Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-21, 09:48
  #1
Medlem
nollans avatar
God förmiddag!

Jag har ett s.k. tillhållarlås på min ytterdörr av fabrikat FAS 131B7. Detta skulle jag vilja byta då jag är relativt nyinflyttad samt att det faktiskt inte fungerar, ingen av de två nycklar jag äger fungerar.

Min fråga är helt enkelt: hur får jag ut själva låskistan ur dörren? Jag har lyckats avlägsna skruvarna som går tvärs igenom dörren samt de två som sitter rakt in i dörrens kortsida och in i kistan (se skiss här).

Men sen då? Jag provade att lirka in en mejsel rakt igenom nyckelhålet för att pressa kistan ut ur dörren men den sitter som berget.

Har det någon betydelse om låset är låst eller olåst för att kunna avlägsna det? Jag har sett någon bild på hur det ska göras och då har kolven varit ute, d.v.s. låset har varit låst.

Tack på förhand!
Citera
2014-01-21, 10:08
  #2
Medlem
Det brukar bara vara att lossa alla skruvar, och sedan pressa/bända ut kistan lite försiktigt.
Kan ju vara att kistan sitter riktigt tight och nyper fast lite.
Det spelar ingen roll enligt min erfarenhet om låset är låst eller inte.
Lycka till med bytet.
Citera
2014-01-21, 10:24
  #3
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
God förmiddag!

Jag har ett s.k. tillhållarlås på min ytterdörr av fabrikat FAS 131B7. Detta skulle jag vilja byta då jag är relativt nyinflyttad samt att det faktiskt inte fungerar, ingen av de två nycklar jag äger fungerar.

Min fråga är helt enkelt: hur får jag ut själva låskistan ur dörren? Jag har lyckats avlägsna skruvarna som går tvärs igenom dörren samt de två som sitter rakt in i dörrens kortsida och in i kistan (se skiss här).

Men sen då? Jag provade att lirka in en mejsel rakt igenom nyckelhålet för att pressa kistan ut ur dörren men den sitter som berget.

Har det någon betydelse om låset är låst eller olåst för att kunna avlägsna det? Jag har sett någon bild på hur det ska göras och då har kolven varit ute, d.v.s. låset har varit låst.

Tack på förhand!
Det är bara att lossa skurvarna och bända lite. Lär ju sitta rätt bra efter alla år.
Sätt in ett 9-tillhållarlås istället:
http://www.laskompaniet.se/fas-309-extralas/6-0
Citera
2014-01-21, 10:35
  #4
Medlem
nollans avatar
Finns det något bra knep? Ska jag prova igen att föra in en kraftig skruvmejsel i nyckelhålet, ta tag i båda ändar om den och rycka utav helvete mot mig?
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är bara att lossa skurvarna och bända lite. Lär ju sitta rätt bra efter alla år.
Sätt in ett 9-tillhållarlås istället:
http://www.laskompaniet.se/fas-309-extralas/6-0
Jag tror inte låskolven/regeln kommer passa in i slutblecket om man går från 7 till 9, inte sant? Det är kanske ingen större konst att byta det i och för sig.
Citera
2014-01-21, 10:38
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Finns det något bra knep? Ska jag prova igen att föra in en kraftig skruvmejsel i nyckelhålet, ta tag i båda ändar om den och rycka utav helvete mot mig?Jag tror inte låskolven/regeln kommer passa in i slutblecket om man går från 7 till 9, inte sant? Det är kanske ingen större konst att byta det i och för sig.
Slutblecket byter du enkelt själv.Dock lär det inte vara någon större skillnad på slutblecket till en gammal 7-tillhåallare vs en 9-tillhållare.
Det är som sagt bara att dra och slita.
Citera
2014-01-21, 10:44
  #6
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Slutblecket byter du enkelt själv.Dock lär det inte vara någon större skillnad på slutblecket till en gammal 7-tillhåallare vs en 9-tillhållare.
Det är som sagt bara att dra och slita.
Nej, det kan ju inte vara något större ingrepp. Tror bara att själva regeln sitter lägre på en 9:a vs en 7:a (där den sitter mitt på). Jämför http://www.laskompaniet.se/fas-309-extralas/6-0 med http://www.laskompaniet.se/fas-131b7/893-0

Men okej! Då återstår det bara ryck, slit, stånk och stön. Jag är helt säker på att jag kommer råka slita sönder dörrjäveln
Citera
2014-01-21, 10:47
  #7
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Nej, det kan ju inte vara något större ingrepp. Tror bara att själva regeln sitter lägre på en 9:a vs en 7:a (där den sitter mitt på). Jämför http://www.laskompaniet.se/fas-309-extralas/6-0 med http://www.laskompaniet.se/fas-131b7/893-0

Men okej! Då återstår det bara ryck, slit, stånk och stön. Jag är helt säker på att jag kommer råka slita sönder dörrjäveln
Ev kan du spruta på lite WD40 eller 5-56.
Citera
2014-01-21, 11:02
  #8
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ev kan du spruta på lite WD40 eller 5-56.
Jag gillar hur du tänker. Att tillföra en lubrikant!

Men, hur fasen kommer jag åt de ytor där jag behöver glid? Nå väl, bara att testa. Har ändå tänkt kassera låset så det gör väl detsamma om jag dränker det i olja!
Citera
2014-01-21, 11:06
  #9
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jag gillar hur du tänker. Att tillföra en lubrikant!

Men, hur fasen kommer jag åt de ytor där jag behöver glid? Nå väl, bara att testa. Har ändå tänkt kassera låset så det gör väl detsamma om jag dränker det i olja!
Det är bara att spraya som en jude! Ju flödigare, desto manligare!


(Ev att du skriker lite på låset. Mest för att vara på säkra sidan!)
Citera
2014-01-29, 13:05
  #10
Medlem
nollans avatar
Det visade sig ju att låset inte alls satt fastkilat utan snarare var låshuset delvis täckt av ett brytskydd. Dock var hela härligheten täckt i så mycket målarfärg att det inte syntes till en början. Nå väl, när jag avlägsnade brytskyddet trillade låset ur så fint så.

Citera
2014-01-29, 16:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Det visade sig ju att låset inte alls satt fastkilat utan snarare var låshuset delvis täckt av ett brytskydd. Dock var hela härligheten täckt i så mycket målarfärg att det inte syntes till en början. Nå väl, när jag avlägsnade brytskyddet trillade låset ur så fint så.


Skönt att höra att det löste sig. Gammal målarfärg är ett gissel.:-)
Citera
2014-01-29, 21:12
  #12
Medlem
Nu tar du låset och vandrar iväg till närmsta låssmed och ber om omläggning av låset samt antal nycklar du önskar, sen monterar du tillbaka låset igen. 131B7 och 309 har inte samma hålbild vare sig i dörr eller karm, det skiljer 20 mm i höjd på regeln 61 mot 81 mm.

Billigare än att köpa nytt.

Att det inte fungerar idag beror antingen på att du inte har fått rätt nycklar, alt så har ägaren innan eller någon annan fått för sig att smörja låset vilket = döden och resulterar i att låset måste tas isär för total rengöring av tillhållarna. finns en 3:e sak och det är att någon fjäder på någon tillhållare har gått av, men det är inte troligt då dessa lås mer eller mindre är evighetslås. i övrigt finns det inget annat som kan gå sönder i låset
__________________
Senast redigerad av frohike1ddd 2014-01-29 kl. 21:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback