Citat:
Ursprungligen postat av
alef-noll
Jag har dålig koll på IT-historia, tyvärr för det intresserar mig väldigt, men är det inte så att Microsoft har kämpat i över 20 år för att inget annat program än deras ska kunna läsa Word- eller Wordpad-dokument, så att hela mänskligheten ska vara tvungen att fortsätta att köpa just deras mjukvara för att kunna skicka annat än rena textdokument mellan sig? Det är enorma pengar det handlar om.
Nä! Nu är du ute och cyklar...
Alla kan GRATIS ladda ner Word Viewer
http://support.microsoft.com/kb/891090
Det finns liknande för alla Office delar...
De som kostar pengar är de som kan SKAPA office dokument...
Citat:
.Chloe
Rent säkerhetsmässigt är Adobe Reader värdelöst. AR har stått för mycket skada runt om i världen för företag och privatpersoner, dock sedan Adobe implementerade sandlåda så har det blivit bättre, men det tog sin tid.
Foxit Reader använder jag f.ö. För läsning PDF.js.
Det håller jag med om... Men några brister i Adobe reader har ju gällt PDF-standarden och då har samma brist funnits i alla PDF-läsare som följer gällande RFC.
Under hela år 2012 hade Adobe reader ett drygt 60 tal sårbarheter...Jämför man med t.ex. Java som också låg kring 60talet sårbarheter, och man sedan jämför med t.ex. google Chrome som hade 291 sårbarheter under samma år, eller firefox som hade 257 sårbarheter under samma år så ser man att det finns programvaror som rent sårbarhetsmässigt är betydligt sämre!
Vilken av dessa, säkerhetsmässigt värdelösa, produkter som just nu har mest allvarliga brister varierar från tid till annan, men ingen av dessa går att klassa som säker!
Inte för att jag argumenterar i sak mot dej, utan mer sagt för att alla skall inse att det inte finns någon "säker" produkt i egentlig mening, utan lära sig att ALLA produkter
kan råka ut för allvarliga brister och att man därför bör installera alla uppdateringar
direkt när de släpps!
Det är ju tyvärr alltför många angrepp som sker genom utnyttjanden av äldre sårbarheter, till vilka det länge funnits patchar!