured by Saudi mullahs. And for reasons that history may come to judge very severely, Britain, the United States, and the West have been aiding and abetting this project.

Jag gillar underrubriken också "The West may oppose Assad's regime, but on the streets of the capital the people fear a greater evil". Och det är just detta det handlar om. Man behöver verkligen inte älska den blodsbesudlade Assad-regimen för att inse att de radikaliserade islamisternas vision av framtiden är värre än en, visserligen brutal, men än dock vanlig, och inte minst sekulär, diktatur.

Skulle jag tvingas välja mellan en extrem islamistisk regim och Assad, eller varför inte "Putler", så skulle jag välja de mer eller mindre sekulära diktatorerna, (i det ryska fallet en de facto diktator).

Men detta innebär, givetvis, inte att jag älskar Assad eller "Putler", långt där ifrån. Skulle valet istället varit någon av dessa herrar eller en västerländsk sekulariserad demokrati, så skulle jag givetvis valt den västerländska demokratin.
Citera
2014-04-17, 23:11
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Oj, det var inte igår man skrev i denna tråden.
Fruktansvärt att skiten fortfarande håller på...

Hursom soria eller någon annan som följer utvecklingen noga, har ni ett hum om hur länge rebeller har suttit på TOW system?
Spanade in syrien tråden på militaryphotos.net häromdagen där detta diskuterades då en hel del TOW används mot tanks i massa klipp. Med hjälp av en stillbild på ett av systemen så lyckades man få serienumret och en snubbe i Usa lyckades spåra det bak till ett marinkårs förband 2003.

Rebellerna verkar ju hamnat i en ond spiral med mycket nederlag om jag förstått det rätt. Börjar storspelarna bli desperata så att dom börjat skicka uppenbara amerikanska prylar eller är detta något rebellerna fått levererat länge?

Tidigare har rebellerna använt ryska och kinesiska pansarsprängare, men from april har en del USA-tillverkat börjat användas. Här är en länk som diskuterar detta.
https://in.news.yahoo.com/rebel-videos-show-first-u-made-rockets-syria-190145120.html

Supply of modern arms to Syrian militants destabilizes situation
http://en.itar-tass.com/world/728287

---------------------------------
Sidor med massor av bilder som visar mer av hur livet är för civila inne i syrien och i flyktingläger istället för videos på youtube på skrikiga islamister och söndersprängda stridsvagnar.
Som omväxling får man en mer positiv känslofylld bild av det syriska folkets vardagsliv istället för en karikatyr av att araber bara är en massa hatiska galningar som bara vill döda varandra.

http://www.boston.com/bigpicture/2014/03/syrian_conflict_into_its_4th_year.html

http://www.boston.com/bigpicture/2013/09/syrian_conflict_continues.html
Spana in bild nr 20 på jättestort flyktingläger i Jordanien

http://www.boston.com/bigpicture/2014/01/syria_negotiators_talk_and_people_still_suffe.html
http://www.boston.com/bigpicture/2013/04/syrian_refugees_update_2013.html
http://www.boston.com/bigpicture/2013/03/syria_2012_a_collection_of_ima.html
http://www.boston.com/bigpicture/2012/11/syria.html
http://www.boston.com/bigpicture/2012/07/battle_for_aleppo_intensifies.html
Citera
2014-04-17, 23:15
Medlem
Chris1991s avatar
Hur var det innan kriget i Syrien. Har hört att det var gratis skola och gratis sjukvård som i Sverige. Stämmer det eller har jag fel någon som vet mer?
Citera
2014-04-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Hur var det innan kriget i Syrien. Har hört att det var gratis skola och gratis sjukvård som i Sverige. Stämmer det eller har jag fel någon som vet mer?

Gratis? Du arbetar inte och betalar skatt eller?
Citera
2014-04-18, 00:25
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Gratis? Du arbetar inte och betalar skatt eller?

Ja, det var gratis sjukvård på dem statliga sjukhusen. Samma gäller för skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in