2014-01-18, 17:25
Medlem
Kasperskys avatar
Hej Flashblack!

Jag har en som som pluggar på ett universitet, och bor dagligen hos mig, får mat och vatten, och betalar ingenting. Men det är inte problemet...

Det är så att, min son tar ett stort lån från CSN som han inte behöver. Han har sagt att han skulle bo hos mig, fast att han skulle få stå för en del av utgifterna så lånet blev beviljat.

Han tar ett lån för 7000 kr per månad. Och han tar lånen för att få ihop en kontantinsatts i framtiden då han ska köpa hus

Det känns som ett onödigt lån, och han kommer bara få betala en massa ränta.
Vad tycker ni, är det ett smart lån, tänkande? Ser detta som idiotiskt misstag...
Citera
2014-01-18, 17:30
Medlem
Jag gjorde samma sak när jag pluggade. Jag ser det som en bra investering med tanke på att räntan för CSN-lån är rekordlåg just nu. Hälften av vad ett bostadslån är ungefär. Jag investerade dessutom pengarna i fonder och aktier och ökade värdet med ca 20%.
Citera
2014-01-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Hej Flashblack!

Jag har en som som pluggar på ett universitet, och bor dagligen hos mig, får mat och vatten, och betalar ingenting. Men det är inte problemet...

Det är så att, min son tar ett stort lån från CSN som han inte behöver. Han har sagt att han skulle bo hos mig, fast att han skulle få stå för en del av utgifterna så lånet blev beviljat.

Han tar ett lån för 7000 kr per månad. Och han tar lånen för att få ihop en kontantinsatts i framtiden då han ska köpa hus

Det känns som ett onödigt lån, och han kommer bara få betala en massa ränta.
Vad tycker ni, är det ett smart lån, tänkande? Ser detta som idiotiskt misstag...
Det är helt beroende på vad han gör med slantarna. Idag är det fullt möjligt att få en positiv nettoavkastning på ett sådant lån till låg eller ingen risk. Och det är det billigaste lån som finns. Varför inte utnyttja den möjligheten istället för att lägga motsvarande slantar på bolån?
Dock bör grabbhalvan förstå att med "kontantinsats" avses just det kapital som man själv kan lägga fram kontant, inte finansiera med ett annat lån...
Citera
2014-01-18, 17:35
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det beror pa nar han (realistiskt sett) kommer att kopa bostaden och om han far avkastning pa pengarna under tiden. Rantan pa lanet ar ju lojligt lag men hur langt in i framtiden ska han kopa huset osv?
Citera
2014-01-18, 22:18
Medlem
Kasperskys avatar
Saken är att, om han skulle investera med pengarna så skulle jag inte anse lånet som onödigt. Men nu ligger dem på ett konto med 1,35 % ränta, meningslöst anser jag...
Citera
2014-01-18, 22:22
Medlem
runsamoks avatar
som jag lärt mig: Låna aldrig till förbrukning(bil,strero,tv mm mm),låna bara till investering(värdeökning,köp mark det är det ända som inte kan tillverkas)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in