Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-10, 06:07
  #205
Medlem
skeggmuffs avatar
Ngn som varit på Kommodo island och kan ge en snabb beskrivning?

Dvs hur själva öarna där man kan se dom är i sig. Känns det som att gå runt i ett zoo eller har massturismen inte riktigt hittat sig dit än?
Citera
2016-06-11, 07:17
  #206
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Om man flyger till Jakarta från Singapore,och tänkte sig åka vidare ner mot Bali med nått stop på vägen
jogyakarta eller surabaya med tåg/buss ,vad för tid ska man räkna med för att komma till slutdestinationen Bali/denpasar om man inte vill stanna för länge på varje ställe, säg några dagar på varje plats ?
Tar det lång tid att färdas via tåg buss i Java?
Tåg är okey de följer tidschema, men det gör inte bussar.
Jag hade åkt tåg framför bussarna. Det av många orsaker.
Räkna med en vecka ca... om du ska stanna vid yogja o surabya.
Det tar ca lite över ett dygn med buss från Jakarta till surubya. Beroende tidpunkt du åker. Men det är lika dyrt som ta flyget.. Men buss kan ej rekommenderas alls.. inte så långa sträckor.. Sedan vet du inte om du kommer fram.
Citera
2016-06-11, 20:13
  #207
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Ngn som varit på Kommodo island och kan ge en snabb beskrivning?

Dvs hur själva öarna där man kan se dom är i sig. Känns det som att gå runt i ett zoo eller har massturismen inte riktigt hittat sig dit än?

Det är absolut inte som något zoo utan du går runt på ön och stöter på komodovaraner lite var som helst. Vi var väldigt nära att gå rakt in i en stor hane när vi var lite ouppmärksamma och var tvungen att hoppa av stigen medan guiden försökte få varanen att inte attackera oss.

Naturen runt Komodo är dessutom en av de vackraste jag sett (och jag har sett mycket), speciellt när det regnat en del så gräset på öarna är knallgrönt.

Rekommenderas starkt att åka dit!
Citera
2016-06-19, 13:59
  #208
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tåg är okey de följer tidschema, men det gör inte bussar.
Jag hade åkt tåg framför bussarna. Det av många orsaker.
Räkna med en vecka ca... om du ska stanna vid yogja o surabya.
Det tar ca lite över ett dygn med buss från Jakarta till surubya. Beroende tidpunkt du åker. Men det är lika dyrt som ta flyget.. Men buss kan ej rekommenderas alls.. inte så långa sträckor.. Sedan vet du inte om du kommer fram.

Jag fick kalla kårar när jag såg asiatiska kvinnor i långa kjolar i Jakarta. Sjukt. Hjärntvättade.
Citera
2016-06-24, 11:56
  #209
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Jag fick kalla kårar när jag såg asiatiska kvinnor i långa kjolar i Jakarta. Sjukt. Hjärntvättade.
Ja, vad menar du ??
Är det så du tittar på brudar?
Ja de klär sig inte som i Thailand precis...
Citera
2016-08-04, 10:03
  #210
Medlem
ölmages avatar
Någon som är på Bali just nu? Ska dit om en vecka och undrar hur vädret är. Ser ut att vara ovanligt mycket regn? Är det nån skur på kvällen eller dagsregn?
Citera
2016-08-06, 10:40
  #211
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölmage
Någon som är på Bali just nu? Ska dit om en vecka och undrar hur vädret är. Ser ut att vara ovanligt mycket regn? Är det nån skur på kvällen eller dagsregn?

Väderleksrapporterna i Sydostasien är ännu mindre pålitliga än i Sverige, ofta står det att det ska regna även om det bara är regn någon timme på eftermiddagen.

