• 1
  • 2
2014-01-21, 19:46
Medlem
Anton171s avatar
Kön: Man

Ålder: 21

Känner en smärta i området vid framsida axel som kan stråla ner till biceps emellanåt. Har haft problem med axeln under en längre tid men har alltid tränat runt skadan. Nu kan jag inte göra det längre då smärtan är större. När skadan kom till (tror jag) var det bänkpressen som var boven då det var där som smärtan uppkom. Slutade då med bänkpress och smärtan blev mer frånvarande. Har hela tiden kört hantelpress och nu är det ett stort problem då smärtan uppkommer där också. Tidigare var smärtan enbart vid framsida axel, nu strålar det även ner i biceps ibland.

Tidigare uppkom smärtan enbart vid träning när jag körde för tungt i pressövningarna men nu känns det även i vardagen. Det är särskilt pressövningar som är problemet men samtidigt gillar inte min axel latsdrag eller tunga curls heller. Övningar där man kopplar in axlar gör min axel påmind mig om smärtan...

Jag känner inte att det direkt gör ont om jag trycker någonstans på axeln. Axeln blir sämre av träning än om jag vilar.

Har provat att köra inåt och utåtrotationer, streching och en konstant tanke på hållningen då jag tidigare haft framåtroterade axlar. Inget av det har alltså hjälpt.

Ska ringa en sjukgymnast i morgon och boka in en tid. Det blir första gången jag kommer i kontakt med en sjukgymnast....

Mvh Anton
Citera
2014-01-21, 20:07
Medlem
Vila från träning och stretch av långa bicepssenan låter som det bästa i mina öron.
Citera
2014-02-07, 19:08
Medlem
flybikess avatar
har samma sak, tror det är inflammation i bicepssenan
Citera
2014-02-08, 02:52
Medlem
Ja dessa axlar. I dom flesta fallen är det för obalanserad träning som är boven i.dramat. För mycket framsidaför lite baksida och RotatorCuff träning. Då axeln är komplex med många delar som ska passa in, grundar sig detta i att kulan ska vara centrerad i skålen, om den inte är det (ofta pga dålig och ensidig träning) kan det börja värka.bla ut i överarmenen, nacken, skuldra, och såklart i.själva axelleden. OM det är någon skada börjar det oftast att "broskringen" släpper "bankart, SLAP lesion".
Mitt tips efter själv varit där med flertalet axeloperationer, allt som gör ont skippa det. Kolla över träningsschemat, ändra från tung träning till lätt 12-20 reps. Köp gummiband (thera band) och kör alla rotationer. Är det något monotont ni gör på jobbet? Besök en Duktig sjukgymnast eller naprapat. Kör med ispåse flera ggr per dag, massera triggerpunkter. Kör med ändringarna i någon månad, det tar TID.
Funkar inte ändringarna, uppsök Ortoped.
Citera
2014-02-08, 13:53
Medlem
Anton171s avatar
Dags att uppdatera här ser jag... Var till en sjukgymnast tidigare i veckan där jag fick göra en massa olika övningar. Han konstaterade att jag var betydligt svagare i höger axel än i vänstra axeln. Hade alltså en obalans i axeln som jag måste träna upp. Den högra axeln knakar och brakar väldigt mycket.

Kommer att köra rehab ett tag framöver alltså. Framförallt kommer jag att köra hantelövningar så högra axeln får en chans att komma ikapp. Kommer jobba mycket med axelövningar och roddövningar. Sist men inte minst ska jag även fokusera mycket inåt- och utåtrotationer samt stretching. Kommer bara köra övningar som inte gör ont och köra mycket reps.
Citera
2014-02-08, 15:17
Medlem
flybikess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anton171
Dags att uppdatera här ser jag... Var till en sjukgymnast tidigare i veckan där jag fick göra en massa olika övningar. Han konstaterade att jag var betydligt svagare i höger axel än i vänstra axeln. Hade alltså en obalans i axeln som jag måste träna upp. Den högra axeln knakar och brakar väldigt mycket.

Kommer att köra rehab ett tag framöver alltså. Framförallt kommer jag att köra hantelövningar så högra axeln får en chans att komma ikapp. Kommer jobba mycket med axelövningar och roddövningar. Sist men inte minst ska jag även fokusera mycket inåt- och utåtrotationer samt stretching. Kommer bara köra övningar som inte gör ont och köra mycket reps.

Men har du inflammation i bicepssenan?
vilka övningar får du ont på?
Citera
2014-02-08, 16:19
Medlem
Anton171s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
Men har du inflammation i bicepssenan?
vilka övningar får du ont på?

Nej det har jag inte. Vettefan hur man skriver... Men har obalans i högra axeln och måste därför stärka upp hela den. Det strålade ner i biceps från axeln men det har att göra med den så kallade "obalansen".

