• 1
  • 2
2014-01-19, 14:14
Medlem
Istället för att ta bort alla filer från stickan manuellt, valde jag "formatera" genom att högerklicka på USB-disken i Dator. Jag använder Windows 7.

I egenskaper på USB-stickan står det - använt utrymme: 0 byte och ledigt utrymme: 0 byte
När jag provar att lägga in en fil står det:

"Det gick inte att hitta objektet. Det finns inte längre i Dator. Verifiera objektets plats och försök igen. Flyttbar disk"

Antar att det är felaktigt filsystem på den men fattar inte hur jag ska lösa detta.

Tar ut och sätter in den. Den kommer fram som Flyttbar disk (F) igen. försöker öppna, högerklicka eller se den i diskhantering. Explorer.exe kraschar. Tills dess att explorer.exe stabiliserat sig, återgår det till samma problem jag skrev om innan att den är tom på 0 byte ledigt och 0 byte använt, och att den inte hittar enheten. Så här håller det på.

Har spenderat lång tid att hitta förklaringar på forum och laddat ned Sandisk LPinstaller och deras U3 Launcher men även andra repair tools. Men utan framgång.

Någon som har upplevt dessa problem och vet någon lösning?

Tack!
Senast redigerad av Expresso 2014-01-19 kl. 14:20.
Citera
2014-01-19, 14:21
Medlem
Har du testat att formatera enheten en gång till?
Testa byta filsystem från FAT32 till NTFS eller NTFS till FAT32.
Citera
2014-01-19, 14:35
Medlem
provade, men inget händer när jag högerklickar och väljer formatera.

Det är nog pga att stickan "inte finns" trots att jag ser en flyttbar disk där. Har provat att välja "ny enkel volym" i diskhanteraren, som är det enda alternativet där på "disk 1" (flyttbar F).

Jag tror att Windows försöker att identifiera stickan när jag satt in den, men lyckas inte och krashar därför explorer.exe. Sen ligger den kvar som ett spöke vid namn "flyttbar disk".

Inne på enhetshanteraren identifieras den som Sandisk Cruzer i alla fall. Provar att avinstallera den, sen lägga till den igen, och det installeras igen som Sandisk Cruzer. MEN samma fel kvarstår, att den inte finns!
Citera
2014-01-19, 16:18
Medlem
Jag finner ingen lösning på detta problem men jag är hoppfull att någon som har en lösning hittar denna tråd. Är problemet att det är fel filsystem på stickan?
Citera
2014-01-19, 16:25
Bannlyst
30 Gb USB sticka? Du har säkert lurad för det finns inte 30 Gb USB sticka. 32 GB finns det.

Men nej, du har bara tappat till filsystem. Testa med Gparted från Linux.

- Nigger
Citera
2014-01-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King.Nigger
Men nej, du har bara tappat till filsystem. Testa med Gparted från Linux.

- Nigger

Testade att boota med Gparted live, kommer förbi första menyn men sen slutar tangentbordet fungera så kommer inte längre efter det. Har testat flera gånger. Annars verkar det lovande.

Ger upp snart. Med tack för hjälpen.
Citera
2014-01-19, 18:41
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Testade att boota med Gparted live, kommer förbi första menyn men sen slutar tangentbordet fungera så kommer inte längre efter det. Har testat flera gånger. Annars verkar det lovande.

Win+R (Kör) skriv: compmgmt.msc
Välj Lagring, Diskhanteraren och kolla om det går att ta bort eventuella korrupta partitioner på stickan och skapa en ny, formatera därifrån.
Citera
2014-01-19, 18:51
Bannlyst
Citat:

Testa Unetbootin.
Den installerar t.ex ubuntu på den med ett filsystem. Då kanske du får något i den.

- Nigger
Citera
2014-01-19, 18:52
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Välj Lagring, Diskhanteraren och kolla om det går att ta bort eventuella korrupta partitioner på stickan och skapa en ny, formatera därifrån.
Jag hade liknande problem som TS beskriver, och provade detta och det funkade! Tack

Det är för övrigt en SanDisk Cruzer 16GB jag har
Citera
2014-01-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movsd

Ser inget sånt alternativ när jag högerklickar på den i diskhanteraren. Sätter in stickan, det laddar -> sen dör den men ligger kvar ändå som flyttbar disk [H:]. Kan inte använda den alls.
En bild för att illustrera problemet: http://i.imgur.com/CPjjvz1.jpg
Citera
2014-01-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King.Nigger
Testa Unetbootin.
Den installerar t.ex ubuntu på den med ett filsystem. Då kanske du får något i den.

- Nigger

Använde Unetbootin för att skapa Gparted live på en annan USB jag har. Men kom inte så långt med det. Ska jag testa Gparted inuti Ubuntu? Ska testa om det går att installera den på SanDisken.
Senast redigerad av Expresso 2014-01-19 kl. 20:36.
Citera
2014-01-19, 21:01
Medlem
Citat:
Använde Unetbootin för att skapa Gparted live på en annan USB jag har. Men kom inte så långt med det. Ska jag testa Gparted inuti Ubuntu? Ska testa om det går att installera den på SanDisken.

Provade Både Damn Small Linux och Linux Mint på SanDisken. Bootade, Men fick "Bootmgr saknas" på båda. Fattar inte vad Unetbootin gjorde eftersom den trodde att det installerades nått på stickan, men det verkar ju inte som det.
Exakt samma problem med USB-stickan kvarstår.
Senast redigerad av Expresso 2014-01-19 kl. 21:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in