• 1
  • 2
2014-01-18, 16:38
Medlem
TripleXLs avatar
Jag har märkt att svenskars hem mer och mer ser ut som bilder tagna i reklamsyfte ur kataloger.
Det stämmer inte på ALLA. Dock väääldigt många i min erfarenhet.

Känslan av hemtrivsel är som bortblåst.

Allt har blivit sterilt i dessa hem, allt måste vara perfekt - precis som i katalogen!
Allt har blivit utbytt till dyra märkesprylar i reklamsyfte från företagen där vi blint köpt på oss i tron om ett bättre liv.

Då jag klivet in i ett sådant hem får jag en känsla av tomhet och hopplöshet.

Väljer väljer många att leva så?
Citera
2014-01-18, 16:53
Medlem
Jag har aldrig tänkt på det innan, men jag blir inte förvånad när jag läser vad du skriver. Jag tror att det helt enkelt är så att alla har inte en egen stil som de kan utforma sin bostad efter, vilket leder till att många köper det som andra tycker är snyggt - det finns troligen rätt många som inte heller har ett intresse för själva inredningsbiten. Sen finns det personer med udda smak och stil, men det ser jag som något positivt då personen faktiskt har gjort ett aktivt val och själv tänkt till och inte bara blint följt en guide eller något liknande.

Skälet till att man inreder ett hem är ju för att man själv skall trivas där. Stöter du på någon som tycker att inredning och design är kul så visar sig det med största sannolikhet i deras hem.
Citera
2014-01-18, 16:55
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL

Och vad är hemtrivsel enligt dig då? Furumöbler och bruna skinsoffor?
Citera
2014-01-18, 16:57
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Jag har märkt att svenskars hem mer och mer ser ut som bilder tagna i reklamsyfte ur kataloger.
Det stämmer inte på ALLA. Dock väääldigt många i min erfarenhet.

Allt har blivit sterilt i dessa hem, allt måste vara perfekt - precis som i katalogen!
Allt har blivit utbytt till dyra märkesprylar i reklamsyfte från företagen där vi blint köpt på oss i tron om ett bättre liv.

Då jag klivet in i ett sådant hem får jag en känsla av tomhet och hopplöshet.

Väljer väljer många att leva så?

Det fetstilta, försäljningens grundsten är att skapa ett behov och presentera en lösning, kort och gott så har de blivit manipulerade av reklam.
Folk tänker inte "hur vill JAG att mitt hem ska se ut" utan de tänker "hur BORDE mitt hem se ut".
Citera
2014-01-18, 17:01
Medlem
Vad jag har hört, kan varit på något soffprogram eller liknande, så är den trenden borta. Alltså att det ska vara avskalat och sterilt.
De som kan trenden anser alltså att det är "ute".
Grejjen är ju att trender håller i sig mer hos befolkningen. Om man investerat ett antal tusen kronor på ett vardagsrum så kommer man inte byta ut det för att någon "trendexpert" säger det. Istället använder de flesta vardagsrummet och tittar sedan på trenderna som gäller när det är dags att uppdatera.

Därför kanske du uppfattar att allt ska vara sterilt nu utan hemkänsla när det egentligen är tvärtom, enligt "experterna"
Citera
2014-01-18, 18:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Läste nånstans att vi svenskar är de som spenderar mest på kök och använder dem minst.
Citera
2014-01-18, 18:17
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Läste nånstans att vi svenskar är de som spenderar mest på kök och använder dem minst.
Låter ju otroligt, är där minst 1-2h/dag.
Citera
2014-01-18, 22:12
Medlem
Många, speciellt yngre, har ofta sterila hem. Man får hoppas att trenden vänder. Det ska vara lite gamla möbler och snygga gardiner. Beträffande kök så finns många som renoverar men aldrig använder dem. Lite skillnad mot när man var barn på 60- och 70-talet. Litet kök men mycket aktivitet där, mamma lagade mat och bakade på det lilla utrymmet som fanns.
Citera
2014-01-18, 23:30
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iava
Många, speciellt yngre, har ofta sterila hem. Man får hoppas att trenden vänder. Det ska vara lite gamla möbler och snygga gardiner. Beträffande kök så finns många som renoverar men aldrig använder dem. Lite skillnad mot när man var barn på 60- och 70-talet. Litet kök men mycket aktivitet där, mamma lagade mat och bakade på det lilla utrymmet som fanns.

Instämmer!

