2014-01-19, 14:56
Medlem
Aftonbladet
Citat:
Skolpersonalen misstänkte att mamman var onykter.
Därför försökte de hindra henne från att hämta och köra hem barnen.
Då örfilade hon och bet en fritidspedagog, enligt åtalet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18201617.ab

Vad tycker ni andra om det här? Gjorde skolpersonalen rätt? Eller var det försök av kidnappning av barnen? Tror ni att morsan är en alkoholist och ett psykfall?
Citera
2014-01-19, 15:03
Medlem
Om dom misstänkte att mamman var onykteroch ser till barnens bästa så gör dom helt rätt i att hindra mamman från att köra.

Men om hon inte var onykter så gjorde dom rätt iallafall som ville kolla upp saken så att barnen inte råkade ut för något som kunde förhindrats enkelt.
Citera
2014-01-19, 15:12
Medlem
Arkiaters avatar
Skolpersonalen handlade föredömligt. Mamma är alkis och psykfall. Tveksam om kvinnan ifråga är lämplig som vårdnadshavare till sina barn i fortsättningen. Det lär utredas av soc. Mamma bör dömas för grov misshandel av fritidsledaren. Mamma bör bli av med sitt körkort. Fritidsledaren bör tilldömas ett rejält skadestånd.
Citera
2014-01-19, 15:30
Medlem
Att hon reagerade med att bitas är talar för att det var något galet med henne då - alkohol eller något annat...
Citera
2014-01-19, 16:13
Medlem
Katzyns avatar
Baserat på hennes beteende kan man ju dra slutsatsen att dom hade rätt, och en förälder som tänker köra hem ett barn i vinterväglag kraftigt påverkad, är ingen lämplig vårdnadshavare.
Citera
2014-01-19, 16:14
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Skolpersonalen handlade föredömligt. Mamma är alkis och psykfall. Tveksam om kvinnan ifråga är lämplig som vårdnadshavare till sina barn i fortsättningen. Det lär utredas av soc. Mamma bör dömas för grov misshandel av fritidsledaren. Mamma bör bli av med sitt körkort. Fritidsledaren bör tilldömas ett rejält skadestånd.
Grov misshandel? Det beror väl på hur illa fritidsledaren blev biten för inte tusan blir det grov misshandel för en örfil. Annars håller jag med dig. Kan tänka mig att hon bet fritidsledaren i handen när någon försökte ta nycklarna från henne, eller något i den stilen.

Jag tycker personalen gjorde rätt om hon verkade onykter, det hade varit värre om de passivt såg på medan mamman körde onykter och skadade barnen eller någon annan. Om mamman inte var onykter eller skogstokig borde hon inte blivit våldsam över en sådan sak.
Citera
2014-01-19, 16:47
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Grov misshandel? Det beror väl på hur illa fritidsledaren blev biten för inte tusan blir det grov misshandel för en örfil. Annars håller jag med dig. Kan tänka mig att hon bet fritidsledaren i handen när någon försökte ta nycklarna från henne, eller något i den stilen.

Jag tycker personalen gjorde rätt om hon verkade onykter, det hade varit värre om de passivt såg på medan mamman körde onykter och skadade barnen eller någon annan. Om mamman inte var onykter eller skogstokig borde hon inte blivit våldsam över en sådan sak.
Grov misshandel handlar inte bara om hur allvarlig skadan är utan även hur man framkallat den.

Självklart gjorde personalen rätt. Det är allas ansvar att hindra någon misstänkt påverkad person att köra bil.
Om mamman sedan är alkoholist eller inte kan inte jag svara på då jag inte känner henne. Jag kan inte heller svara på om hon ens var berusad utan att se vad proverna säger.
Citera
2014-01-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18201617.ab

Vad tycker ni andra om det här? Gjorde skolpersonalen rätt? Eller var det försök av kidnappning av barnen? Tror ni att morsan är en alkoholist och ett psykfall?

Förskola och skola har en absolut skyldighet att inte släppa barnen till onyktra föräldrar, eller till föräldrar som nyligen har misstänkts ha slagit barnet. Skolpersonalen gjorde det enda rätta och skall kontakta soc och ha barnet hos sig tills SocJour kommer.

SocJour tar sedan hand om barnet och medlar med föräldrarna. Folk glömmer att skolan är en myndighet och har befogenheter att göra saker som inte envar får göra.
Citera
2014-01-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Förskola och skola har en absolut skyldighet att inte släppa barnen till onyktra föräldrar, eller till föräldrar som nyligen har misstänkts ha slagit barnet. Skolpersonalen gjorde det enda rätta och skall kontakta soc och ha barnet hos sig tills SocJour kommer.

SocJour tar sedan hand om barnet och medlar med föräldrarna. Folk glömmer att skolan är en myndighet och har befogenheter att göra saker som inte envar får göra.

Men skolpersonal har väl inte mer rätt än du eller jag att hålla undan barn ifrån deras vårdnadshavare..? Blir inte det egenmäktigt förfarande eller människorov eller nåt. Jag tänker mig att det korrekta är att ringa polisen som får rycka ut och lösa saken. Har jag helt fel??
Citera
2014-01-20, 00:09
Medlem
svampfots avatar
Enligt Aftonbladet:
Citat:
Hon ska ha örfilat fritidspedagogen och när han lyfte ut henne så att hon inte skulle komma åt barnen, bet hon honom i underarmen
Nu vet vi inte om hon verkligen var onykter, men en man, som bör ha varit något större än henne, förhindrar henne att hämta sina barn. Hon svarar med en örfil, varpå han lyfter upp och bär iväg med henne från barnen. Nästan vilken nykter kvinna som helst skulle kunna bita under sådana omständigheter.
Citera
2014-01-20, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Men skolpersonal har väl inte mer rätt än du eller jag att hålla undan barn ifrån deras vårdnadshavare..? Blir inte det egenmäktigt förfarande eller människorov eller nåt. Jag tänker mig att det korrekta är att ringa polisen som får rycka ut och lösa saken. Har jag helt fel??

Skolan är som sagt en myndighet. De har en absolut skyldighet att skydda barnet om de misstänker något.
Citera
2014-01-20, 08:26
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampfot
Enligt Aftonbladet:

Nu vet vi inte om hon verkligen var onykter, men en man, som bör ha varit något större än henne, förhindrar henne att hämta sina barn. Hon svarar med en örfil, varpå han lyfter upp och bär iväg med henne från barnen. Nästan vilken nykter kvinna som helst skulle kunna bita under sådana omständigheter.

Nej det skulle verkligen inte vilken nykter kvinna som helst göra. Det finns ju andra bättre vägar att lösa situationen. Man kan ringa polisen och be dem komma att medla, antingen rör det sig ju om en förälder som tänker köra rattfull med barn i bilen, eller om förskolepersonal som orättmätigt håller barn från sina föräldrar, vilket som borde polisen vara intresserad och de borde kunna bedöma om hon är berusad.

Börjar slåss med barnens förskolepedagoger framför barnen, det gör man bara när man inte ser någon som helst annat sätt att få tillbaka sina barn. Annars är man antingen psykstörd eller som sagt - påverkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in