2014-01-19, 21:25
Medlem
Tja flashbackare!

Är en noob när det gäller bland annat att spara pengar i fonder och privatekonomi i allmänhet, men har börjat bli intresserad av detta på sista tiden.
Jag har nafsat på lite trådar här om mitt problem men inte riktigt fått svar på det jag är ute efter..

För tillfället investerar jag en mindre summa pengar per månad i två fonder, Avanza zero och Spiltan aktiefond investmentbolag. Man måste ju börja någonstans

Jag har tänkt lägga in en mindre summa i månaden flera år framåt för ett framtidssparande, typ 5år och framåt och undrar över en grej.

Min fråga till er är då, vilket konto rekommenderar ni att jag ska använda för att kunna ha ett långtidssparande i fonder? Jag vill ha ett bra konto med så lite utgifter som möjligt och ett av de enklare kontona för att kunna ha ett enklare och mindre komplicerat sparande en längre tid.

För tillfället använder jag mig av aktie- fondkontot som Avanza Bank erbjuder som standardkonto, är det rätt konto eller finns det ett bättre alternativ?

Mvh
Martinio
Citera
2014-01-19, 21:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Vad menar du med konto och avgifter?

Är det ISK och Kapitalförsäkring du funderar på eller olika typer av fonder? Förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har en depå hos Avanza som jag använder aktivit och har även en ISK där. Har olika fonder och aktier i båda.

Har även Nordnet sen länge men där ligger bara gamla synder och ruttnar.

Har en depå på Länsförsäkringar men använder den inte på grund av kostnaden vid aktieköp. Är dock gratis som guldkund att ha själva depån.

Även Avanza och Nordnet är gratis.
Citera
2014-01-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vad menar du med konto och avgifter?

Är det ISK och Kapitalförsäkring du funderar på eller olika typer av fonder? Förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har en depå hos Avanza som jag använder aktivit och har även en ISK där. Har olika fonder och aktier i båda.

Har även Nordnet sen länge men där ligger bara gamla synder och ruttnar.

Har en depå på Länsförsäkringar men använder den inte på grund av kostnaden vid aktieköp. Är dock gratis som guldkund att ha själva depån.

Även Avanza och Nordnet är gratis.

Jaa precis, det är ISK och kapitalförsäkringar jag menar, inte fonder

Det jag menar är, vilket sorts konto är bäst lämpat för mitt framtidssparande? Kan det vara bättre med ett ISK konto istället kanske?
Citera
2014-01-20, 09:45
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinio92
Jaa precis, det är ISK och kapitalförsäkringar jag menar, inte fonder

Det jag menar är, vilket sorts konto är bäst lämpat för mitt framtidssparande? Kan det vara bättre med ett ISK konto istället kanske?
Beror på vilken avkastning du får på dina fonder. I ett ISK och i en kapitalförsäkring så betalar du skatt på det totala beloppet varje år, oavsett om fonderna går upp eller ner. På ditt vanliga konto betalar du skatt på den eventuella vinsten när du säljer fonderna.
David Winther har räknat lite på vanligt konto vs kapitalförsäkring, du kan kolla här: http://www.indexfond.nu/2010/12/nack...sakringar.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in