2014-01-22, 02:13
Medlem
Eftersom astroider, rymdskrot och dylikt stora som bergspass kan slå ner på planeter när som och förinta det ledande livet med en hastighet vi inte begriper så öppnar det vägen för en ny, mindre art.

Ni känner igen det, dinosaurierna utrotades av meteoritnedslag. Det öppnade vägen för en ny art som kom att bli oss, människor, som så småningom kunde ta över den ledande rollen på planeten.

Så vid en eventuell astroid/atombomb/annan katastrof, tror ni att mindre däggdjur/varelser/mikroskopiska flercellsdjur kommer ta över och utvecklas till något nytt?

Life always finds a way...
Citera
2014-01-22, 02:30
Medlem
Bläckfiskar!

Har sett en dokumentärserie om hur livet skulle utvecklats flera hundra miljoner år in i framtiden om människan dog idag, baserat på vad en massa forskare tror.

Ska se om jag hittar den. Väldigt intressant var den.

Edit:
Här. The Future Is Wild
http://www.imdb.com/title/tt0455253/

13 avsnitt som sträcker sig över 200 miljoner år framåt.

En omgjord serie är tydligen i produktion idag, men den är inte släppt ännu.
Senast redigerad av 3. 2014-01-22 kl. 02:35.
Citera
2014-01-22, 03:02
Medlem
kinesarsles avatar
Nej det tror jag inte. Det som möjligtvis gör djur mindre och mindre är att syrehalten i luften sjunker.
Citera
2014-01-25, 06:34
Medlem
The future is wild är en jättebra serie tycker jag, än om lite småseg ibland.

Förövrigt tror jag din premiss är felaktig. Allt liv har ju uppstått från encelliga organismer (och förmodligen från diverse molekylära sammansättningar dessförinnan). Storleksskillnaden mellan dessa och oss är ju mångfaldigt större än skillnaden mellan oss och dinosaurier.

Däremot kan man väl rent historiskt hävda att stora organismer rent generellt inte klarar drastiska miljöförändringar särskilt bra, och att efter stora utdöenden kan alla stora arter försvinna, vilket leder till att "storleken" på kvarlevande arter är mindre en viss tid, tills nya stora arter utvecklas för att fylla den nu öppna ekologiska nischen.

Annars tror jag nog att det främst handlar om förutsättningar. Om exempelvis syrehalten på jorden ökade, eller om massan/atmosfäriska trycket på något mystiskt sätt skulle minska utan att utrota allt liv skulle det säkert dyka upp gigantiska livsformer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in