• 1
  • 2
2014-01-20, 15:43
Medlem
Holisistics avatar
Finns det något färdig produkt som består av smör och olivolja, eller någon annan bra olja som exempelvis kokosolja, olikt Bregott som består av smör och rapsolja?
Citera
2014-01-20, 16:24
Medlem
JohnniePumas avatar
Rapsolja är inte onyttigare än olivolja. Är det olivsmaken du är ute efter kan du vispa ihop rumstempererat smör med olivolja.
Citera
2014-01-20, 21:42
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Rapsolja är inte onyttigare än olivolja. Är det olivsmaken du är ute efter kan du vispa ihop rumstempererat smör med olivolja.
Jag är skeptisk till rapsolja. För övrigt trodde jag det var mer eller mindre etablerat att olivolja är en av de mer nyttiga oljorna, till skillnad från rapsolja som jag aldrig hört att någon vurmat för.

Men det blir väl som du säger till att tillverka eget. Jobbigt värre bara.
Citera
2014-01-20, 21:52
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag är skeptisk till rapsolja. För övrigt trodde jag det var mer eller mindre etablerat att olivolja är en av de mer nyttiga oljorna, till skillnad från rapsolja som jag aldrig hört att någon vurmat för.

Men det blir väl som du säger till att tillverka eget. Jobbigt värre bara.
Det är ingen väsentlig skillnad mellan oljorna. Däremot har olivlobbyn varit väldigt aktiva med att kommunicera ut olivoljans förträfflighet.
Citera
2014-01-20, 21:57
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Det är ingen väsentlig skillnad mellan oljorna. Däremot har olivlobbyn varit väldigt aktiva med att kommunicera ut olivoljans förträfflighet.
Jag är dock skeptisk till alla oljor som inte tillkommit förrän på senare tid.

Se följande länk: http://www.thankyourbody.com/vegetable-oils/

Sen vet jag självklart inte om alla påståenden i den länken är vetenskapligt belagda, och jag försöker inte tala om för någon annan vad de bör äta.

Jag själv är intresserad av iden om paleolitisk kost och utesluter helst mat som inte passar in i den kategorin.
Citera
2014-01-20, 22:29
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Jag är dock skeptisk till alla oljor som inte tillkommit förrän på senare tid.

Se följande länk: http://www.thankyourbody.com/vegetable-oils/

Sen vet jag självklart inte om alla påståenden i den länken är vetenskapligt belagda, och jag försöker inte tala om för någon annan vad de bör äta.

Jag själv är intresserad av iden om paleolitisk kost och utesluter helst mat som inte passar in i den kategorin.

Du får förstås äta vad du vill men rapsolja har utvunnits i sextusen år och olivolja i ungefär tiotusen år. Om du anser att rapsoljan är för ung får det stå för dig.

Olja förekom, för övrigt, överhuvudtaget inte i paleolitisk kost.
Citera
2014-01-20, 23:02
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Du får förstås äta vad du vill men rapsolja har utvunnits i sextusen år och olivolja i ungefär tiotusen år. Om du anser att rapsoljan är för ung får det stå för dig.

Olja förekom, för övrigt, överhuvudtaget inte i paleolitisk kost.
Wikipedia:
Citat:
After the war, demand declined sharply, and farmers began to look for other uses for the plant and its products. Rapeseed oil extracts were first put on the market in 1956–1957 as food products, but these suffered from several unacceptable characteristics. Rapeseed oil had a distinctive taste and a disagreeable greenish color, due to the presence of chlorophyll. It also contained a high concentration of erucic acid. Experiments on animals have pointed to the possibility that erucic acid, consumed in large quantities, may cause heart damage, although Indian researchers have published findings that call into question these conclusions and the implication that the consumption of mustard or rapeseed oil is dangerous.[9][10][11][12][13] Feed meal from the rapeseed plant also was not particularly appealing to livestock, because of high levels of sharp-tasting compounds called glucosinolates.

Canola was bred from rapeseed at the University of Manitoba, Canada by Keith Downey and Baldur R. Stefansson in the early 1970s,[14][15] and had a very different nutritional profile in addition to much less erucic acid.[16]

Verkar ju som att det är bra mycket nyare än sex tusen år.
Citera
2014-01-21, 06:58
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Rapsolja är utmärkt speciellt för att steka i då oljan tål högre temperaturer och är mycket neutralare i smaken än olivoljor.

Sen att kockar som t.ex Jamie Oliver får ett par miljoner årligen för att bada allt han tillagar i minst ett par deciliter olivolja är en annan femma.
Citera
2014-01-21, 07:20
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Wikipedia:

Verkar ju som att det är bra mycket nyare än sex tusen år.

Citat:
"Brassica oilseed varieties are some of the oldest plants cultivated by humanity, with documentation of its use in India 4,000 years ago, and use in China and Japan 2,000 years ago."
Enligt samma källa.

Hur som helst, varken olivolja, rapsolja eller någon annan olja tillhörde kosten under paleolitikum. Oljan fanns givetvis under paleolitikum men ingen pressade ut den.
Citera
2014-01-21, 12:14
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Enligt samma källa.

Hur som helst, varken olivolja, rapsolja eller någon annan olja tillhörde kosten under paleolitikum. Oljan fanns givetvis under paleolitikum men ingen pressade ut den.
Ja fast inte som människoföda, om jag förstått saken rätt.
Citera
2014-01-21, 12:40
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ja fast inte som människoföda, om jag förstått saken rätt.
Det är säkert möjligt. Kontentan är i varje fall att olivolja inte är nyttigare än rapsolja. Även om det skulle vara det så får du i dig så små mängder på din smörgås att det varken gör från eller till.
Citera
2014-01-21, 12:49
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Det är säkert möjligt. Kontentan är i varje fall att olivolja inte är nyttigare än rapsolja. Även om det skulle vara det så får du i dig så små mängder på din smörgås att det varken gör från eller till.
Oavsett hur det är med den saken kan vi i alla fall vara överens om att människor åt olivolja bra mycket tidigare än de började äta rapsolja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in