Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Turkiet prioriterar säkert anti-kurdfrågan över allt annat, men jag tror de missbedömer möjligheten att ställa världens ledande stormakt infor ultimatum med någon vidare framgång.
USA:s kraftigt förbättrade relationer med Iran i kombination med Turkiets kraftigt försämrade relationer med Ryssland ger sammantaget Turkiet väldigt dåliga kort i det här spelet. De har helt enkelt ingenstans att ta vägen om de bryter med USA.
Nästa steg i Syrien-konflikten blir förmodligen någon slags uppdelning i intressezoner, då ingen av sidorna kan vinna. Kommer att föregås av mycket knorr där diverse länder först kommer säga att det är helt oacceptabelt att dela Syrien.
Håller med, jag är rätt fascinerad över hur Turkiet agerar. Det är lite som den där beskrivningen av Carl Bildt "liten hund som beter som stor hund". Förvisso har Turkiet en stark militär och så vidare, men USA och Ryssland har sysslat med politiskt ränkspel på världsnivå sedan andra världskriget. Erdogan verkar tro att han kan poppa upp där bland grabbarna på rekordfart.
Som flera tidigare påpekat så tar jag det inte alls för otroligt om USA droppar turkarna ifall man kan få en chans till vapenvila som ett första steg och sedan försöka se hur man ska kunna dra det hela vidare. Rysslands inblandning har verkligen vänt på steken så att säga, och Turkiet framstår som allt mer desperat. Ifall man nu skulle gå igenom med att stänga Incirlik-flygbasen för USA så tar man sig vatten över huvudet enligt min mening. Erdogan har förstört all möjlighet till att spela ut stormakterna iom nedskjutningen av det ryska planet, och han känns inte som personen som kommer krypa till korset för att få med sig ryssarna igen, alldeles för mycket prestige.
USA har fortfarande Jordanien i närområdet, så jag undrar om man verkligen ser det som en katastrofal förlust ifall turkarna slår bakut.