Citat:
Ursprungligen postat av
Skitful
De har blivit slukade av Nusra just för att de inte är sekulära. En normal sekulär människa går inte med i en organisation som Nusra, det tror jag nog att du också inser om du tänker efter lite.
Men ja, om du på fullt allvar upplever att Nusra är moderata, så förstår jag hur du resonerar.
F ö har tidigare experiment där man ersatt diktatorn med av väst godkända demokratiska krafter inte slutat speciellt bra, se t ex Libyen, Irak. Finns väl inte mycket som pekar på att det skulle gå bättre i Syrien, med tanke på hur det ser ut.
Dina kunskaper brister när det kommer till varför folk allierar sig och av vilka skäl, vilket är därför du har svårt att begripa mitt resonemang. Det finns något som heter strategisk allians. Klassiskt exempel är USA och Sovjets allians under andra världskriget, trots deras motsatta ideologier.
Många av de sekulära som har anslutit till al-Nusra gör det av ekonomiska skäl och på grund av att al-Nusra har en kompetent militärgren, vilket FSA inte har. Många islamistiska grupper i Syrien blir finansierade av privatpersoner, men även länder som Saudiarabien, Turkiet och Qatar, för att de förespråkar en oförsonlig ideologi, vilket lämnar lite utrymme för att ändra riktning mot en pro-Iransk ställning. Ett exempel är vissa oppositionella som gärna ser ett samarbete med Israel samt en vänskaplig relation med de efter att kriget är över. Detta beror på att dessa oppositionella drivs av sekulära och/eller nationalistiska idéer, vilket gör deras samarbetsmöjligheter mycket flexibla. På grund av detta blir grupper som al-Qaida och al-Nusra, men även IS, finansierade och därmed kan erbjuda goda ekonomiska förutsättningar till sina soldater.
Du skriver att personer som slukas av al-Nusra gör det just för att de inte är sekulära, vilket är en grav missuppfattning. Hamas och PLO skiljer sig mycket i sin grundideologi, men eftersom fienden är Israel förenas de och kan i viss mån sympatisera och samarbeta med varandra. Ett bättre exempel är de f.d Ba'athisterna från Saddams regim som allierade sig med religiösa fundamentalister för att visa sitt missnöje och bekämpa amerikaner och shiiterna, trots att många var sekulära. Läs
http://www.spiegel.de/international/world/islamic-state-files-show-structure-of-islamist-terror-group-a-1029274.html så förstår du mer.
Jag vet inte om du medvetet citerar mig fel, eller om du verkligen har svårt med läsförståelse. Jag uppmanar dig att citera mig där jag har skrivit att al-Nusra är moderata. Jag har skrivit att det finns relativt moderata krafter inom al-Nusra, eftersom många sekulära smågrupper har blivit slukade av dem. Det är inte samma sak som att anse att al-Nusra som helhet är moderat.