• 1
  • 2
2014-01-19, 17:19
Medlem
gurkmaioneses avatar
Hej!
För ett tag sen så sa föräldrarna till mig att deras dator inte fungerade, och att de inte hade någon kod, eller något sätt att återställa windows ( och komma åt alla bilder och dokument som de ville spara), så jag drog i hårddisken i min dator och la över allt av värde. Efter det så formaterade jag disken och installerade Ubuntu saucy salamander. Allt var frid och fröjd om disken sitter i min dator ( även på det nätverket, på samma lina via routern), men när disken sitter i deras dator så hittar den inget nätverk, även om man använder samma kabel.

Det första jag tänkte var att nätverkskortet kanske hade strukit med, men borde man kunna se mac-adressen i det fallet?

( jag sökte efter befintlig tråd men hittade ingen)

Detta är första gången jag använder mig av Ubuntu.
Citera
2014-01-19, 17:38
Medlem
BenAsslicks avatar
Starta terminalen och skriv "ifconfig"
Citera
2014-01-19, 17:59
Medlem
gurkmaioneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Starta terminalen och skriv "ifconfig"

Warning: cannot open /proc/net/dev (Åtkomst nekas). Limited output.
Citera
2014-01-19, 18:07
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmaionese

Har du googlat den outputen?
Citera
2014-01-19, 18:33
Medlem
gurkmaioneses avatar
Jag har googlat på det, men jag hittar inget som gör mig klokare. Jag kan inte riktigt koppla vad centOS är. Är det en annan variant av OS? CentOS kommer nämligen på tal hela tiden. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1851257 (personen i fråga får ju dock mer info tillbaka än vad jag får).
Citera
2014-01-19, 18:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

sudo ifconfig
sudo lspci
sudo lsusb

så börjar vi därifrån.
Citera
2014-01-19, 19:10
Medlem
gurkmaioneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
sudo ifconfig
sudo lspci
sudo lsusb

så börjar vi därifrån.

http://www.n0.se/v/f/28e5f_1.jpg
http://www.n0.se/v/f/6aa04_2.jpg
http://www.n0.se/v/f/9d5bb_3.jpg

Ursäkta att det blev bilder och inte i textformat, men jag har inget smidigt medel att använda mig av just nu.
Citera
2014-01-20, 10:44
Medlem
Hur se din /etc/network/interfaces fil ut?

Prova ,efter att ha gjort sudo ifdown eth1 tex att ändra den till

auto lo
iface lo inet loopback
auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.1.24
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

Gör sen sudo ifup eth1
Citera
2014-01-20, 11:35
Medlem
Börja om, och stoppa disken i deras burk innan du installerar, så slipper du säkert en massa annat strul också.
Citera
2014-01-21, 04:29
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
...så jag drog i hårddisken i min dator och la över allt av värde. Efter det så formaterade jag disken och installerade Ubuntu saucy salamander.

Fattar jag det här rätt så har du installerat Ubuntu på en hårddisk i din dator och sedan flyttat nämnda hårddisk till dina föräldrars dito. Det kommer att fungera sisådär eftersom installationen har en hårdvarukonfiguration som stämmer med din dator, inte dina föräldrars.

Lösning: Installera Ubuntu på dina föräldrars dator.
Citera
2014-01-21, 17:08
Medlem
gurkmaioneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Fattar jag det här rätt så har du installerat Ubuntu på en hårddisk i din dator och sedan flyttat nämnda hårddisk till dina föräldrars dito. Det kommer att fungera sisådär eftersom installationen har en hårdvarukonfiguration som stämmer med din dator, inte dina föräldrars.

Lösning: Installera Ubuntu på dina föräldrars dator.

Jag må vara dum, men såpass förstår jag. Jag valde att flytta över disken till min dator för att man behöver ha internetuppkoppling för att installera OSet (Inte lätt för er att veta).
Citera
2014-01-21, 17:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag må vara dum, men såpass förstår jag. Jag valde att flytta över disken till min dator för att man behöver ha internetuppkoppling för att installera OSet (Inte lätt för er att veta).

Det behöver man inte alls ha. Man kan ladda ner en fullständig installationsavbildning.

Gissningvis har installationen petat in MAC-adresserna för nätverkskorten i udev och därmed blir det strul. Kika om du finner nån ledtråd nånstans i /etc/udev/*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in