2014-01-21, 11:29
Medlem
Har sedan 24 år en pensinsförsäkring med "garanterad ränta" på 5%. Den har totalt sett ökat i värde MEN vissa år har avkastningen varit negativ (!). Enligt banken beror det på att:

"Den garanterade delen garanterar en avkastning på 5% om året. Om inte avkastningen på den villkorliga delen överstigit 5% tas den garanterade avkastningen därifrån. Det är därför du har sett en minskning av kapitalet (vissa år)."

Jag är inte säker på att jag förstår. Kan någon förklara!?
Citera
2014-01-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalco
Har sedan 24 år en pensinsförsäkring med "garanterad ränta" på 5%. Den har totalt sett ökat i värde MEN vissa år har avkastningen varit negativ (!). Enligt banken beror det på att:

"Den garanterade delen garanterar en avkastning på 5% om året. Om inte avkastningen på den villkorliga delen överstigit 5% tas den garanterade avkastningen därifrån. Det är därför du har sett en minskning av kapitalet (vissa år)."

Jag är inte säker på att jag förstår. Kan någon förklara!?

Oj undrar om jag ens förstår det men det verkar som om din pensionsförsäkring delats upp i 2 st. Dels i den garanterade delen och så den villkorliga. Så man har alltså tagit från den garanterade delen och gett till den villkorliga. Låter rätt så skumt men är inte förvånad känner också folk som blivit rätt så blåsta på sitt pensionssparande.
Citera
2014-01-21, 13:55
Medlem
Ok!
Om nu den "garanterade räntan" på 5% bara gäller den "garanterade delen" så undrar jag dessutom vilken typ av "investeringsform" som används i den "villkorade delen". Fermentaaktier? BBB? (Buttfucked By Banken). Sorry, blir lätt upprörd men hoppas ändå på ett seriöst svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in