2014-01-20, 17:16
Medlem
Tja tja FB:are!
Jag har sedan 1 år tillbaka övningskört privat tillsammans med min pappa, jag har kommit ut och kört på landsväg, motorväg, rondeller, parkerat osv men jag tänkte börja ta körlektioner. Ifall jag tar 10 körlektioner 40 minuter var tror ni att det skulle räcka? Jag kör hyfsat bra men tror ni att det räcker??
Citera
2014-01-20, 17:18
Medlem
ja det borde det göra såvida du inte visas vara en förvånansvärt dålig bilförare.
Citera
2014-01-20, 17:18
Medlem
Ballongkatts avatar
40 min per gång känns lite lite. Jag tog ca 8 lektioner, men då var de på 70 min styck. Det tar ju ett tag att komma in i körningen så jag tyckte det var skönast med lite längre pass!
Citera
2014-01-20, 17:19
Medlem
Swexxs avatar
Om du är en normalhyfsad förare bör det räcka. Jag övningskörde med min pappa i 1 år, tog sedan 1 körlektion, och klarade uppkörningen som privatist på första försöket.
Citera
2014-01-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongkatt
40 min per gång känns lite lite. Jag tog ca 8 lektioner, men då var de på 70 min styck. Det tar ju ett tag att komma in i körningen så jag tyckte det var skönast med lite längre pass!
Kör man inte direkt eller sitter dem o pratar med en ett tag? Jobbigt ifall de drar ut på tiden
Citera
2014-01-20, 17:25
Medlem
Ballongkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verobero
Kör man inte direkt eller sitter dem o pratar med en ett tag? Jobbigt ifall de drar ut på tiden
Det är olika. Får man fråga vart du bor? Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera Trafikskolan Labyrint i Västerort. Det är en sjukt skön lärare där. En hårdrockare som man känner sig avslappnad med! Han är grym att köra med.

Har ett par vänner som körde på olika som t.ex Alvik etc och dom drog bara ut på tiden för att tjäna pengar.
Citera
2014-01-20, 17:25
Medlem
Jafan89s avatar
Beror på hur bra din far är på att lära ut, men ärligt talat så lär inte 10 lektioner vara nödvändigt om du redan har körvana och kan din teori, skulle mest beskriva körlektionerna som korrektion för att ta bort dåliga vanor och lägga till bra sådana då har fått när du övningskört.

Men skulle säga mellan 3-12 lektioner beroende på hur snabbt du kan kasta bort dåliga vanor.

Citat:

Det var lite pedagogik när jag skulle övningsköra, men tror den senaste läraren verkade inse att jag inte var så mycket för långa, upprepande genomgångar, utan var mer som jag, dvs "gör det här, och det här, nu frammåt!!"
Senast redigerad av Jafan89 2014-01-20 kl. 17:28.
Citera
2014-01-20, 17:27
Medlem
Citat:

Tycker också att 40 min känns väldigt lite. Jag körde mina lektioner a lá 120 min. Då kan man gå igenom grundligt utan att behöva stressa. 10 lektioner borde du klara dig fint på
Citera
2014-01-20, 18:12
Medlem
provocative77s avatar
Hur ska någon här kunna veta?
Kolla alla trådar så ser du att alla som frågar redan är proffs.
Att du kör bra har inte vi en aning om. Vem har påstått det till att börja med? Misstänker att det är den du övat med o den personen har inte en aning. H*n utgår från sina preferenser.
Så mitt svar till dig är att du behöver allt mellan 3-29 lektioner. Kanske fler om du är helt värdelös.
Citera
2014-01-20, 18:15
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nappinapp
Tycker också att 40 min känns väldigt lite. Jag körde mina lektioner a lá 120 min. Då kan man gå igenom grundligt utan att behöva stressa. 10 lektioner borde du klara dig fint på

Ja ett tips är att inte köra enkellektioner utan bara dubbel så tjänar du in lite tid.
Citera
2014-01-22, 17:24
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
På körskolan jag gick på slängde de nycklarna i handen på mig redan nere i lokalen (bilskolan låg på källarplan) och DÅ började lektionen. I samma stund som man fick bilnyckeln i handen alltså... Sedan skulle körläraren masa sig upp ut på gatan, stannade gärna och slängde ett par ord med en kollega och tog väldigt god tid på sig. Dessutom körde de samma övning x antal lektioner "blandad körning" kallades det på pappret, och då kan de inte bocka för någon specifik övning alls (t.ex. "rondell", "motorväg" "landsväg med vänstersväng" osv). Vilket då gör att de kan dra ut på lektionerna jättemycket.

Min körskola babblade om att jag minsann behövde fler lektioner. Jag ignorerade dem, bokade uppkörning privat (blev då tvungen att låna en bil på uppkörningen), blev godkänd och gick tillbaka till körskolan och krävde pengarna åter som jag betalat för att få låna bil av dem vid uppkörningen, vilket INGICK i körkortspaketet jag betalat för. Låna deras bil som jag betalat för fick jag minsann inte om jag bokade uppkörning själv när de inte ansåg att man var redo.

Se upp för sådana fallgropar. De suger gärna pengarna ur din plånbok.
Senast redigerad av Cruella de Vil 2014-01-22 kl. 17:27.
Citera
2014-01-23, 22:26
Medlem
Citat:
Det är olika. Får man fråga vart du bor? Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera Trafikskolan Labyrint i Västerort. Det är en sjukt skön lärare där. En hårdrockare som man känner sig avslappnad med! Han är grym att köra med.

Har ett par vänner som körde på olika som t.ex Alvik etc och dom drog bara ut på tiden för att tjäna pengar.

Jag övningskörde med en skola som låg på Valhallavägen och det tog 60 lektioner a 35-40 min, som egentligen var 30 lek a kanske 70-80 min. Men det är kanske ok, då det är inte den lättaste saken att köra mitt i Stockholm med massor av bilar, rödljus, gömda övergångsställen, 30-gräns överallt m.m.
Ä andra sidan fick jag många bra tips på olika omvägar, lite smartare genomfarter via smågator och att jag blev van att ha många bilar, lastbilar, bussar, cyklister, stressade gående runt omkring.

Skolan bytte min lärare och det påverkade faktiskt hur jag lärde mig, då den nye stressade mig jämt och det tog ett tag att vänja sig. Det tog ju också tid från lektionerna, när läraren körde till lugnare ställen i början av utbildningen.

Skolan ville att jag skulle ta fler lektioner, men jag bokade uppkörningen själv och klarade den på andra försöket med Vägverkets bil.
Senast redigerad av Eliassss_ 2014-01-23 kl. 22:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in