För en tid sedan fick jag en jobbdator som bara har VGA och DisplayPort samt en skärm som även den har DisplayPort. Bestämde mig för att testa DP och sprang ner och köpte en kabel och anslöt, men så fort jag anslöt kabeln till skärmen (en HP) så blinkade bara power-LEDen gult, behövde inte ens ansluta något i andra änden. Misstänkte då att det var buggigt skräp och körde på med VGA.
Eftersom jag vill ha fler skärmar så skaffade jag en skärm till (en Dell), också den med bla DP. Testade nu att koppla in den med DP och skärmen totalvägrar att ens starta upp, ingen LED alls lyser. Återigen händer detta så fort man bara kopplar in ena änden på kabeln i skärmen. Rycker man kabeln så funkar det som det ska. Skärmen funkar bra med DVI från en annan dator och Mini-DP->HDMI->DVI från min privata MacBook Air.
Misstänker att det är fel på kabeln, men har någon annan råkat ut för detta? Kommer det sannolikt att lösa sig om jag köper en ny DP-DP-kabel eller borde jag köpa en DP-DVI i stället? Googlat en del men ingen verkar ha haft just det problemet. Misstänker nästan att det är kortis i kabeln, men då borde ju datorn inte heller tycka om det men ansluter jag den dit händer ingenting överhuvudtaget.
Jag kommer inte ens så långt, kopplar jag in bägge ändarna på kabeln så förblir skärmen tvärdöd - den dör alltså så fort man sätter i DP-kontakten i skärmen, det kommer inte upp någon bild alls, inte ens "no signal" eller motsvarande.
Problemet löst, köpte en ny kabel och då funkade det. Förmodligen så såg jag inte att kabeln var trasig eftersom den första skärmen reagerade så konstigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!