2014-02-04, 12:56
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Nu tar du låset och vandrar iväg till närmsta låssmed och ber om omläggning av låset samt antal nycklar du önskar, sen monterar du tillbaka låset igen. 131B7 och 309 har inte samma hålbild vare sig i dörr eller karm, det skiljer 20 mm i höjd på regeln 61 mot 81 mm.

Billigare än att köpa nytt.

Att det inte fungerar idag beror antingen på att du inte har fått rätt nycklar, alt så har ägaren innan eller någon annan fått för sig att smörja låset vilket = döden och resulterar i att låset måste tas isär för total rengöring av tillhållarna. finns en 3:e sak och det är att någon fjäder på någon tillhållare har gått av, men det är inte troligt då dessa lås mer eller mindre är evighetslås. i övrigt finns det inget annat som kan gå sönder i låset
Tack så mycket för ditt inlägg!

Omläggning av lås alltså? Hmm...ja, jag börjar också misstänka att förre ägaren gav mig fel nycklar. Jag öppnade nämligen upp hela härligheten och rengjorde, det fanns en del fett där inne men inga större mängder, för att se om det var därför eländet kärvade men ingen framgång med det.

Nu har jag redan tjackat ny 131B7 för ca 1 200 och stoppat in men bra att känna till att omläggning är ett alternativ nästa gång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in