2014-01-19, 17:25
Medlem
15APRILs avatar
Vad gör veterinären vid en sådan kontroll?

Nu pratar vi vuxen katt 10 år som tidigare är "Patient" på Södradjursjukhuset.
Citera
2014-01-19, 18:24
Medlem
Myrtens avatar
Frågan är vad det är för slags koll, är det en besiktning, en hälsokoll, en seniorkoll, varför görs den - är det för att få intyg på att katten är frisk inför försäkring eller försäljning eller är det för något annat?

Från veterinären.nu:
Citat:
Om du tänker på en besiktning inför försäkring och försäljning av hunden så finns en färdig blankett som veterinären brukar använda. Den sk. kliniska undersökningen innehåller en ordentlig genomgång av hunden med noteringar av vad man ev. hittar på bl.a. rörelseapparaten, hjärta, lungor, hud, ögon, öron, munhåla, lymfknutor mm. Veterinären signerar då besiktningsintyget så du behöver inte bekymra dig över huruvida undersökningen görs slarvigt eftersom det är ett intyg. Intyget är giltigt 7 dagar vid försäljning och jag tror det är giltigt ca 1 månad vid försäkring men det bör du undersöka med ditt försäkringsbolag.
Om besiktningen gäller huruvida köpet ska vara giltigt eller ej om sjukdom senare upptäcks mm. är det snarare en fråga mellan dig och hundens nuvarande ägare om vad som bör ingå i undersökningen. En besiktning lik den ovan upptäcker “större” avvikelser, men vill du veta ännu mer och ev. se ett blodprov eller ev. röntgenbilder ingår det inte i en vanlig besiktning. Känns det viktigt för dig är det något du ska diskutera med säljaren.
Jag utgår från att du väljer en veterinär du har förtroende för och isåfall borde du inte ens behöva tänka över om undersökningen utförs slarvigt. Men om veterinären inte hittar några fel vid en klinisk undersökning/besiktning är det inte entydigt med att hunden inte kan lida av en sjukdom som inte upptäcks vid en besiktning.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/...g-vad-ska-inga
Citera
2014-01-19, 19:03
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Frågan är vad det är för slags koll, är det en besiktning, en hälsokoll, en seniorkoll, varför görs den - är det för att få intyg på att katten är frisk inför försäkring eller försäljning eller är det för något annat?

Från veterinären.nu:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/...g-vad-ska-inga

Blir nog en seniorkoll då gubben är 10 år gammal och tidigare varit försäkrad hos agria men någon har lyckats slarva bort dessa papper.. Han har väldigt tydliga symptom på astma.. Och vill inte att min bästa vän ska gå under bara för att jag inte har råd.. Så tänkte jag
Citera
2014-01-19, 19:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vad har kissen för symtom? Hosta? Något annat? Det kan vara nåt så enkelt som spolmask. Beskriv lite mer.
Citera
2014-01-19, 20:02
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad har kissen för symtom? Hosta? Något annat? Det kan vara nåt så enkelt som spolmask. Beskriv lite mer.

Han är avmaskad med den lilla sprutan med avmaskningsmedel som finns på apoteket..
I övrigt så snarkar han väldigt mycket nattetid får hostattacker där han kan stå ca 4 minuter o hosta..
Citera
2014-01-19, 20:10
Medlem
Myrtens avatar
Seniorkoll kan ju innebära att blodprover ingår också, men det är ju inte direkt säkert att ev recept också ingår om det skulle behövas (bronkdilaterande eller annat). Så det kan ju bli merkostnader... men bra att kolla upp kissen. De kanske även skulle vilja röntga och så... Fråga hur mycket allt kostar innan de gör det.
Citera
2014-01-19, 20:13
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Seniorkoll kan ju innebära att blodprover ingår också, men det är ju inte direkt säkert att ev recept också ingår om det skulle behövas (bronkdilaterande eller annat). Så det kan ju bli merkostnader... men bra att kolla upp kissen. De kanske även skulle vilja röntga och så... Fråga hur mycket allt kostar innan de gör det.

Jo kommer att kolla upp honom.. Får nästan kosta det vill... Man blir så jävla fäst vid sitt husdjur.
Citera
2014-01-19, 20:24
Medlem
Myrtens avatar
Om du bokar för en seniorkoll så kan det vara så att det inte finns tid för all utredning vid det besöket, utan att ni får komma tillbaka senare för resten. Det eftersom de bara planerat in ett kort besök, och kanske har fullt i övrigt.
Citera
2014-01-19, 22:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Han är avmaskad med den lilla sprutan med avmaskningsmedel som finns på apoteket..
I övrigt så snarkar han väldigt mycket nattetid får hostattacker där han kan stå ca 4 minuter o hosta..
Snarkande är inte symtom på spolmask. Har du avmaskat nyligen? Vad då för liten spruta? Vad heter medlet? Är det Banminth? Avmaskade du två gånger? Vägde du kissen innan så doseringen blev rätt?
Citera
2014-01-21, 17:51
Medlem
15APRILs avatar
Banminth stämmer.

Jag avmaskade 2 ggr efter vikt.
Citera
2014-01-22, 09:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Banminth stämmer.

Jag avmaskade 2 ggr efter vikt.
Okej, då är det inte spolmaskhosta. Kan vara värt att testa för dem som inte gjort och har en hostande katt, det är nog vanligare än astma, hjärtfel m fl hostorsaker som man ska till veterinären för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in