Citat:
Ursprungligen postat av
Zagrosi
Det är ett faktum att en stor del av Aleppos kristna lämnat staden i och med inbördeskriget.
Absolut är det ett faktum. Med det handlar om kristna som bodde i muslim-dominerade kvarter. Detta kriget är underligt, Konstigt många Assyrier har valt att stanna i landet. Jag väntade mig en flykting våg likt Iraks på 6-7 hundra tusen. Men helt ärligt har endast flytt ngr enstaka tusen.
Citat:
Det du beskriver här gäller varenda byhålla i MÖ. Måste dock säga att jag aldrig hört ett knyst om dom kristna i Aleppo. Vad har dom haft för sig under inbördeskriget?
Dom är koncentrerade i 3-4 kvarter, Och höll emot Islamisterna ett par veckor tills SAA kom. Men Islamisterna hann förstöra ngr kyrkor och byggnader. Dom har skött sitt och vart tysta. Aleppo är ingen bra stad att dra till sig uppmärksamhet. 2010 var kristna 22% av Aleppos befolkning
Citat:
Ni är inte mer än 200 000, alltså en piss i ett kurdiskt hav. Ni har inte kunnat örfila någon, varken nu eller tidigare. Att PYD samarbetar med assyriska grupper har med historia att göra och inte rädsla.
200 000 är en hyfsat stark siffra centrerat på städerna Kamishli,Hassake,Derik,Tel-tamer. Man är tillräckligt många för att stora starka YPG ska respektera en tills en viss grad att man vill ha Assyrierna på sin sida oavsett vad. Örfilar var ingenting, Du verkar inte veta mkt om Hassake Assyrierna, Dom är helt annorlunda än Irakie-Turkiet Assyrierna. Jag kan berätta historier om Assyrier och kurderna i Hassake att du skulle dra dig i håret och tappa allt hår.
Citat:
Hur ska vi veta att du inte bara rabblar upp massa intetsägande ord som du kallar distrikt? Wasta har dock en övervägande armenisk befolkning.
Du kan kolla upp distrikten ganska enkelt kaka, Gharbiye är också Assyrisk. Det finns ett par Armenska familjer, Men inget övervägande. Wasta är "värsting" kvarteret, Hardcore Assyrierna bor där, Det var det första kvarteret som tog upp AK-47an och visade att här kmr ingen in utan att spilla sitt blod.
Citat:
Kanske du borde veta eftersom du här påstår att du har hus i staden.

Förresten heter den inte al-wusta?
Påstår och påstår. Alla från Hassake som bor i diaspora har sina hus kvar, Ingen säljer.
Wasta, Wusta spelar ingen roll, Vi Assyrier säger egentligen Osta, Det är Assyriskt ord. Wusta är arab-slang.
Citat:
Sedan så var det den gamla goda fantasierna om att allt mellan himmel och jord är assyriskt. Varenda fis som släpps i universum är assyrisk.

Hur känns det då att ni blivit kurdernas knähund?
Men marken mellan tigris-Eufrat är så Assyriskt så det kan bli. Hela dess historia bygger på oss, Vi ägde och kontrollerade området i 5 tusen år lika hårt som USA har Washington. Jag vet att du vill bara sudda ut detta och förkasta det. Men för att vara en bra granne måste du respektera vår sjukt stora historia.
Citat:
Assyrier bor i samma områden som kurderna och överallt är dom minoritetsbefolkning. Dom kan inte örfila kurder och dom gör det heller inte av självbevarelseskäll. Shido giyan visste du inte det?
Kaka, det är ni kurder som bor på samma områden som oss, Ni kom som gäster till oss och våra marker. All frukt ni äter, Och all vatten ni dricker är Assyrisk, Glöm inte det nästa gång du dricker lr äter i Assyriska Arbil
Citat:
Kurdernas förhållande med assyrierna liknar ett förhållande mellan pappa och barn. Vi skyddar er från islamisterna eftersom ni inte kan skydda er själva.
Vi är dom starkaste i mellanöstern. Vi valde den svåra vägen att inte bli muslimer. Utan vi valde att leva som kristna omringade av muslimer som te.x Turkar,Araber,Kurder,Perser i över 1400 år.
Vi valde inte att böja oss för den Islamiska svärdet(Som ni gjorde). Vi stod kvar efter attack efter attack.
Jag är mer förundrad hur vi finns kvar. Armenierna blev nästan utrotade på 10 år, Tur för dom var att dom hade en kristen gräns till Georgien-Ryssland norrut. Vi hade/har ingen vänlig gräns.
Förhållandet mellan kurder och Assyrier är snarare att den stökiga gästen till slut ger lite tillbaka åt sin husvärd.