Generellt sett regnar det väldigt sällan en hel dag som det kan göra här i Sverige.
Citera
2016-08-28, 09:07
  #212
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmmmuz
Jag konsumerar inte heller specielt mycket ol nufortiden men det ar Inga problem att fa tag pa har I central Jakarta, finns en del 24h stallen som saljer runt Thamrin. Aven I Ramadan ar det oppet.
Läste om det härom dagen, att de kanske blir total förbud över allt angående om alcohol.
http://www.news.com.au/travel/world-...16f9e6f1acb6ca

Tydligen är det endast turist ställen som tillåts servera/sälj alkohol fortfarande, men nu snackas det om total förbud. Helt vansinne av regeringen, det tar död på turismen i indonesia.
Citera
2016-09-01, 16:58
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Läste om det härom dagen, att de kanske blir total förbud över allt angående om alcohol.
http://www.news.com.au/travel/world-...16f9e6f1acb6ca

Tydligen är det endast turist ställen som tillåts servera/sälj alkohol fortfarande, men nu snackas det om total förbud. Helt vansinne av regeringen, det tar död på turismen i indonesia.


Det kommer aldrig handa, dom snacka om att forbjuda sex ochsa om man inte var gifta I forra veckan, dom Islam partierna som kommer upp med forsalgen har nog runt 25% av valjarna men det gar inte heller igenom..
Citera
2016-09-01, 17:54
  #214
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmmmuz
Det kommer aldrig handa, dom snacka om att forbjuda sex ochsa om man inte var gifta I forra veckan, dom Islam partierna som kommer upp med forsalgen har nog runt 25% av valjarna men det gar inte heller igenom..

Det hoppas jag för jag åker tillbaka till Kebumen(java) i mars månad. Men det ärr redan svårt få tag på där. Bara enstaka större restauranger, men kommer besöka yogjakarta i april månad. Då ska jag undersöka mera.

Det kommer bli svårt stoppa fri sex utanför äktenskapet. Pengar lockar för mycket, så de kommer chansa.
Citera
2016-09-26, 12:49
  #215
Medlem
Planerar att dra mig iväg till Indonesien i början av december. Har tidigare besökt Indonesien, men då endast Kuta i några dagar samt Gili-öarna. Av dessa så kände jag mig mest hemma på Gili. Jag diggar att kunna ta det lugnt & slappna av utan att tänka på en stressig omgivning. Därför har jag valt att besöka Gili ytteligare en gång, som en utgångspunkt från när jag först kommer till Indonesien. Så planen är att börja med några dagar där, besöka Gili samt Mount Rinjani. Där efter Monkey forest/Lombok i någon/några dagar. Efter detta är jag sugen på att utforska Indonesien ytteligare, frågan är bara var. Letar efter fin natur och ett lugnt och avslappnat klimat.

Någon som har tips på ytterligare resmål i Indonesien? Låt säga att jag har runt 20 dagar på mig efter Gili, Mount Rinjani, Lombok. Så hela resan blir runt 30 dagar.
Citera
2016-09-26, 21:11
  #216
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stompk
Planerar att dra mig iväg till Indonesien i början av december. Har tidigare besökt Indonesien, men då endast Kuta i några dagar samt Gili-öarna. Av dessa så kände jag mig mest hemma på Gili. Jag diggar att kunna ta det lugnt & slappna av utan att tänka på en stressig omgivning. Därför har jag valt att besöka Gili ytteligare en gång, som en utgångspunkt från när jag först kommer till Indonesien. Så planen är att börja med några dagar där, besöka Gili samt Mount Rinjani. Där efter Monkey forest/Lombok i någon/några dagar. Efter detta är jag sugen på att utforska Indonesien ytteligare, frågan är bara var. Letar efter fin natur och ett lugnt och avslappnat klimat.

Någon som har tips på ytterligare resmål i Indonesien? Låt säga att jag har runt 20 dagar på mig efter Gili, Mount Rinjani, Lombok. Så hela resan blir runt 30 dagar.

Jag rekommenderar alltid Komodo/Flores, det uppfyller dina krav och är dessutom nära dina andra resmål.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2301752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback