• 1
  • 2
2014-01-19, 14:56
Medlem
Aftonbladet
Citat:
Skolpersonalen misstnkte att mamman var onykter.
Drfr frskte de hindra henne frn att hmta och kra hem barnen.
D rfilade hon och bet en fritidspedagog, enligt talet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18201617.ab

Vad tycker ni andra om det hr? Gjorde skolpersonalen rtt? Eller var det frsk av kidnappning av barnen? Tror ni att morsan r en alkoholist och ett psykfall?
Citera
2014-01-19, 15:03
Medlem
Om dom misstnkte att mamman var onykteroch ser till barnens bsta s gr dom helt rtt i att hindra mamman frn att kra.

Men om hon inte var onykter s gjorde dom rtt iallafall som ville kolla upp saken s att barnen inte rkade ut fr ngot som kunde frhindrats enkelt.
Citera
2014-01-19, 15:12
Medlem
Arkiaters avatar
Skolpersonalen handlade fredmligt. Mamma r alkis och psykfall. Tveksam om kvinnan ifrga r lmplig som vrdnadshavare till sina barn i fortsttningen. Det lr utredas av soc. Mamma br dmas fr grov misshandel av fritidsledaren. Mamma br bli av med sitt krkort. Fritidsledaren br tilldmas ett rejlt skadestnd.
Citera
2014-01-19, 15:30
Medlem
Att hon reagerade med att bitas r talar fr att det var ngot galet med henne d - alkohol eller ngot annat...
Citera
2014-01-19, 16:13
Medlem
Katzyns avatar
Baserat p hennes beteende kan man ju dra slutsatsen att dom hade rtt, och en frlder som tnker kra hem ett barn i vintervglag kraftigt pverkad, r ingen lmplig vrdnadshavare.
Citera
2014-01-19, 16:14
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Skolpersonalen handlade fredmligt. Mamma r alkis och psykfall. Tveksam om kvinnan ifrga r lmplig som vrdnadshavare till sina barn i fortsttningen. Det lr utredas av soc. Mamma br dmas fr grov misshandel av fritidsledaren. Mamma br bli av med sitt krkort. Fritidsledaren br tilldmas ett rejlt skadestnd.
Grov misshandel? Det beror vl p hur illa fritidsledaren blev biten fr inte tusan blir det grov misshandel fr en rfil. Annars hller jag med dig. Kan tnka mig att hon bet fritidsledaren i handen nr ngon frskte ta nycklarna frn henne, eller ngot i den stilen.

Jag tycker personalen gjorde rtt om hon verkade onykter, det hade varit vrre om de passivt sg p medan mamman krde onykter och skadade barnen eller ngon annan. Om mamman inte var onykter eller skogstokig borde hon inte blivit vldsam ver en sdan sak.
Citera
2014-01-19, 16:47
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Grov misshandel? Det beror vl p hur illa fritidsledaren blev biten fr inte tusan blir det grov misshandel fr en rfil. Annars hller jag med dig. Kan tnka mig att hon bet fritidsledaren i handen nr ngon frskte ta nycklarna frn henne, eller ngot i den stilen.

Jag tycker personalen gjorde rtt om hon verkade onykter, det hade varit vrre om de passivt sg p medan mamman krde onykter och skadade barnen eller ngon annan. Om mamman inte var onykter eller skogstokig borde hon inte blivit vldsam ver en sdan sak.
Grov misshandel handlar inte bara om hur allvarlig skadan r utan ven hur man framkallat den.

Sjlvklart gjorde personalen rtt. Det r allas ansvar att hindra ngon misstnkt pverkad person att kra bil.
Om mamman sedan r alkoholist eller inte kan inte jag svara p d jag inte knner henne. Jag kan inte heller svara p om hon ens var berusad utan att se vad proverna sger.
Citera
2014-01-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18201617.ab

Vad tycker ni andra om det hr? Gjorde skolpersonalen rtt? Eller var det frsk av kidnappning av barnen? Tror ni att morsan r en alkoholist och ett psykfall?

Frskola och skola har en absolut skyldighet att inte slppa barnen till onyktra frldrar, eller till frldrar som nyligen har misstnkts ha slagit barnet. Skolpersonalen gjorde det enda rtta och skall kontakta soc och ha barnet hos sig tills SocJour kommer.

SocJour tar sedan hand om barnet och medlar med frldrarna. Folk glmmer att skolan r en myndighet och har befogenheter att gra saker som inte envar fr gra.
Citera
2014-01-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Frskola och skola har en absolut skyldighet att inte slppa barnen till onyktra frldrar, eller till frldrar som nyligen har misstnkts ha slagit barnet. Skolpersonalen gjorde det enda rtta och skall kontakta soc och ha barnet hos sig tills SocJour kommer.

SocJour tar sedan hand om barnet och medlar med frldrarna. Folk glmmer att skolan r en myndighet och har befogenheter att gra saker som inte envar fr gra.

Men skolpersonal har vl inte mer rtt n du eller jag att hlla undan barn ifrn deras vrdnadshavare..? Blir inte det egenmktigt frfarande eller mnniskorov eller nt. Jag tnker mig att det korrekta r att ringa polisen som fr rycka ut och lsa saken. Har jag helt fel??
Citera
2014-01-20, 00:09
Medlem
svampfots avatar
Enligt Aftonbladet:
Citat:
Hon ska ha rfilat fritidspedagogen och nr han lyfte ut henne s att hon inte skulle komma t barnen, bet hon honom i underarmen
Nu vet vi inte om hon verkligen var onykter, men en man, som br ha varit ngot strre n henne, frhindrar henne att hmta sina barn. Hon svarar med en rfil, varp han lyfter upp och br ivg med henne frn barnen. Nstan vilken nykter kvinna som helst skulle kunna bita under sdana omstndigheter.
Citera
2014-01-20, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Men skolpersonal har vl inte mer rtt n du eller jag att hlla undan barn ifrn deras vrdnadshavare..? Blir inte det egenmktigt frfarande eller mnniskorov eller nt. Jag tnker mig att det korrekta r att ringa polisen som fr rycka ut och lsa saken. Har jag helt fel??

Skolan r som sagt en myndighet. De har en absolut skyldighet att skydda barnet om de misstnker ngot.
Citera
2014-01-20, 08:26
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampfot
Enligt Aftonbladet:

Nu vet vi inte om hon verkligen var onykter, men en man, som br ha varit ngot strre n henne, frhindrar henne att hmta sina barn. Hon svarar med en rfil, varp han lyfter upp och br ivg med henne frn barnen. Nstan vilken nykter kvinna som helst skulle kunna bita under sdana omstndigheter.

Nej det skulle verkligen inte vilken nykter kvinna som helst gra. Det finns ju andra bttre vgar att lsa situationen. Man kan ringa polisen och be dem komma att medla, antingen rr det sig ju om en frlder som tnker kra rattfull med barn i bilen, eller om frskolepersonal som orttmtigt hller barn frn sina frldrar, vilket som borde polisen vara intresserad och de borde kunna bedma om hon r berusad.

Brjar slss med barnens frskolepedagoger framfr barnen, det gr man bara nr man inte ser ngon som helst annat stt att f tillbaka sina barn. Annars r man antingen psykstrd eller som sagt - pverkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in