Citat:
Ställde en fråga till dig tidigare, men du verkar ha missat den så jag ställer den igen.
Till och börja med vill jag tacka dig för de länkar och info som du presenterar, du tillsammans med en del andra här höjer verkligen kvalitén i tråden.
Du brukar posta videos där man ser hur rebeller ger upp och lämnar över sig till SAA och jag undrar om du vet vad som händer med dessa efteråt. Visst är det bra att rebellerna ger upp och lämnar över sig men samtidigt kan det bero på massvis med andra orsaker än att de ger upp fredligt. De kan ha slut på ammunition, lite mat samt förlorat många rebellkamrater vilket gör det svårare att fortsätta strida just för tillfället. Med andra ord, hur många slutar verkligen att strida och hur kontrollerrar man dessa efteråt?
Det är ju svårt att fängsla folk samt undersöka ifall dessa människor faller tillbaka till rebellgrupperna, landet är ju mitt i ett inbördeskrig och inte kan lägga resurser på sånt.
Till och börja med vill jag tacka dig för de länkar och info som du presenterar, du tillsammans med en del andra här höjer verkligen kvalitén i tråden.
Du brukar posta videos där man ser hur rebeller ger upp och lämnar över sig till SAA och jag undrar om du vet vad som händer med dessa efteråt. Visst är det bra att rebellerna ger upp och lämnar över sig men samtidigt kan det bero på massvis med andra orsaker än att de ger upp fredligt. De kan ha slut på ammunition, lite mat samt förlorat många rebellkamrater vilket gör det svårare att fortsätta strida just för tillfället. Med andra ord, hur många slutar verkligen att strida och hur kontrollerrar man dessa efteråt?
Det är ju svårt att fängsla folk samt undersöka ifall dessa människor faller tillbaka till rebellgrupperna, landet är ju mitt i ett inbördeskrig och inte kan lägga resurser på sånt.
Sorry jag missade din fråga, det skillnad på om de som vill lämna över sig är några som tröttnat och vill ge upp eller om det är en hel grupp/område som förhandlat fram en kapitulation, antar att det är det sista du undrar över, de utnyttjar amnestin och har två val
1-lämna över sig till myndigheterna och då skriver man på en försäkran att man inte begått något allvarligt brott (våldtäkt,kidnappning,mord på civila ) och att man inte tar upp vapen igen mot regeringen .
De som begick allvarliga brott och direkt erkänner sina brott brott får sänkt straff,underrättelse kontrollera alla och kommer det fram att de ljugit så gäller inte amnestin.
Många är förbannade på förstörelsen och på hur utländska underrättelse har utnyttjat de och deras sk revolution och vill hämnas, dessa går direkt in i NDF .
2-andra alternativet är att få en lämna området och ansluta sig till rebeller i andra delar av landet men då får man lämna kvar alla tyngre vapen, det man får ta med sig är pistoler och gevär/AK47 ,kan tänkas att det är korkad att låta de gå men regeringen går med på såna villkor bara för att spara på civilas liv för det handlar oftast om områden med mycket civila i.
några NDF åker en amerikanare i Jobar