Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirien
Så här i retrospekt kan jag tycka att stormakterna skulle ha backat Assad redan från början. I valet mellan Assad och de olika jihadistgrupperna som våldtar landet (med IS som värsta exempel) hade Assad varit det mindre onda. Landet hade sluppit sjunka ner avgrundsdjupt helvete ett halvt århundrade och Assad hade, förhoppningsvis, inte känt sig nödgad att genomföra många av de brott mot civila som vi sett rapporter om.
Det kan vara en klok läxa, om än sent lärd, att i denna delen av världen kan en diktator vara sju resor bättre än det som kommer efter. Det visar sig gång efter gång, även i Libyen och Irak.
Kanske är det för sent för Assad, ryskt stöd eller inte, men i dagsläget går det inte att vara fin i kanten när man shoppar efter stabiliserande makt i Syrien och Irak.
Alltså, hade man inte underblåst konflikten och på diplomatiskt väg kunnat "tvinga" Qatar, Saudi, Turkiet, mfl att inte stödja Sunni-upproret, så hade det ju aldrig varit något krig... Assad hade genomdrivit någon enstaka reform - kanske hade saker till och med blivit bättre.
I dagsläget och egentligen sedan nått år tillbaka är jag dock övertygad att det bästa är att Assad tvingas från makten. Ser helt enkelt inte hur han ska kunna bringa fred i landet och skapa ordning, sekterismen och hatet är helt enkelt för stort för att Shia-minoriteten ska kunna regera, antalet krigare för många och deras övertygelse går inte att bryta utan vidare.
Om FSA,IF (mfl.) tar makten finns dock goda förutsättningar att kväsa det sekteristiska våldet. Antingen genom att direkt skapa ett "light-kalifat" (som IF vill.), eller att man via en folkomröstning tillsätter typ muslimska brödraskapet eller dylika islamister och får en djupt islamistiskt sunni-stat den vägen. Det viktiga är att det är tillräckligt islamistiskt för att blidka merparten av upprorsmännen - givet att FSA/IF vinner så är det också den rimliga utgången.
Under en sunni-islamistisk statsbildning undermineras ISIS - deras legitimitet ligger främst i kampen mot Shia och i kampen för en Sunni-stat. Är den sunnitiska staten redan uppfylld, så kommer stödet minska drastiskt och deras möjlighet att rekrytera nästan försvinna i Syrien, genom Irak-delen kan de dock förbli en plåga, men en mildare sådan.
Det är åtminstone så som jag ser det.