Men i första hand handlar det om att göra som man själv tycker. Jag fick ju veta av mina typ. (stil-rena och perfekta Svenssons vänner) att mitt hus måste göras om 100%, nytt bad, nytt kök, och finrummet borde målas vitt etc.

Näh du! Jag körde stilen hela vägen, köpta jättestora tunga (kräver typ 2-3 att lyfta) möbler från 1800-1950 talet, mitt tapet är i guld/satin, gardiner i tjock toppkvalité...och badet som är från typ 80 talet har jag renoverat till orginalskick (tog 3 år att göra, men värd tiden...), det var inte dyrt, men hemkänslan i mitt hem är fantastisk, en omgång ÖL och musik från en gammal 40 tals radio (lovingly restored by yours truly, new capacitors and all) Fantastish!

Säknar INTE min gamla stilrena svart/hvitt/grått/glas & stål lägenhet i Köpenhamn...alls!
Citera
2014-01-19, 08:17
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iava

Jag minns att det var likadant även på 80-talet med att köket var samlingspunkten där allt hände. Vardagsrummet kallades då finrummet och användes egentligen bara vid besök och någon timme på kvällen när det var tv-dags.
Jag kan inte minnas att vi NÅGONSIN åt framför tvn t.ex. vilket ju verkligen inte är fallet för folk numera. Måltiderna blev på det sättet en samlingspunkt där man satt och pratade om dagen.

Jag fattar förövrigt inte alls varför folk vill ha det så där stilrent utan minsta grej på fel plats. Dessutom måste det vara nåt fel på folk som köper soffor & fåtöljer som knappt har ryggstöd för att dessa ser bra ut. Är inte tanken att man skall kunna sjunka ner i fåtöljen? Själv har jag en fåtölj som hämtad från valfritt engelskt gods där man ser gubbarna sitta och ta en whiskey och röka cigarr. Nu varken dricker jag whiskey eller röker men ni förstår poängen.

Istället för massa vita hyllor etc har jag gamla drängakistor och någon koffert från amerikalinjen. Ger en skön känsla i hemmet.
Citera
2014-01-19, 10:14
Medlem
Sittkissares avatar
Jag lever så, kan man väl säga. Dock är det för att jag är minimalist. Jag har alltså endast ett fåtal möbler och prylar. Klart man vill ha allting på rätt plats. Enkelt att hitta, städa och ser dessutom välstädat och snyggt ut. Det är bra för sinnet att endast ha saker man använder i sitt hem. Inte ha något överflöd. Jag har inte ens gardiner, tavlor eller växter. Jag tycker fortfarande att det är jävligt hemtrevligt här. Jag tycker personligen det är skitfult med gamla begagnade möbler. Kantstötta fula träbord, gamla skinnsoffor, stora byrålådor i mörkt trä, sönderrunkade fåtöljer, bokhyllor fulla med skräp och böcker som folk aldrig kommer läsa (igen), dukar och hundratusen prydnader. Det är en smaksak. Många som dessutom har sina skåp fyllda med skit de inte använder. När de skall laga mat så står de och gräver i 5 minuter för att få fram en kastrull/stekpanna. De har över 10st trots att de bara använder samma 2 varje gång. Man har helt enkelt bara det som fyller en funktion och som man använder regelbundet. När man är klar med saken ställer man den på sin plats.

Att jag sedan inte spenderar pengar på massa skit gör att jag får mer pengar över till sådant som faktiskt betyder något. Min lägenhet är väldgit lättstädad när jag har det sterilt med varje sak på sin plats och dessutom få saker. Det är dessutom ljust och öppet trots att det är en pytteliten lägenhet. Man måste inte fylla upp varenda väggutrymme eller golvutrymmet. Lite golvyta är bara trevligt.

Vill folk fylla sina hem och tömma sina plånböcker med massa fult skräp så får de göra det. Det är som sagt bara min åsikt och jag kanske är "extrem" mitt minimalistiska tänkande.
Citera
2014-01-19, 10:26
Medlem
En steril bostad med relativt mycket designmöbler kan vara hemtrevligt. Det gäller bara att ha kännsla för saker och inte köpa allt på samma gång och samma ställe. En bra komination av designklassiker och andra schysta möbler är optimalt i min mening.

Något som jag sett några gånger som bara är hemskt är ett hem som ser ut som om de åkte till Mio, köpte allt från möbler, mattor, lampor och prydnadsaker på en och samma gång. Det är förskräckligt. Det är lite för vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in