Bänkpress och flyes främst. Men kan även känna i andra övningar.... Axeln gillar inte vissa vinklar.
Citera
2014-02-08, 17:57
Medlem
flybikess avatar
okey, jag har på senaste tid fått ont i min framsida axel mest när jag kör bänkpress, det hugger typ till i den, klickar också.

Nu kan jag känna av en svag smärta i axeln och det strålar ner i bicepsen ibland,

blir de värre om man kör övningar där det inte gör ont?
Senast redigerad av flybikes 2014-02-08 kl. 18:43.
Citera
2014-02-08, 23:30
Medlem
Anton171s avatar
Citat:
okey, jag har på senaste tid fått ont i min framsida axel mest när jag kör bänkpress, det hugger typ till i den, klickar också.

Nu kan jag känna av en svag smärta i axeln och det strålar ner i bicepsen ibland,

blir de värre om man kör övningar där det inte gör ont?

Skippa alla övningar som gör ont och kör övningar som inte gör ont. Vet ju inte hur länge du har gått med smärtan eller så men om jag hade varit dig så hade jag gått till en sjukgymnast. Jag pröjsade 100 kronor för mitt besök och det är så värt det.

Det är viktigt med inåt och utåtrotationer för rotatorkuffarna också.

Viktigt att påpeka om din fråga också... Jag tränade runt min axelsmärta förut, körde enbart övningar som inte gjorde ont och körde fortfarande väldigt tungt. Men nu har det kommit ifatt mig och jag kan inte längre träna runt smärtan. Var smart och ha tålamod!
Citera
2014-02-09, 00:32
Medlem
flybikess avatar
Citat:
Skippa alla övningar som gör ont och kör övningar som inte gör ont. Vet ju inte hur länge du har gått med smärtan eller så men om jag hade varit dig så hade jag gått till en sjukgymnast. Jag pröjsade 100 kronor för mitt besök och det är så värt det.

Det är viktigt med inåt och utåtrotationer för rotatorkuffarna också.

Viktigt att påpeka om din fråga också... Jag tränade runt min axelsmärta förut, körde enbart övningar som inte gjorde ont och körde fortfarande väldigt tungt. Men nu har det kommit ifatt mig och jag kan inte längre träna runt smärtan. Var smart och ha tålamod!

Men hur har du gjort då?
Hur känns de för dig nu?
Citera
2014-02-09, 10:03
Medlem
Anton171s avatar
Citat:
Men hur har du gjort då?
Hur känns de för dig nu?

Hur jag skadade mig eller hur menar du? Det började iaf med bänken där jag måste ha använt vänster axel mer för att pressa upp stången och därför blev högra sidan svagare. Ju mer vikt jag tog i bänken desto värre blev det, givetvis. Sen blev det bättre när jag körde hantelpress men där blev det också problem till slut när vikterna började öka...

Eftersom jag var hos sjukgymnasten i måndags och har kört 2 rehabpass så kan jag väl inte säga att det känns mycket bättre Tycker dock att det känns väldigt bra när jag tränar nu, tränar ju med väldigt låg vikt och fokuserar mycket på axlarna. Stretchingen är också otroligt viktig känner jag, känns väldigt bra och behagligt när jag stretchar. Jag räknar dock att detta kan ta en del tid innan jag kan säga att jag är helt bra igen.
Citera
2014-02-09, 12:54
Medlem
flybikess avatar
Citat:
Hur jag skadade mig eller hur menar du? Det började iaf med bänken där jag måste ha använt vänster axel mer för att pressa upp stången och därför blev högra sidan svagare. Ju mer vikt jag tog i bänken desto värre blev det, givetvis. Sen blev det bättre när jag körde hantelpress men där blev det också problem till slut när vikterna började öka...

Eftersom jag var hos sjukgymnasten i måndags och har kört 2 rehabpass så kan jag väl inte säga att det känns mycket bättre Tycker dock att det känns väldigt bra när jag tränar nu, tränar ju med väldigt låg vikt och fokuserar mycket på axlarna. Stretchingen är också otroligt viktig känner jag, känns väldigt bra och behagligt när jag stretchar. Jag räknar dock att detta kan ta en del tid innan jag kan säga att jag är helt bra igen.

Okey, jag har börjat känna smärta i framsida axel i bänkpress, det typ nyper till när jag ska upp med stången igen, samtidigt som de klickar i den ibland.
Högra axeln har jag märkt är svagare.

Ibland så strålar det ner i min biceps så vet inte om det är nån inflammation eller överansträngning i bicepssenan, vet fan inte vad jag ska göra, gymmet är mitt liv nu typ så jag vill inte sluta träna, men vet inte hur jag ska göra, ska ringa om en tid till sjukgymnasten i veckan som kommer och be dom kolla på den.

Nu när jag börjat känna smärtan så har jag blivit mycket mer försiktig och orolig över att det ska vara nått mer allvarligt som att jag skulle få vila helt och hållet från gymmet i 2-3 månader vilket jag ALDRIG skulle klara av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in