Citat:
Ursprungligen postat av
Flirre
Tack för all respons!
Snackar vi våtslippapper? Och sen när det gäller att polera som på lacken, är det då bara vax jag ska köra eller nån rubbing av nåt slag?
Tjolahopp!
yes, våtslippapper. sen kör du rubbing. använder du dig av t.ex. 3m:s polerprodukter kan du använda
Grön korg sen fortsätta med gul och avsluta med blå kork.
När du slipar kommer lysena se ut som skit men efter att du kört med rubbing kommer de vara som nya igen. Antagligen kommer du vara nöjd redan efter du kört med grön korg så vill du spara in föreslår jag att du endast köper en rubbing (grön) och kollar om du är nöjd med resultatet.
ang. slipningen så har jag kört så grovt som 180 korn så du behöver inte vara orolig för repor osv bara du inte fuskar i stegen mot finare papper. Men antagligen räcker det gott med 1500 papper i ditt fall.
Edit:
jag ser helst att du använder dig av en oscillerande slipmaskin för bästa resultat. Slipar du för hand kommer det ta tid och du får komma ihåg att byta slipriktning. (har personligen aldrig slipat för hand)
Edit 2:
Tänk på att alltid ha slipmaskinen i rörelse så du inte slipar i ett hörn eller försöker få bort någon fläck genom att hålla kvar maskinen på samma ställe. (ingen överhängande fara med 3000p men om du väljer att köra lite grövre papper så är det bra att tänka på detta om du inte vill ha ojämnheter i glaset)
=====
Bilglaset är antagligen gjort av akryl. det finns även bilfärger och klarlack som är baserade på akryl och även nagellack. Så det är samma princip som om det skulle vara en lack du vill polera upp.