2005-07-26, 22:32
Medlem
alakheis avatar
Hej.

Jag har tidigare trnat Krav Maga, trivdes bra med konceptet och funderar p att teruppta trningen. Nu har det dock dykt upp fler kampsporter av "taktisk" karaktr, och militrt ursprung. Det vore kul att hra era erfarenheter av dessa och hur ni tycker de str sig i en jmfrelse med Krav Maga. Jag tnker t ex p Defendo och Kapap.
Citera
2005-07-26, 23:10
Medlem
Cardiacs avatar
r inte det bara ett stt att marknadsfra sig, kalla sig en taktisk kampsport fr att hmta cred frn militren. Kollar man p lite kul lnkar som scoremax la upp nyligen vill de oss associeras med militren fr att framst som verklighetbaserade och "combat tested".

Sen kan man frga sig hur stor nytta militren egentligen har av nrstrid, mste ju i rimlighetens namn finnas en orsak till att man ger soldaterna automatkarbiner istllet fr machetes.
Citera
2005-07-26, 23:26
Medlem
alakheis avatar
Jag r medveten om problemet med folk som vill tjna pengar p att framst som frkunnare av "commandostilen nr 1". Tidigare var det ju "special secret ninjastyle" som gllde, men det dr verkar ju ha avtagit.
Citera
2005-07-27, 01:01
Medlem
Scrambles avatar
Vad jag vet s r det Krav Maga som man verkligen kan lita p vad gller detta. Dock, s fr jag bli tjatig och nmna mma som vanligt knns det som. Vad jag vet s r det mycket vanligt(tnker inte sga att det r standard fr det r jag inte sker p) att svl polis som militr har seminarier fr sina anstllda dr mma str p schemat. Det r en uppsj av knda mma-utvare som lr ut sina konster till polis och militr nr dom inte trnar fr matcher. Exempel p detta:

Bas Rutten
Frank Shamrock
Pat Miletich

Pat miletich har varit med som konsult och utvecklat detta bland annat:
http://www.controlledforce.com/training.html
Blddra ner till rubriken Controlled Force fr att lsa vad Pat Miletich sjlv har att sga om det:
http://www.knucklepit.com/mixed-mart...t_miletich.htm

Sen orkade jag inte leta mer, men jag har sett i UFC matcher att hela deras Team har haft trjor med nt liknande som de ocks varit med och utvecklat, tror inte att det var samma som Controlled Force dock men jag kan ha fel.

Visserligen inte ren mma, samtidigt verkar det ocks inte vara ngonting som vem som helst kan g och lra sig. Du fr kika mer p det om det verkar intressant, jag har inte lst igenom allt s jag har inte full koll p det.
Citera
2005-07-27, 09:13
Medlem
Cardiacs avatar
r det inte en viss skillnad p vad som menas med taktisk kampart beroende p om man r civilperson eller ej? En polis fr ju trots allt betalt fr att kunna kontrollera och brotta ner folk, vilket gr att mma borde funka bra i en yrkesroll.
Citera
2005-07-27, 09:21
Medlem
shanghais avatar
Vilken kampsport r inte taktiskt?
Citera
2005-07-28, 10:53
Medlem
Citat:
Visserligen inte ren mma

Finns det verkligen ngot som kan kallas ren MMA?
Citera
2005-07-28, 11:37
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof
Finns det verkligen ngot som kan kallas ren MMA?
Mixar man t ex judo, thaiboxning och handboll har man skapat oren MMA, d handboll inte r ngon martial art.
Citera
2025-01-04, 04:09
Medlem
F.Hansens avatar
Det korta svaret r att mma exemplvis har frre regler n ex boxning och drfr blir dessa utvare mycket bra p nrkamp.
Naturligtvis mste man trna mot motstndare som r motvilliga och ofrutsgbara, vilket man gr i tvlingskampsport och p olika niver av motstnd p trningar i dem.

Drfr blir dessa fighters oerhrt mer potent n folk som mestadels viftar i luften.

Stilar:
Grundantagandet r att utvaren ska kunna prestera i ett avsett scenario. Leder inte trningen faktiskt till det r det en stor villfarelse. Vilket var mycket vanligt i Sverige innan MMA d folk trnade asiatiska stilar men faktiskt inte kunde vad de pstdde, det var mest viftande i luften dvs

Att fra ihop funktionell kampkonst och kampsport med taktisk trning:
Taktisk trning skiljer sig frn kampsport och sjlvfrsvar drfr att mlen r annorlunda. Taktisk trning krver ocks andra skillsets som inte behver vara direkt ndvndiga fr den civile.

I dagslget r pratet om vilka stilar som r bst rtt uttjatat och onekligen vet vi i stort vilka stilar som r mest funktionella.
Samma sak med taktiska stilar.

Vart sitter flaskhalsarna?
Nr det kommer till sjlvfrsvar och strid s kan man se det ur tv synvinklar. Den som kan lite, tnker i begrepp av vilken stil som r bst och hur man kan bli bttre p stilen.
Den som kan mycket tnker p vilka skillsets, egenskaper, frmgor man vill frbttra just nu, det handlar inte om ngon stil, frutom sin egna och det r mycket specifika egenskaper/skillsets man vljer att fokusera p.

Kontentan r allts den hr:
Trnar en soldat MMA kommer denne bli mycket skicklig i nrstrid om denne ocks trnar sina vriga stridsfrdigheter enligt samma metodik (progressiv aliveness).
Trnar en civil person Kapap, FMA eller liknande kommer den att bli mycket bttre p Kapap och FMA om denne ocks trnar MMA. Trnar den civile ven komponenter som r rena stridsfrdigheter och taktisk trning kommer denne att f riktiga skills om man utvar allt enligt samma metodik.

Ekvationen som mnga tnker ur, medvetet eller omedvetet r vad man fr fr pengarna. Dvs tiden man stoppar in. Det finns inga genvgar fr ska man bli totalt alround s krver det ett helt liv av bemstrande.
Misstaget folk gr nr man pratar om taktiska stilar r att det funns ett tacticool mindset. terigen nybrjaren tror att stilen kommer ge dem skillsen. Visst man kan lra sig en mngd fulknep men har du inte coreskillsen exempelvis submission wrestling kommer du inte ha s mycket att sga till om nr det gller. Men vem behver submission om man tnker att man aldrig ska hamna p marken? Kan man inte submission s kommer du hamna dr och inte kunna frigra dig och ta dig upp, vilket man trnar p, i submission wrestling. Enligt samma tnk, vem behver nrstridsfrdigheter nr man bara tnker skjuta? Alla kommer inte hamna dr men om man nu skjuter av en anledning r det antagligen mot motstndare som ven r mycket bra p nrstrid.
Senast redigerad av F.Hansen 2025-01-04 kl. 04:21.
Citera
2025-01-04, 13:18
Moderator
Dretskols avatar
vrig sport -> Kampsport

/mod
Citera
2025-06-11, 20:33
Medlem
Karate alla dagar i veckan !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera